کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۶۰۱
تاریخ خبر:

چند نکته از ماجراهای سیاسی، ورزشی و... سال ۷۹

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | زمانه عجیبی شده است. «تونل زمان» تا چند سال پیش یک داستان فانتزی بود ولی حالا یک کلمه سیاسی شده است و لاجرم هر نگاهی به گذشته را سیاسی کرده است. با این حال گذشته‌هایی هستند که اگرچه جزو تاریخند ولی آن‌قدر نزدیک هستند که نتوان مرور نوستالژیک آن‌ها را به کسی یا چیز نامرتبطی وصل کرد.

ما امروز همین کار را کردیم در صفحه یازده. روایتی نوشتیم از سال ۱۳۷۹٫ سالی که خیلی دور نبود ولی مرورش که می‌کنی، انگار نه ۲۰ سال که ۲۰۰ سال از آن گذشته است. ۱۳۷۹ سالی بود که در آن کروبی رئیس مجلس شد، خاتمی سومین سال ریاست جمهوری‌اش بود و هاشمی شاهرودی نخستین سال ریاستش بر قوه قضائیه.حالا اولی در حصر است، دومی با محدودیت‌هایی روبه‌رو است و هاشمی شاهرودی، دار فانی را وداع گفته است.

۱۳۷۹ سالی بود که این عکس خلق شد. عکس پائولو کوئیلو. اینجا. در کشور خودمان. در شیراز. همراه همسرش. به نسل جدید اگر بگویی پائولو کوئیلو زمانی آمده بود ایران و در شیراز ۱۵۰۰ نفر نشسته بودند پای سخنرانی او، حتما فکر می‌کنند که سنتی را با صنعتی قاطی زدی. البته اگر کوئیلو را بشناسند. ولی آن موقع ۱۳۷۹ بود. ده سال مانده بود تا سال ۱۳۸۸٫ تا وقتی کوئیلو هم به اعتبار مترجم و ناشر آثارش کم‌کم خاکستری و حتی سیاه شد.

۱۳۷۹ سال آقای گلی مهند المهدی بود. در نفت آبادان. در آخرین دوره لیگ آزادگان. ما نه اسیر بشار رسن بودیم و نه جاسم کرار. او خارجی بود ولی برای ما ادا در نمی‌آورد. ما خودمان بودیم. مثل مهدی هاشمی نسب بودیم که راحت می‌گفت اگر پرسپولیس پول خوبی ندهد می‌روم و رفت. در خرداد آن سال او را دیدند در سونای باشگاه استقلال و بعدها خبرورزشی تیتر زد که او آبی شد.

روایت‌های تاریخی، همیشه مربوط به سالیان دور و دراز نیستند. تاریخ از همین لحظه پیش آغاز می‌شود. گاهی می‌توان سفری کرد مثلا به بیست سال قبل و دید که ما که حالا در خرداد ۱۳۹۹ در میانه کرونا و تحریم زندگی می‌کنیم؛ در سال ۱۳۷۹ چگونه می‌زیستیم. روایت ما را از بیست سال قبل بخوانید و البته قابل ذکر است که همه اخبار را از آرشیو روزنامه همشهری استخراج کردیم.

* یک: از همین ۹ خرداد ۱۳۷۹ آغاز کنیم. مجلس جدید شروع به کار کرده است. مجلس ششم. با اکثریت قاطع اصلاح‌طلبان. حرف این است که چه کسی رئیس شود و محمد سلامتی گفته که کروبی شانس اول را دارد. عکس بهزاد نبوی و محمدرضا خاتمی به عنوان گزینه‌های نایب رئیسی روی جلد روزنامه منتشر شده است.

* دو: در صفحه سیاسی خبر دیگری منتشر شده مبنی بر انتصاب ناطق نوری به سمت مشاور رهبر انقلاب و البته عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام. ناطق نوری در آن روزها بعد از دو دوره ریاست بر مجلس، کنار رفته بود.
* نکته:ناطق این روزها حتی از مسئولیت دفتر بازرسی رهبر انقلاب نیز استعفا داده است و صرفا به امورات حوزه علمیه امام حسن مجتبی در لواسان می‌پردازد.

* سه: در دنیای خارج، پوتین تازه به قدرت رسیده و اولین نشست سران اتحادیه اروپا با او قرار است برگزار شود. از روسیه که بگذریم، در سوریه، دولت از کارشکنی اسرائیل در مذاکرات صلح انتقاد کرده است.

*چهار: در همین صفحه جدولی است از قیمت سکه و ارز. یک سکه بهار آزادی، ۶۲ هزار و ۸۰۰ تومان و دلار در بازار غیررسمی، ۸۳۶ تومان.
* نکته:قیمت سکه در بازار دیروز تهران با ۲۵۰ هزار تومان کاهش، به شش میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید.

* پنج: در صفحه ورزش، به نقل از مهدی هاشمی‌نسب آمده که اگر پرسپولیس پولی که می‌خواهم را ندهد، قرارداد امضا نمی‌کنم و این احتمال مطرح شده که او به بوخوم آلمان برود. یک هفته بعد البته خبر آمد که هاشمی‌نسب در سونای باشگاه استقلال دیده شده و کمی بعد در یک نقل و انتقال جنجالی، او

* شش: خبر دیگری در این صفحه منتشر شده مبنی بر اینکه در مسابقه‌های فوتبال دسته اول باشگاه‌های ایران در فصل جاری یک مهاجم بلند بالای عراقی به نام مهندالمهدی توانست با (۱۵) گل عنوان بهترین گلزن جام آزادگان (در آن دوره هنوز لیگ برتر تشکیل نشده بود. در واقع اولین دوره لیگ برتر در سال ۱۳۸۰ آغاز شد) را به‌دست بیاورد. هر چند گل‌های او تاثیری در وضعیت نفت نداشت و این تیم به دسته دوم (دسته یک فعلی) رفت.

* هفت: در صفحه آخر، خبرنگار همشهری از شیراز گزارش داده که پائولو کوئیلو، خالق رمان کیمیاگر در این شهر برای ۱۵۰۰ نفر سخنرانی کرده است. در این گزارش آمده است که او به دعوت ناشر رسمی آثارش در ایران و با همکاری دفتر گفت‌وگوی تمدن‌ها و وزارت ارشاد به کشورمان سفر کرده است.
* نکته:آرش حجازی، مدیر انتشارات کاروان که ناشر رسمی آثار بود، بعد از وقایع سال ۱۳۸۸ به خاطر مداخله در ماجرای ندا آقا‌سلطان تحت تعقیب قرار گرفت و از ایران رفت. مجوز نشر کاروان نیز باطل شد. در سال ۱۳۷۹ به روایت روزنامه همشهری در خصوص کیمیاگر مهم‌ترین اثر کوئیلو هم سخن گفته شد اما به گزارش دفتر رهبر انقلاب، سال گذشته ایشان در غرفه «بنگاه ترجمه و نشر کتاب پارسه» پرسیدند: «این کتاب درباره‌ چیست؟» فروشنده گفت «درباره‌ یک سفر معنوی است» رهبر انقلاب گفتند «اما این نویسنده اصلا اهل معنویت نیست!»

* هشت: کمی بالاتر گفته شده که مهاجرانی، وزیر ارشاد قرار است از برندگان جشنواره کن در خانه سینما تقدیر کند. سمیرا مخملباف، با فیلم تخته سیاه، جایزه ویژه هیات داوران را برده و بهمن قبادی و حسن یکتاپناه هم دوربین طلایی جشنواره را.
* نکته:دو نفر از این سه نفر، یعنی قبادی و مخملباف دیگر در ایران زندگی نمی‌کنند.

* ۹: یک هفته بعد، در صفحه اقتصادی می‌خوانیم «هفته گذشته ۲۰ میلیون و ۱۸۶ هزار سهم به ارزش ۷۶ میلیارد و ۱۸۱ میلیون و ۳۵۴ هزار ریال در بازار سهام تهران داد و ستد شد.»
* نکته:ارزش معاملات بورس تهران در روز ۶ خرداد، ۶ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. یعنی چیزی در حدود هزار برابر افزایش برای یک روز در برابر میزان معاملات در یک هفته!

*۱۰: در روزنامه ۱۷ خرداد، گزارشی از سخنرانی حسن روحانی در دانشگاه بوعلی سینای همدان منتشر شده است. روحانی در این جلسه گفته نباید به خاطر چند ساعت برنامه نامناسب، کل ماهواره را طرد کنیم و اضافه کرده که چه اشکالی دارد جوانان ما ده تا پانزده شبکه ماهواره‌ای را از طریق تلویزیون خودمان تماشا کنند. او در آن روزها، دبیر شورای عالی امنیت ملی است.

* ۱۱: اردوی تیم ملی ایران به سرمربی‌گری جلال طالبی برای شرکت در جام ملت‌های آسیا برگزار شده اما بدون مهدوی‌کیا و عزیزی. تحلیل خبرنگار این است که ترکیب تیم ملی به این صورت خواهد بود: «از تمرینات دیروز این گونه به نظر می‌رسید که دو مدافع میانی تیم ملی همان بهروز رهبری فرد و سهراب بختیاری‌زاده هستند.

در دفاع چپ میناوند بازی خواهد کرد و در جناح راست ستار همدانی، در میانه میدان کریم باقری، داریوش یزدانی، علی کریمی و مهدوی‌کیا چهار بازیکن اصلی هستند و در خط حمله زوج علی دایی و خداداد عزیزی بازی خواهند کرد. شایان ذکر است در این مسابقات (تیم ملی در حال آماده سازی خود برای مسابقات چهارجانبه تهران بود)، علی دایی کاپیتان تیم ملی است و در صورت غیبت وی، وظیفه کاپیتانی به عهده کریم باقری خواهد بود.»

* نکته:تیم ملی در این روزها از مسابقات غرب آسیای سال ۲۰۰۰ برگشته بود که در امان، پایتخت اردن برگزار می‌شد. در آن مسابقات ما در نهایت توانسته بودیم با شکست سوریه، قهرمان شویم. مسابقات چهارجانبه تهران هم با نام ال جی برگزار می‌شد و در آن به جز تیم ملی ایران، کره جنوبی، مصر و مقدونیه نیز بازی می‌کردند. مصر در آن سال قهرمان جام ملت‌های آفریقا شده بود و در نهایت موفق شد در ضربات پنالتی، ایران را ۸ بر ۷ شکست دهد.

هاشمیان، یزدانی و میناوند در آن مسابقه پنالتی‌های خود را هدر دادند. در نهایت کره‌جنوبی قهرمان آن مسابقات شد و ما با شکست مقدونیه سوم شدیم. تیم ملی در این سال البته یک خاطره تلخ و یک خاطره شیرین دیگر هم داشت. خاطره تلخ مربوط به حذف از جام ملت‌های آسیا در لبنان با شکست برابر کره‌جنوبی بود و خاطره شیرین، بردن گوآم در تبریز در مسابقات مقدماتی جام جهانی با نتیجه ۱۹ بر صفر که هنوز هم پرگل‌ترین مسابقه تیم ملی ایران است.

* ۱۲: پنجشنبه ۱۹ خرداد ۱۳۷۹؛ در صفحه ادب و هنر نوشته شده که هوشنگ گلشیری، در امامزاده طاهر کرج به خاک سپرده شده است. مطلب دیگری در همان صفحه نقد فیلم شوکران بهروز افخمی است.
* نکته:فیلم شوکران در پایان آن سال توانست پرفروش‌ترین فیلم سال شود. این فیلم ۷۷۴ میلیون تومان فروش داشت. کل فروش سینمای ایران در آن سال، ۹ میلیارد و ۴۵۲ میلیون تومان بوده است.

کدخبر: ۳۳۰۶۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1657708608

    سومین دوره خاتمی ?