کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۸۰۰
تاریخ خبر:

چند نشانه از پیروزی قطعی ترامپ بر بایدن

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | در آستانه اولین مناظره از مناظرات سه‌گانه ترامپ و بایدن، نظرسنجی‌های معتبر هم توانستند آمارهای دقیق‌تر و جزئی‌نگرانه‌تری از نتایج احتمالی انتخابات ارائه دهند. فرو نشستن نسبی گرد و غبارهایی که مسیر و سرنوشت انتخابات را در هاله‌ای نامعلوم قرار داده بود مشخص می‌کند به رغم تمام پیش‌بینی‌ها و امیدهایی که در دل مردم بالاخص جوانان آمریکا جوانه زده است ترامپ برای پیروزی مجدد شانس بالایی دارد و شواهدی افزون بر مسائل داخلی و روند انتخابات هم بر این مدعا وجود دارد.

اولین مناظره انتخابات ریاست جمهوری آمریکا سه‌شنبه ساعت ۹ شب (به وقت آمریکا) در کلیولند برگزار خواهد شد و مقرر است هر دو نامزد درباره شش موضوع سوابق سیاسی و کارنامه عملی خود، دیوان عالی و سیستم قضایی، اقتصاد و بازار، کرونا و همه‌گیری این ویروس، نژادپرستی و تبعیض نژادی و خشونت و اعمال زور در ایالت‌های مختلف و نیز سیستم و مکانیسم برگزاری انتخابات بحث کنند.

سران حزب دموکرات‌ نگران اتفاقاتی هستند که در این مناظره به کمین جو بایدن نشسته و مهم‌ترین اتفاق هم به طور قطع حملات مستقیم و لحن بی‌پروای ترامپ است که می‌تواند تمام تمرکز و اعتماد به نفس بایدن را به هم بریزد. این خطر به حدی جدی است که باراک اوباما از سرنوشتی که در پس مناظرات، انتظار دموکرات‌ها را می‌کشد ابراز نگرانی کرده است و نانسی پلوسی نیز به بایدن پیشنهاد داده است که در این مناظرات شرکت نکند.

بایدن با تایید حضورش در این برنامه تاکید کرده است چون دونالد ترامپ سواد سیاسی ندارد و نمی‌تواند در بحث‌های نظری و جدی ورود کند لب به فحاشی و حملات لفظی باز خواهد کرد و این نشانه ضعف او و قوت من است.نظرسنجی‌ معتبر و دقیقی که ای‌بی‌سی نیوز با مشارکت واشنگتن پست انجام داده است نشان می‌دهد که بایدن ۴۹ درصد و ترامپ ۴۳ درصد از آرا را در اختیار دارند و نکته قابل تامل رای ۴درصدی نامزد لیبرتارین و رای۳ درصدی نامزد حزب سبز است.

نظرسنجی‌های دیگر با حذف آرای این دو نامزد، رای آن‌ها را به پای بایدن می‌نوشتند و از این رو فاصله بایدن و ترامپ به بیش از ۱۰ درصد می‌رسید اما با دید واقع‌نگرانه باید گفت ترامپ و بایدن به فاصله شکننده ۶ درصدی رسیده‌اند و خطر در کمین دموکرات‌هاست. یکی از کارآمدترین و مهمترین ابزارهای ترامپ برای از بین بردن این فاصله ناچیز، مناظرات است که به شهادت تمام تحلیل‌گران برنده‌ای جز ترامپ نخواهد داشت.

اگر به تحرکات آمریکا در خارج از مرزها نیز نگاهی گذرا بیاندازیم به نتایج مهمی می‌رسیم و با یک حساب سرانگشتی درمی‌یابیم که رفتار بسیاری از کشورهای خارجی که فارغ از موافقت یا مخالفت با آمریکا، بیشترین اصطکاک را با این کشور دارند نمایانگر این حقیقت است که آن‌ها به این باور رسیده‌اند که ترامپ با رای مردم آمریکا در سمت خود ابقا خواهد شد.

کرنش نوبت به نوبت کشورهای عربی در مقابل رژیم اسرائیل و بیعت آن‌ها با هم به ابتکار دونالد ترامپ در فاصله یکی دو ماهه تا انتخابات آمریکا می‌تواند یکی از دلایل اطمینان خاطر امرای این کشورها از ابقای ترامپ باشد. نکته مهم دیگر را می‌توان در بیانیه ولادیمیر پوتین درباره توافق بین دو کشور جستجو کرد. پوتین در فاصله ۴۰ روز مانده تا انتخابات پیشنهاد داد که هر دو کشور بر اساس توافقی فیمابین تعهد دهند که در روند و فرایندهای انتخاباتی کشور دیگر دخالت نکرده و اعمال نفوذ نکنند.

مفهوم این بیانیه می‌تواند اطمینان خاطر پوتین از انتخاب مجدد ترامپ باشد و او خواسته است که به این ترتیب پای خود از اتهامات دوباره دموکرات‌ها مبنی بر دخالت روسیه در انتخابات به نفع ترامپ را بیرون بکشد. در نهایت با شایعه‌ای که توسط روزنامه کویتی مبنی بر میانجی‌گری عمان و مذاکراه دوباره ایران و آمریکا پشت درهای بسته منتشر شد احتمال پیروزی ترامپ بر بایدن قوت بیشتری به خود گرفته است. از یک سو ترامپ وعده توافق با ایران در هفته‌های آغازین پس از پیروزی مجدد خود را به رسانه می‌دهد و از سوی دیگر می‌بینیم که بر اساس آمارهای منتشر شده در رسانه‌های مختلف، صادرات نفتی ایران در ماه گذشته رشد چشم‌گیری داشته و کمی از فشارها کم شده است.

کدخبر: ۳۵۱۸۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر