کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۱۴۸
تاریخ خبر:

چهار‌ تحلیل اصلاح‌طلبانه از ‌آینده سیاست در ایران

مصطفی آرانی| شخصیت‌های اصلاح‌طلب در روزهای گذشته چهار تحلیل از سیاست در ماه‌ها و سال آینده ارائه دادند که گزیده آن را می‌توانید در اینجا بخوانید.
* یک: جواد امام درباره عملکرد مجلس یازدهم و تعامل با دولت: «با شیوع بیماری کرونا چالش‌های جدی در کشور پیدا شد که حالاحالاها تمامی نخواهد داشت، نمایندگان هم تا بیایند و مستقر شوند برای رقابت‌های انتخاباتی دوره بعدی ریاست جمهوری باید به تکاپو بیفتند چراکه نیاز به بازسازی چهره‌شان دارند. مجلس جدید قاعدتاً اگر بخواهد دولت را با چالش جدی مواجه کند باید هزینه بیشتری بدهد که بعید است با توجه به این شرایط اجتماعی که داریم و این اعتمادی که از بین رفته است، چنین اتفاقی بیفتد.» (ایلنا)

* دو: عبدالله ناصری درباره مجلس یازدهم: «دولت سایه و تندروها در یک ارزیابی و سبک_سنگین کردن به این نتیجه رسیدند که اگر حاکمیت متمرکز و یکدست باشد بهتر می‌تواند فضا را مدیریت کند، لذا کار خود را هم از مجلس آغاز کردند که به مراتب سخت‌تر از انتخابات مجلس هفتم عمل کردند و برنامه دارند انتخابات ریاست جمهوری و دولت سال آینده را هم به همین شکل بگیرند. با توجه به اینکه در شهرداری تهران پرونده‌های مفاسد اقتصادی و مسائلی دیگر درباره آقای قالیباف وجود دارد، او در مجلس اول عملا رئیس در سایه خواهد شد و از نظر ظاهری و در تریبون افرادی مثل میرسلیم به عنوان رئیس قوه مطرح خواهند شد اما عملا کار مدیریت داخل مجلس به عهده قالیباف خواهد بود و رئیس صوری تنها ارتباط با بیرون از مجلس و همچنین ارتباطات پارلمان‌های دنیا و اتحادیه‌های بین‌المللی را به عهده خواهد داشت و یک مقام نمایشی است. از طرفی احیانا برخی تلاش می‌کنند از باب دهن کجی به دنیا، ریاست را به یک مقام نظامی بدهند.» (ایلنا)

* سه: عباس عبدی درباره انتخابات ۱۴۰۰: «اگر جامعه ایران توانست به صورت عادی کرونا را پشت سر بگذارد بعدا می‌توان درباره چنین پرسش‌هایی فکر کرد، خانه از پای‌بست ویران است./خواجه در بند نقش ایوان است. حتی آنهایی که سیاست و حکومت‌هایشان از قوام و استحکام برخوردار بود، اکنون در فکر اصلاح و تطبیق خود با دوران مابعد کرونا هستند. بنده کنشگری در فرآیندهای سیاسی موجود را حتی پیش از کرونا ناممکن و نامفید می‌دانستم به همین دلیل هم آنچه در اسفندماه به نام انتخابات مجلس معرفی شد از حوزه تعلقات سیاسی‌ام خارج شده و انتخابات ۱۴۰۰ نیز پیش از این نیز خارج شده بود.» (خبرآنلاین)

* چهار: علی صوفی درباره انتخابات ۱۴۰۰: «اگر اجازه ندهند اصلاح‌طلبان مثل همین روندی که درانتخابات مجلس یازدهم پیش گرفتند عمل می‌کنند؛ شورای عالی سیاستگذاری سال گذشته و قبل از انتخابات راهبردی را تصویب کرد که بر اساس آن فقط کاندیداهای اصلاح‌طلب می‌توانستند مورد قبول آنها قرار بگیرند. آنها اعلام کردند که اگر ما کاندیدای اصلاح‌طلب نداشته باشیم مثل سال ۹۴ عمل نمی‌کنیم و دیگر لیست نمی‌دهیم. برای ۱۴۰۰ هم من فکر می‌کنم چیزی عوض نشده است.پیش بینی ما این است که اگر اجازه دهند کاندیدای موردنظرمان را وارد صحنه کنیم اوضاع تغییر خواهد کرد. اما مردم دیگر با کاندیداهای دست دوم، اجاره‌ای و … پای صندوق نمی‌آیند. ممکن است کاندیدای اصلی ما وارد صحنه شود مردم تصمیم بگیرند که پای صندوق بیایند.» (خبرآنلاین)

کدخبر: ۳۱۹۱۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر