کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۶۸۳
تاریخ خبر:

چند نمایش خاص از چند عقاب

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار| چهارشنبه روز جهانی دروازه‌بان‌ها بود و به همین بهانه چند نمایش به یاد ماندنی از چند دروازه‌بان ایرانی را مرور کرده‌ایم. ‌روز جهانی دروازه‎‌بان‌ها ‌ نشان از تفاوت و اهمیت آنها در قیاس با سایر بازیکنان در تیم‌ها دارد. در واقع اگر به تاریخ فوتبال هم نگاه کنیم می‌بینیم که در بعضی از بازی‌ها دروازه‌بان‌ها مسیر یک تورنمنت و حتی سرنوشت آن و تیم ملی یا تیم باشگاهی خود را تغییر داده‌اند. به همین بهانه چند نمایش خاص و فوق‌العاده ‌ از چند دروازه‌بان مطرح کشورمان ‌ در یکی دو دهه اخیر را مرور می‌کنیم.

*** احمدرضا عابدزاده (استرالیا-ایران)
عابدزاده از این دست نمایش‌های فوق‌العاده کم نداشته اما بدون شک بازی با استرالیا در ورزشگاه ملبورن کریکت گراند یک بازی خاص، منحصربه‌فرد و تکرار نشدنی است. بازی رفت دو تیم در تهران یک - یک مساوی شده بود و استرالیا فقط با یک پیروزی یک بر صفر هم می‌توانست راهی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه شود. جو استادیوم ملبورن اما عجیب و ترسناک بود و ترس را می‌شد در چهره تک‌تک بازیکنان تیم ملی دید. اما حکایت عابدزاده متفاوت بود.

او با روحیه‌ای باورنکردنی مقابل حملات استرالیا ایستادگی کرد. شاید اگر به جای او دروازه‌بان دیگری در این بازی حضور داشت، ایران در همان ۱۰ دقیقه اول، حداقل شش گل می‌خورد اما عابدزاده با چند واکنش تماشایی، خروج‌های به موقع و حتی مهار توپ با یک دست، روحیه را به همبازیانش تزریق کرد. مهم‌تر از واکنش‌ها اما‌ آن حرکات غیرمنتظره در وقفه نیمه دوم بازی بود. جایی که آن هوادار دیوانه استرالیایی تور دروازه ایران را پاره کرد و بازی برای دقایقی متوقف شد.

در این لحظات ایران ۲برصفر عقب بود اما عابدزاده با چند حرکت روحیه‌بخش، بازیکنان را به ادامه بازی امیدوار کرد و در نهایت هم با چند واکنش خوب در دقایق پایانی، عامل اصلی صعود ایران به جام جهانی لقب گرفت. عابدزاده قبل‌تر در فینال بازی‌های آسیایی پکن هم با مهار چند پنالتی از بازیکنان کره شمالی در فینال، ایران را قهرمان آسیا کرده بود و البته در بازی مقابل آمریکا در جام جهانی هم نمایش خیره‌کننده‌ای داشت و جای خالی‌اش در بازی اول مقابل یوگسلاوی کاملا به چشم آمد.

*** رحمان احمدی (کره‌جنوبی-ایران)
بعد از شکست مقابل ازبکستان در تهران، در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴، ناگهان مهدی رحمتی در تصمیمی عجیب اقدام به خداحافظی موقت از تیم ملی کرد. در شرایطی که وضعیت تیم ملی در جدول بحرانی بود و فقط با سه برد در سه بازی بعدی می‌توانست‌ به جام جهانی صعود کند، خداحافظی رحمتی می‌توانست شوک بزرگی به فوتبال ایران وارد کند چرا که با وجود ضعف‌هایش، او فاصله زیادی با رقیبانش داشت و سایر دروازه‌بان‌های تیم ملی در نگاه اول اصلا قابل اطمینان به نظر نمی‌رسیدند به خصوص اینکه دو بازی از سه بازی بعدی، مقابل قطر و کره‌جنوبی آن هم در خانه حریفان بود! با این حال کی‌روش در اقدامی عجیب و البته قاطعانه، نام رحمتی را برای همیشه از تیم ملی خط زد و رحمان احمدی تبدیل به دروازه‌بان اول ایران در سه بازی پیش رو شد.

او در بازی با قطر چند واکنش خوب داشت و تیم ملی هم با گل قوچان‌نژاد میزبانش را شکست داد. لبنان را هم در تهران گلباران کردیم اما بازی کلیدی با کره در اولسان بازی دشواری بود. همانطور که پیش‌بینی می‌شد کره‎‌ای‌ها هم با تمام قوا و کاملا هجومی بازی کردند و اما رحمان احمدی در نمایش استثنایی و تکرار نشدنی تک تک حملات میزبان را خنثی کرد. به خصوص بعد از گل قوچان‌نژاد، او در یک صحنه یک دبل سیو باور نکردنی از فاصله نزدیک انجام داد که شاید مهم‌ترین سیو دوران بازی او بود. در نهایت با نمایش عالی رحمان، ایران به جام جهانی صعود کرد.

*** سیدمهدی رحمتی (سپاهان-پرسپولیس)
سیدمهدی رحمتی معمولا در سطح بالایی دروازه‌بانی می‌کرد و تقریبا در هر بازی چند واکنش خوب و دیدنی را از او شاهد بودیم. البته گاهی گاف‌هایی هم می‌داد که نمایش‌های خوبش را تحت تاثیر قرار می‌داد. اما در مجموع یکی از بهترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال ایران اوست. او در لیگ نهم به همراه امیر قلعه‌نویی و چند استقلالی دیگر به سپاهان اصفهان پیوست و همین مجموعه به همراه چند سپاهانی باکیفیت، توانست دو قهرمانی پیاپی را برای این تیم به ارمغان بیاورد. از به یادماندنی‌ترین نمایش‌های سیدمهدی رحمتی بازی با پرسپولیس در اصفهان در لیگ نهم بود.

در این بازی ابتدا سپاهان با گل ابراهیم توره از پرسپولیس پیش افتاد اما پرسپولیس در نیمه دوم با گل سپهر حیدری بازی را به تساوی کشاند. چند دقیقه بعد هم یک پنالتی برای پرسپولیس اعلام شد. رحمتی هم پنالتی عادل کلاه‌کج را با شیرجه‌ای دیدنی مهار کرد و هم در ریباند مانع باز شدن دروازه تیمش شد. در دقایق پایانی بازی و در حالی که سپاهان ۲بریک پیش بود، داور یک پنالتی دیگر برای پرسپولیس اعلام کرد و رحمتی این بار دست مرحوم هادی نوروزی را هم خواند و موفق شد پنالتی او را هم مهار کند تا سپاهان این پیروزی را کاملا مدیون دروازه‌بانش باشد.

رحمتی در رده ملی هم بازی‌های خوبی برای تیم ملی انجام داد که شاید مهم‌ترین آنها بازی با ازبکستان در تاشکند در مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۴ بود. او در آن بازی به معنای واقعی کلمه جانفشانی کرد و ایران هم با گل دقیقه ۹۰ خلعتبری میزبانش را شکست داد.

*** علیرضا بیرانوند (پرسپولیس-السد)
بیرانوند در این سال‌ها نمایش خوب کم نداشته است. در همین دربی رفت لیگ نوزدهم او پنالتی علی کریمی را مهار کرد و پایه‌گذار پیروزی پرسپولیس شد. نمونه‌هایی از این دست در کارنامه بیرانوند زیاد دیده می‌شود اما بهترین نمایش‌های او در سطح بین‌المللی رقم خورده است. سه بازی خوب با تیم ملی در جام جهانی ۲۰۱۸ و مهار پنالتی کریستیانو رونالدو، چند بازی خوب با تیم ملی در جام ملت‌های آسیا و مهار پنالتی عمان در دقیقه یک بازی که ایران را در جام نگه داشت و … اما به نظر می‌رسد یکی، دو بازی فوق‌العاده مقابل السد قطر جایگاه ویژه‌ای در میان بهترین نمایش‌های بیرانوند داشته باشد.

به خصوص بازی برگشت مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا در برابر السد در سال ۲۰۱۸٫ در بازی رفت پرسپولیس با گل دقیقه ۹۰ علیپور از روی نقطه پنالتی پیروز شده بود. بازی برگشت اما تا دقایق پایانی با تساوی یک - یک دنبال می‌شد و السد دروازه پرسپولیس را توپ بسته بود. بیرانوند چند توپ خوب را گرفت اما نقطه عطف این بازی را او در مقابل ژاوی رقم زد.

جایی که ارسال گابی در میان غفلت مدافعان پرسپولیس به ژاوی رسید و او در بهترین شرایط با سر به توپ ضربه زد و در حالی که به نظر می‌رسید کاری از دست هیچ کس ساخته نیست اما بیرانوند با یک حرکت فوق‌العاده و باورنکردنی توپ را از دروازه بیرون کشید و به کرنر فرستاد تا تمام ورزشگاه آزادی بهت‌زده به او خیره شود. این مهار، کلید رسیدن پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان بود.

کدخبر: ۳۲۰۶۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر