کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۷۸۵
تاریخ خبر:

چهار خودرو کلاسیکی که شجریان سوار می‌شد

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | ‌بنز، تویوتا و البته جیپ. این اطلاعاتی است که درباره خودروهای استاد محمدرضا شجریان داریم. منتها چندی پیش شایعاتی در برخی شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که تیمور ریشار کلکسیونر مشهور محصولات کلاسیک در بازار ایران یک دستگاه خودرو بسیار خاص و گرانقیمت که مربوط به ۶۰ سال پیش بوده را از خانواده استاد محمدرضا شجریان خریداری کرده است.

خودرویی که ضمن داشتن اصالت، ویژگی‌های فنی بارزی داشته و کیفیت طراحی‌اش مثال‌زدنی است. اینجا در چهار بخش ضمن بررسی همه خودروهایی که به استاد شجریان نسبت داده شده‌اند، روی ارزش‌های تاریخی هر یک از این محصولات مروری کوتاه خواهیم داشت.

*** بنتلی رودستر s2 مدل ۱۹۶۰
قدیمی‌ترین خودرو در لیست اتومبیل‌های متعلق به استاد، یک بنتلی کانتیننتال رودستر مدل ۱۹۶۰ میلادی است، جزو جذاب‌ترین خودروهای این شرکت به شمار می‌رود که تا سال ۱۹۷۰ در بازار بود و در آن زمان به دلیل تولید اندک، با قیمتی گزاف بین خریداران دست به دست می‌شد. این محصول که با رنگ آبی نفتی تیره، سقف چرمی کرمی و تزئینات چوب و چرم از ظاهری سالم برخوردار است، به گفته تیمور ریشار ارزش بسیار بالایی داشته و غیرقابل فروش است.

ریشار توضیح داده که به جز مقداری به روزرسانی، خودرو هیچ تغییری نداشته است. نگاهی به این خودرو که گفته می‌شود به خانواده شجریان تعلق دارد (گویا خودرو توسط تیمور ریشار از همایون شجریان خریداری شده است)، نشان دهنده کیفیت ساخت بالا و قطعات ارزنده آن است. چیزی که یادآور نام بنتلی و مهندسی سطح بالای این شرکت است.

*** جیپ ویلیز شکاری- ۱۹۶۶
یکی از قدیمی‌ترین خودروهای جیپ در ایران که از اوایل دهه ۴۰ خورشیدی توسط جعفر اخوان به ایران وارد شد و با کمک خانواده خیامی (محمود و احمد موسسان ایران ناسیونال) در مشهد به فروش می‌رسید. در این تصویر استاد شجریان را در ۲۶ سالگی می‌بینید که برای شکار با همراهی دوستانش به مناطق اطراف مشهد رفته و برای سهولت در این کار از جیپ ویلیز استفاده کرده است. عکس مربوط به سال ۱۹۴۵ است و کسی از سرنوشت این جیپ همه جارو اطلاعات چندانی ندارد. اما همه به خاطر داریم که تا دهه‌ها پس از ورود این نسل از ویلیز به ایران، مصرف‌کنندگان از این محصول آمریکایی رضایت داشتند.

*** مرسدس بنز w109 مدل ۱۹۷۱
درباره این خودرو، سابقه‌اش در ایران و نحوه ورودش به کشور اینطور روایت می‌شود که برای جشن‌های ۲۵۰۰ سالگی به دستور شخص شاه خریداری شده و در دوره اقامت هایله سیلاسی جزو تیم تشریفات وی بوده است. سدان لوکس سری w109 که در ردیف بهترین‌ ساخته‌های بنز قرار دارد، به نوعی نسل سوم اس کلاس به حساب آمده و ارزش فنی و طراحی بالایی دارد. گذشته از مشخصات فنی جالب بنز مذکور، ارزش تاریخ این خودرو به ۱۰ سال استفاده مداوم توسط استاد شجریان و نیز حضور در گارد سلطنتی محمدرضا پهلوی است. این خودرو هم‌اینک در یزد در اختیار یکی از دوستداران محصولات مرسدس بنز است.

*** تویوتا لندکروزر پرادو پنج در مدل ۲۰۰۶
مشهورترین تصویر خودرویی از محمدرضا شجریان با همان پرادو مشکی در حافظه جمعی ایرانیان نقش بسته است. خودرویی که چه در کنسرت‌ها، چه در دید و بازدیدها و چه در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۸ بارها همراه استاد بوده و گویا کماکان در خانه ایشان قرار دارد.

این پرادو که از نسخه vx و نوع فول بوده، از موتور شش سیلندر قدرتمندی سود می‌برد که ۲۴۰ اسب قدرت داشت و به لطف سیستم دو دیفرانسیل، یکی از بهترین عملکردها را در زمینه آفرود از خود به جای گذاشت. پرادو vx چهار در که اغلب با مدل ۲۰۰۶ وارد ایران شده، امروزه بهایی نزدیک به یک میلیارد تومان دارد که برای یک خودرو ۱۴ ساله رقم واقعا گزافی است.

توضیحات

جیپ ویلیز شکاری- 1966

توضیحات

تویوتا لندکروزر پرادو پنج در مدل 2006

توضیحات

مرسدس بنز w109 مدل 1971

توضیحات

بنتلی رودستر s2 مدل 1960

کدخبر: ۳۵۳۷۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر