کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۳۴۳
تاریخ خبر:

چهارشنبه‌سوری؛ انفجار، قطع دست، کوری و مرگ

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | در چهارشنبه‌سوری امسال مثل هرسال شاهد انفجار برخی مکان‌ها، حوادث تلخ، قطع دست و کوری چشم و سوختگی هستیم. هرچقدر هم تذکر می‌دهند اما باز این حادثه‌ها رخ می‌دهد. اما امسال خطر از بیخ گوش مسافران مترو گذشت. عصر روز دوشنبه، دو جوان یک کوله‌پشتی حاوی چهار کیلو و ۵۰۰ گرم اکلیل و سرنج در مترو به همراه داشتند که اگر خدای ناکرده منفجر می‌شد معلوم نبود چه بر سر مسافرانی که از سرکار بازمی‌گشتند می‌آمد.

رئیس پلیس مترو فاتب از بازداشت دو جوان در مترو تهران ـ کرج خبر داد و گفت: «از این متهمان چهار کیلو و ۵۰۰ گرم مواد محترقه از نوع اکلیل و سرنج کشف شد.» سرهنگ سعید عطاءالهی با اعلام خبر کشف چند کیلوگرم اکلیل و سرنج در مترو تهران - کرج، درباره جزئیات این خبر اظهار کرد: «عوامل پلیس مترو عصر روز دوشنبه، با توجه به گشت هدفمند در خطوط مترو پایتخت و مشاهده دو جوان حامل یک کوله‌پشتی، به آنها مشکوک شده و این افراد را برای بررسی بیشتر به مقر پلیس مترو واقع در خط پنج مترو تهران ـ کرج منتقل کردند.مأموران با بررسی دقیق محتویات کوله‌پشتی، متوجه وجود مقادیری مواد محترقه از نوع اکلیل و سرنج شدند.»

وی با بیان اینکه در نهایت از این افراد چهار کیلو و ۵۰۰ گرم مواد محترقه از نوع اکلیل و سرنج کشف شد، گفت: «متهمان قصد داشتند مواد محترقه را از استان تهران به استان البرز منتقل کنند.» این مقام انتظامی یادآور شد: «با توجه به مخاطرات این نوع مواد حتی در حجم کم، ممکن بود انفجار احتمالی مواد مکشوفه صدمات جبران‌ناپذیری را به مسافران مترو وارد کند.

لذا متهمان پس از بازداشت و توقیف مواد محترقه همراهشان، ضمن تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شدند تا نسبت به جرم مرتکب شده آنها تصمیم‌گیری صورت گیرد.» اما این تمام حوادث چهارشنبه سوری نیست تا لحظه تنظیم این گزارش انفجار در یک مغازه دخانیات در نبرد جنوبی، دو کوری چشم و سوختگی شدید یک پسر در شهرری گزارش شده است. در ذیل حوادث شبچهارشنبه سوری تا لحظه تنظیم گزارش را بررسی می‌کنیم.

*** انفجار در نبرد جنوبی و کوری چشم
رئیس پلیس پیشگیری تهران از انفجار مواد محترقه در خیابان نبرد جنوبی خبر داد و گفت: «در این حادثه دو نفر از ناحیه چشم به شدت مصدوم شدند و دو خودرو تخریب شد.» سرهنگ جلیل موقوفه‌ای با اعلام خبر انفجار مواد محترقه در یک مغازه در خیابان نبرد جنوبی درباره جزئیات این حادثه اظهار کرد:

«عصر دیروز دو نفر در یک مغازه دخانیات‌فروشی در خیابان نبرد جنوبی قصد خرید و فروش مواد محترقه را داشتند که حین این خرید و فروش، مواد محترقه منفجر شد. هر دو نفر در اثر این حادثه از ناحیه چشم به شدت آسیب دیده‌اند و دو دستگاه خودرو شامل یک دستگاه خودروی پژو ۲۰۶ و یک خودروی جک نیز تخریب شد. ‌در این حادثه که در ساختمانی چهار طبقه به وقوع پیوست خانمی ۸۰ ساله نیز بر اثر موج انفجار آسیب دید و به مراکز درمانی منتقل شد.»

*** انفجار نارنجک در دستان پسری در شهر ری
رئیس مرکز اورژانس تهران گفت: «انفجار نارنجک چهارشنبه سوری در ری نوجوان ۱۷ساله را با سوختگی دست و صورت راهی بیمارستان کرد.» پیمان صابریان از انفجار نارنجک مرتبط با چهارشنبه پایان سال خبر داد و اظهار داشت: «این حادثه دیروز ظهر ساعت ۱۲ و ۵۰ دقیقه در شهر ری، خیابان امام حسین، خیابان دیلمان جنوبی رخ داده است. انفجار نارنجک سبب تروما به چشم و سوختگی درجه ۲ صورت و دست شده بود که مصدوم پس از حضور نجات گران و اقدامات اولیه به بیمارستان امام حسین (ع) منتقل شد.»

*** انفجار نارنجک ۲ قزوینی را راهی بیمارستان کرد
رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان قزوین گفت: «در اثر ساخت مواد محترقه دست‌ساز در آبیک دو مصدوم ۲۳ و ۱۴ساله دچار آسیب از ناحیه هر دو چشم و صورت و دست‌ها شدند، هر دو مصدوم توسط آمبولانس مرکز فوریت‌های پزشکی پایگاه آبیک به بیمارستان شهید رجایی منتقل شدند.»

سهیل سلطانی با اشاره به انفجار مواد محترقه در حال ساخت، تصریح کرد: «ساعت ۱۴ دیروز تماسی با واحد ارتباطات مرکز فوریت‌های پزشکی قزوین گرفته شد که حاکی از انفجار در حال ساخت مواد محترقه در یک مغازه در شهرستان آبیک بود. این حادثه دو مصدوم ۲۳ و ۱۴ساله داشت که متأسفانه مصدوم ۲۳ساله دچار آسیب از ناحیه هر دو چشم و نیز صورت و دست‌ها بود و مصدوم ۱۴ساله نیز دچار لاسراسیون (بریدگی و پارگی) و آسیب به هر دو چشم شد که هر دو مصدوم توسط آمبولانس مرکز فوریت‌های پزشکی پایگاه آبیک به بیمارستان شهید رجایی منتقل شدند.»

اما در هفته‌ای که گذشت کسانی که برای چهارشنبه سوری خود را آماده می‌کردند اتفاقات تلخی رقم زدند. مرگ دختر ۶ ساله تبریزی یکی از این اتفاقات است. باران ۶ ساله در خانه مادربزرگش بود که به یک باره انفجاری در محل رخ داد. باران، خواهر کوچکتر و پسرخاله ۲۹ ساله‌اش به بیمارستان منتقل شدند. باران فوت کرد، سنا بستری است و پسرخاله که مشغول ساخت نارنجک بوده و این اتفاق را رقم زده با دستی که از مچ قطع شده است غمگین است.

حادثه دیگر برای پسر ۱۲ ساله در شیراز بود که حین ساخت نارنجک سه انگشتش را از دست داد. همچنین پسر ۱۵ساله‌ای که در میدان ولایت ارومیه در حال حمل مواد محترقه غیرمجاز بود، به یک باره مواد منفجر شده و جان او را می‌گیرد. پلیس در همین هفته اعلام کرد بیش از دو تن مواد محترقه غیرمجاز کشف کرده است اما همچنان صدای ترقه می‌آید و انگار بمب منفجر می‌شود.

کدخبر: ۳۷۹۳۴۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر