کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۹۹۰
تاریخ خبر:

بررسی تحولات ارزهای دیجیتال برای ایرانی‌های کنجکاو

روزنامه هفت صبح، رضا فرزیان| سقوط قیمت بیت‌کوین، کلاهبرداری دو میلیون‌دلاری یک صرافی دیجیتال در ترکیه و افزایش فشار فروش در بازارهای جهانی دل سرمایه‌گذاران ارزهای دیجیتال در ایران را خالی کرده، اما هفت‌صبح سیگنال‌هایی دریافت کرده که برای ایرانی‌ها امیدوارکننده به‌ نظر می‌رسند. خواندن این نوشته تنها پنج دقیقه زمان نیاز دارد.

*** شماره یک؛ سقوط
نمودار تغییر قیمت ارزهای دیجیتال دل سرمایه‌گذاران بیت‌کوین و تتر و… را در دنیا به درد می‌آورد. این بازارها در روزهای گذشته سقوط‌های مداوم و ریزش‌های سهمگین پی‌درپی را تجربه می‌کنند، اما بگذارید همین اول کار اعتراف کنیم تیتر روز شنبه روزنامه هفت‌صبح درباره سقوط تاریخی قیمت بیت‌کوین اشتباه بود. بیت‌کوین یک‌بار از قله ۲۰هزار دلار به ته دره سه هزار دلار غلتیده. در آذرماه ۹۶ هم ظرف یک روز از ۱۹هزار دلار به ۱۱هزار دلار رسید .

اگر اینها را سقوط‌های تاریخی لحاظ کنیم، ریزش اخیر از ۶۲هزار دلار به ۵۱هزار دلار در عرض ۲۴ ساعت و عقب‌نشینی کلی از کانال ۶۴هزار دلار به ۴۷هزار دلار هیچ‌کدام نمی‌توانند سقوط‌های تاریخی به ‌حساب بیایند. جو بایدن هنوز به هیچ‌کدام از وعده‌های انتخاباتی خود جامه ‌عمل نپوشانده. نمونه‌اش بازگشت به برجام. درعوض با یک سخنرانی توانست تیر خود را مستقیم وارد قلب سرمایه‌گذاران بازار ارزهای دیجیتال کند. این آتش‌های خانمان‌سوز اخیر از گور رئیس‌جمهوری آمریکا بلند می‌شود.

*** شماره دو؛ رسوایی
ترکیه لکه ‌ننگی بر دامن بازار ارزهای دیجیتال به ‌حساب می‌آید. در چند روز گذشته فاروق فاتح اُزر، مالک ۲۶ساله صرافی Thodex ناگهان تصمیم گرفت دو میلیارد دلار ارز دیجیتال مشتریان خود را کول کرده و از مرز خارج شود. رسانه‌های ترک می‌گویند دو میلیارد دلار، تخمین اولیه است و مبلغ واقعی این کلاهبرداری، احتمالا رقمی بین دو تا ۱۰میلیارد دلار برآورد می‌شود.

قلب ما که گوشه‌ای نشسته‌ایم، نان و ماستمان را می‌خوریم و نهایتا به اختلاس‌‌های سه هزار میلیاردتومانی عادت داریم، از شنیدن خبر کلاهبرداری ترکیه دچار آریتمی شده. تعداد قربانیان کلاهبرداری فاروق فاتح اُزر ۴۰۰هزار نفر ارزیابی شده‌ است. ظرف ۲۴ساعت پس از انتشار خبر، پلیس ترکیه ۶۸نفر از عوامل صرافی را در سراسر کشور بازداشت کرد. گفته شده یک شهروند مشاور املاک که تمام سرمایه خود را به صرافی Thodex سپرده بود، پس از فرار فاروق فاتح اُزر، به شقیقه خود شلیک کرده است.

دیروز یکشنبه هم خبر رسید پلیس محض محکم‌کاری، دومین صرافی ارز دیجیتال ترکیه را پلمب کرده است. بله! می‌توانید خدا را شکر کنید که در ترکیه سرمایه‌گذاری نمی‌کنید، اما از کجا معلوم صرافی شما به‌خاطر بُعد مسافت با یکی از این کلاهبردارها در کشورهای همسایه مثل ترکیه و امارات کار نکند یا فرض مثال مدیران آنها از راه و روش رفقای کلاهبردارشان خوششان نیاید؟ ترس به جانتان افتاد نه؟ اعتبار ازدست‌رفته صرافی‌های دیجیتال واقعا یک رسوایی است.

*** شماره سه؛ ضدحال
بفرمایید تحویل بگیرید! پس از ریزش قیمت‌ ارزهای دیجیتال، انتشار اخبار درباره امکان کلاهبرداری در این بازار و سخنرانی شخصیت‌های سیاسی تاثیرگذار، ستو‌ن‌های اعتماد در بازار سکه‌های نامرئی سست شده و حتی احتمال ریزش آنها وجود دارد. سرمایه‌گذاران خرد فعلا به فروش دارایی‌های خود رو آورده‌اند.

قطعا بعضی‌هایشان احساساتی رفتار می‌کنند، اما اگر این امر فراگیر شود، واقعا فاجعه رخ خواهد داد و ما می‌توانیم تیتر صفحه یک روزنامه شنبه را به‌عنوان پیش‌بینی قلمداد کنیم و کلی هم پز بدهیم. پس از بیت‌کوین، دومین ارز بزرگ رمزنگاری‌شده جهان؛ یعنی اتریوم هم متحمل ضربات سختی شده است. ارزش ریپل هم به‌عنوان سومین ارز دیجیتال بزرگ جهان سقوط کرده. در صورت تداوم فشار فروش، شاهد افت بیشتر قیمت‌ها خواهیم بود، پس وضعیت فعلی بازار ارزهای دیجیتال را می‌توان در یک کلمه خلاصه کرد: ضدحال!

*** شماره چهار؛ ناگهان سورپرایز
بازارهای جهانی ارز دیجیتال خون گریه می‌کنند، اما در ایران بارقه‌هایی امیدبخش مشاهده شده است. دو روز پیش هیات عامل بانک مرکزی اعلام کرد صرافی‌های مجاز و بانک‌ها می‌توانند در چارچوب مقررات این بانک، نسبت به واردات کالا با پرداخت ارز دیجیتال اقدام کنند. معمولا این دسته اخبار تا وقتی خود را از چارچوب دست‌وپاگیر بخشنامه‌های دولتی رها کنند و عملی شوند کمی زمان نیاز دارند، اما اگر به‌عنوان پیشگو باید آینده ارزهای دیجیتال را پیش‌بینی می‌کردید، حاضر بودید از کنار چنین خبر باارزشی بی‌تفاوت بگذرید؟

در مصوبه بانک مرکزی دستورالعمل و شرایط مبادله ارزهای‌ دیجیتال در صرافی‌ها ذکر شده است و حدس بزنید چه شده؟ ظرف کمتر از ۲۴ساعت، صرافی‌ها و بانک‌‌ها پاس گل بانک مرکزی را دریافت کرده‌اند و می‌گویند آمادگی دارند فرآیند اختصاص ارز دیجیتال به بخش واردات را انجام دهند. محض اطلاع چهار تا شش درصد رمزارزهای دنیا در ایران خودمان استخراج می‌شود و با امکان‌پذیر شدن مبادله آنها، بازاری بزرگ و قابل‌اتکا برایشان در پیش خواهد بود. این یعنی سورپرایز!

کدخبر: ۳۸۵۹۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر