کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۶۲۱۶۰
تاریخ خبر:

چهارنکته تقریبا جدی درباره پرداخت مالیات مشاغل

روزنامه هفت صبح |‌ آخر خرداد برای بچه‌ها به معنای رسیدن تابستان و خلاص‌شدن از شر درس و امتحان است اما برای بچه‌های قدیمی، برای بچه‌هایی که سال‌ها پیش درس و مشق و مدرسه را تمام کرده‌اند و حالا مشغول کسب‌وکار هستند، آخر خرداد آخرین مهلت تسلیم‌کردن اظهارنامه الکترونیکی به حساب می‌آید. معاون سازمان امور مالیاتی به همین مناسبت، جزئیات بیشتری درباره ماجرا اعلام کرده است و ما در این نوشته تلاش‌ کرده‌ایم موضوع را ساده‌سازی کنیم.
۱) آخر خرداد آخرین مهلت تسلیم اظهارنامه الکترونیکی برای صاحبان مشاغل است. تعلل یا خدای نکرده خودداری از انجام این کار شامل جریمه می‌شود و فرد متخلف به عنوان تنبیه دیگر نمی‌تواند مشمول بخشش‌ قانون مالیات‌های مستقیم شود.
۲)بگذارید کار را با قسمت سخت ماجرا دنبال کنیم. در بخشنامه‌هایی که توسط کارمندهای خشک و اتوکشیده ‌نوشته شده آمده: تبصره ماده(۱۰۰) قانون مالیات‌های مستقیم(مالیات مقطوع) عملکرد سال ۱۳۹۷ شامل صاحبان مشاغل گروه سوم ماده(۲) آیین‎نامه اجرایی موضوع ماده ۹۵ قانون فوق که مجموع فروش کالا و خدمات آنها در سال ۱۳۹۷ کمتر از ۸۲۸میلیون تومان باشد، می‌شود! کسی می‌داند بابت نوشتن این چیزهای پیچیده چقدر حقوق می‌گیرند؟ ما هم در روزنامه زیاد حقوق نمی‌گیریم و مثل شما با خواندن چنین جملاتی ممکن است رباط صلیبی پاره کنیم. ظاهرا اگر کسی به کسب‌و‌کاری سرگرم بوده و درآمد آن کسب‌و‌کار در سال ۹۷ کمتر از ۸۲۸میلیون تومان بوده باید مالیات بدهد. یک‌طورهای می‌شود همه! پس بدون فوت وقت جلوی کامپیوتر بنشینید و وارد سامانه عملیات الکترونیکی مالیاتی به آدرس tax.gov.ir شوید. یک جایی از بخشنامه آمده افراد با پرکردن اظهارنامه از نگهداری اسناد و مدارک و ارائه اظهارنامه مالیاتی موضوع قانون مالیات‌های مستقیم معاف می‌شوند. من جای شما بودم، مثل آن بنده خدا موجودی حساب‌های بانکی‌ام را ۲۸میلیون تومان ذکر می‌کردم.
۳)دستورالعمل می‌گوید، مالیات صاحبان مشاغل بابت عملکرد سال ۱۳۹۷، بر مبنای مالیات قطعی عملکرد سال ۱۳۹۶ به صورت مقطوع تعیین شده است. به این صورت که مؤدیان با میزان مالیات قطعی تا ۲٫۵میلیون تومان بدون افزایش نسبت به عملکرد سال ۱۳۹۶ تعیین شده است.
همچنین مؤدیان با میزان مالیات قطعی بیش از ۲٫۵میلیون تا پنج‌میلیون تومان باید پنج‌درصد بیشتر از سال ۹۶ مالیات بدهند. خدا خیرشان بدهد! مؤدیانی با میزان مالیات قطعی بیش از پنج‌میلیون تا سقف ۱۰میلیون تومان مالیاتشان با افزایش ۹درصد محاسبه می‌شود و اگر مالیات قطعی بالاتر از ۱۰میلیون باشد مالیات امسال نسبت به سال ۹۶ با افزایش ۱۵درصدی روبه‌رو می‌شود.
۴) با توجه به ازدحام در روزها و ساعات پایانی خردادماه و ترافیک خطوط اینترنتی، لازم است مؤدیان هرچه سریع‌تر نسبت به ارائه اظهارنامه الکترونیکی اقدام کنند. یک صف بزرگ را تصور کنید که همه می‌خواهند پول پرداخت کنند. تجربه نشان داده مهلت تعیین‌شده برای این صف‌ها معمولا تمدید می‌شود.

-----
*این مطلب در روزنامه هفت صبح ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ منتشر شده است

*توجه :‌ انتشار این مطلب مشمول قانون کپی‌رایت می‌باشد. انتشار متن کامل یا بخشی از آن در وب‌سایت‌ها و کانال‌ها با پیگیری قانونی مواجه خواهد شد.

کدخبر: ۲۶۲۱۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر