کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۷۰۴
تاریخ خبر:

روز سیاه کابل چگونه رقم خورد؛ جنایت در زایشگاه!

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: می‌گوید یکی از اقوام نزدیکش بعد از ۱۳ سال بچه‌دار شده و حالا زن و کودک تازه به دنیا آمده‌اش در حمله به بیمارستانی در کابل کشته شده‌اند. دیگری تصویری از پدربزرگان و مادر‌بزرگانی تهیه کرده که منتظر نوزادانی هستند که مادرشان در حمله روز سه‌شنبه کشته شده‌اند و منتظر تحویل گرفتن طفل‌های بی‌مادر هستند. تصویرهایی از زنانی منتشر شده که برای شیردادن به نوزادان به بیمارستان‌ها رفته‌اند و برای کودکان غریبه مادری می‌کنند.

* دو: امرالله صالح، معاون رئیس‌جمهور افغانستان می‌نویسد شنیده است که طالبان برای کشتن زنان و کودکان و کشتار در ننگرهار جشن گرفته. این در حالیست که طالبان می‌گوید در هیچ کدام از جنایات روز سه‌شنبه دست نداشته است. انگشت اتهام بیش از همه به سوی داعش است اما شهروندان افغانستان باور نمی‌کنند که طالبان که سال‌ها به این دست از حملات عادت کرده، به یک‌باره و با نشست و برخاست با آمریکایی‌ها دست از خشونت و عملیات مسلحانه علیه مردم عادی برداشته باشد.
طالبان گفته که حمله ننگرهار و کابل به آنان ربطی ندارد و مدعی شده که داعش این حملات را انجام داده‌ است.

* سه: وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده که شمار کشته شدگان حمله به بیمارستان کابل به ۲۴ نفر افزایش یافته و شمار زخمی‌ها هم ۱۶ نفر است. زایشگاه ۱۰۰ تختی دشت برچی در غرب کابل سه‌شنبه هدف حمله افراد مسلح قرار گرفته و درگیری برای ساعت‌ها ادامه داشت. این حمله یک زایشگاه وابسته به پزشکان بدون مرز را هدف قرار داد. مادران، نوزادان و ماماها در این حمله هدف قرار گرفتند و کشته شدند.

* چهار: کاربران توئیتر در افغانستان و کشورهای همسایه هشتگی با عنوان مادران و کودکان را کشتند، به راه انداخته‌اند و طالبان را مسبب اصلی حمله کور روز سه‌شنبه می‌دانند. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در واکنش به حملات انتحاری روز سه‌شنبه به نیروهای امنیتی کشورش دستور داد تا حملات خود را از حالت «دفاعی» به وضعیت «تهاجمی» مبدل کنند و مواضع طالبان و سایر گروه‌های به گفته او «تروریستی» را مورد حمله قرار دهند.

این در حالی است که در ماه‌های گذشته مقامات افغانستان تلاش داشتند تا با اتخاذ رویکردی نرم نسبت به طالبان آنها را سر میز مذاکره نگه دارند و توافقی که این گروه مسلح با آمریکایی‌ها بسته را تبدیل به توافقی ملی و بین الافغانی کنند. کاربران شبکه‌های اجتماعی از افغانستان اما بعد از حمله سه‌شنبه، تعارف را کنار گذاشته‌اند و مستقیما خواهان قطع هرگونه گفت‌وگو و مشارکت با طالبان شده‌اند. آنها معتقدند این گروه هنوز از سیاست‌های خود در دهه نود میلادی عذرخواهی نکرده و سال‌ها پس از سقوط هم کماکان از خشونت بارترین روش‌ها برای اثبات حضور خود بهره می‌برد.

* پنج: جواب طالبان به دولت افغانستان و شخص رئیس‌جمهور هم خواندنی است. این گروه با لحن تهدید‌آمیزی نوشته است که اعلان جنگ تعرضی در برابر آنان، نشان می‌دهد اشرف غنی می‌خواهد هنوز هم حاکمیت خود را زیر چتر جنگ دوام دهد. زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان در واکنش به حمله سه‌شنبه در توئیترش نوشته «همکاری طالبان و دولت افغانستان در برابر دشمن مشترکی که مرتکب چنین جنایاتی می‌شود، و همکاری برای مهار نمودن کووید-۱۹، ضروریست.

ناکامی در این کار، افغانستان را در برابر تروریسم، بی‌ثباتی پی‌ هم و مشکلات اقتصادی آسیب‌پذیر خواهد گذاشت. اکنون زمان پیش رفتن به‌سوی صلح است.»به نظر می‌رسد رویکردها به حمله روز سه‌‌شنبه از زمین تا آسمان با یکدیگر در تضادند. دولت و بخش بزرگی از مردم این اتفاق را در ادامه خشونت‌های سه دهه گذشته طالبان می‌دانند و نمایندگان آمریکا رویکرد متفاوتی را ابراز می کنند که عدم برخورد با طالبان را دنبال می‌کند.

کدخبر: ۳۲۷۷۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر