کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۸۹۴۹
تاریخ خبر:

چهار درصد جمعیت کشور به عراق‌ سفر می‌کنند

روزنامه هفت صبح | بازگشایی مرز خسروی آخرین اقدام ایران برای برگزاری راهپیمایی اربعین است که ظاهرا امسال اهمیتی بیش از پیش دارد.مرز خسروی، دیروز بعد از شش سال بازگشایی شد. این مرز، نزدیکترین نقطه از کشور به بغداد (۱۹۰ کیلومتر)، کربلا (۳۰۰ کیلومتر)، کاظمین (۲۰۳ کیلومتر) و سامرا (۳۲۶ کیلومتر) است.

این مرز در هفدهم خرداد ۱۳۹۲ و به دنبال وقوع عملیات تروریستی انتحاری بر سر راه تردد دو اتوبوس زائران عتبات عالیات استان‌های همدان و کرمانشاه در ۹۰ کیلومتری شمال بغداد پایتخت عراق و شهادت ۱۴ نفر و مجروحیت ۴۴ زائر، بسته شده بود. بازگشایی مرز خسروی، آخرین اقدام دیگر برای برگزاری عظیم راهپیمایی اربعین امسال است.

آیینی که شاید امسال با فشارهایی که از سوی آمریکا به ایران آمده و نیز احتمالا با توجه به اتفاقات اخیر در عراق (حمله به مواضع حشدالشعبی) اهمیتی دوچندان یافته است. بازگشایی مرز خسروی به معنای این است که حالا ایران ۴ گذرگاه مرزی زمینی به عراق دارد: شلمچه و چذابه در استان خوزستان، مهران در استان ایلام و خسروی در استان کرمانشاه.

البته باید تصورات قدیمی خود در زمینه مرزها را در مورد این گذرگاه‌ها کنار گذاشت چرا که به طور مثال گذرگاه مرزی مهران آنقدر وسیع است که ۹۶ گیت ورود و خروج دارد. در مورد مرز خسروی هم برنامه‌ریزی این است که در ایام اربعین فقط از مرز خسروی، یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به کربلا سفر کنند.

بنابراین به نظر می‌رسد که ایران قصد دارد امسال رکورد رسمی ۳ میلیون زائر اربعین را بشکند. رقمی شگفت انگیز که به معنای مسافرت ۴ درصد از جمعیت کل کشور در یک بازه زمانی ۱۰ روزه به نقطه‌ای مشخص در خارج از مرزهای کشور است. اقدام مهم دیگر ایران برای سهولت رفت‌و‌آمد به عراق در این ایام، تسهیل در ویزا بود.

پس از اینکه در نتیجه سفر رئیس‌جمهور به عراق، ویزای عراق رایگان شد، توافق دیگری هم میان وزارت کشور ایران و عراق در تیرماه، ویزا برای مراسم اربعین سال ۱۳۹۸ حذف شد و با توجه به توافق به عمل آمده بین دو کشور «زائرین می‌‎توانند از تاریخ ۱۰ شهریور (اول محرم ۱۴۴۱) لغایت ۷ آبان (۳۰ صفر ۱۴۴۱) بدون نیاز به اخذ روادید و به شرط ثبت نام در سامانه سماح (سامانه ساماندهی مشتاقان ایام حضور در اعتاب مقدسه ستاد مرکزی اربعین) همراه با گذرنامه معتبر جهت زیارت اربعین امام حسین(ع) وارد کشور عراق شوند.

البته در هنگام ثبت نام در این سامانه، ۲۲ هزار تومان هزینه دریافت می‌شود که مربوط به بیمه خدمات درمانی (هلال احمر) و نیز بیمه مسافرتی بیمه ایران است که حتی در صورت انجام هرگونه عملیات تروریستی، هم قبول مسئولیت کرده و غرامت پرداخت می‌کند.

کدخبر: ۲۷۸۹۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر