کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۳۸۲۳
تاریخ خبر:

چند روایت از ‌سه شبکه ماهواره‌ای و دو بازداشت

روزنامه هفت صبح | تعطیلات آخر هفته پر بود از اخبار خُرد سیاسی که اغلب هم غیررسمی‌ بودند. یک دسته از اخبار مربوط به شبکه‌های ماهواره‌ای خارج از کشور بود.

* یک: در یک تحول عجیب، علی ربیعی، سخنگوی دولت در صفحه خود در توئیتر از یک گزارش شبکه بی‌بی‌سی فارسی با قید نام گزارشگر تقدیر کرد و نوشت: گزارش متفاوت آناهیتا شمس درباره ابعاد جنایی تحریم‌های آمریکا در حوزه دارو برخلاف جریان اصلی تلویزیون‌های بیگانه، چهره کریه تحریم‌ها و بطلان ادعای برایان هوک را به زبان آمار نشان داد. در روز خبرنگار باید از تعمیق مرزبندی میان خبرنگاری صلح و زندگی با خبرنگاری همسو با جنگ و تحریم سخن گفت.

* دو: در خبری دیگر، شبکه ایران‌اینترنشنال، تیزری را به نمایش گذاشت که به‌نظر می‌رسید مربوط به برنامه جدید این شبکه با اجرای مزدک میرزایی است. آن‌هم درست در روزی که معاون سیما گفته بود، اگر او به ایران بازگردد، شرایط کار خواهد داشت.

* سه: اما در اقدامی‌ خصمانه شبکه صدای آمریکا، به‌دنبال بستن حساب‌های کاربری وزیر امور خارجه کشورمان، در شبکه‌های اجتماعی افتاده که البته این اقدام با پاسخ منفی شبکه‌های اجتماعی و حتی مقامات دولتی آمریکا روبه‌رو شده است. در بخشی از گزارش صدای آمریکا آمده: «وزارت خزانه‌داری آمریکا به این پرسش بخش فارسی صدای آمریکا که آیا ممنوعیت ارائه «خدمات» به ظریف شامل دسترسی به بسترهای رسانه‌های اجتماعی از جمله توئیتر و اینستاگرام می‌شود یا نه، پاسخی نداد…

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسش صدای آمریکا درباره دسترسی ظریف به رسانه‌های اجتماعی گفت: «توئیتر و اینستاگرام شرکت‌های خصوصی هستند. ما شما را در مورد نحوه رسیدگی به حساب‌های کاربری افراد به آن شرکت‌ها ارجاع می‌دهیم.» این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا همچنین توصیه کرد، برای جزئیات بیشتر به وزارت خزانه‌داری آمریکا رجوع شود. روز پنجشنبه یکی از مدیران توئیتر در رابطه با ادامه استفاده ظریف از توئیتر با ارسال ایمیل به بخش فارسی صدای آمریکا گفت که این شرکت به دلایل مرتبط با حریم شخصی و امنیتی از اظهارنظر درباره حساب‌های افراد معذور است. یکی از مدیران اینستاگرام نیز در پاسخ به پرسشی مشابه گفت که نمی‌تواند درباره حساب کاربری ظریف اظهار نظر کند.»

* چهار: اما کلیدواژه داغ دیگر آخر هفته بازداشت بود. در‌حالی‌که برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و ازجمله یک خبرنگار باسابقه در توئیتر خود از بازداشت عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان سابق تهران سخن گفته بودند خود او در گفت‌وگو با فارس، گفت: این موضوعات از اساس کذب است و صحت ندارد. بنده از منتشرکنندگان این شایعات شکایت کرده‌ام و این شکایت به قوت خود باقی است. دیروز همچنین غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه هم در گفت‌و‌گو با ایسنا در رابطه با صحت خبر منتتشرشده در فضای مجازی مبنی بر بازداشت جعفری دولت‌آبادی، دادستان سابق تهران گفت: به هیچ عنوان خبر صحت ندارد.

* پنج: اما یک خبر دیگر در حوزه بازداشت، تایید شده و آن‌هم بازداشت نوشین جعفری، عکاس سینما و توئیتر است. او ظاهرا روز ۱۲مرداد بازداشت شده است. آن‌طور که رویداد ۲۴ نوشته، «کاربران ارزشی توئیتر ادعا می‌کنند نوشین جعفری با نام مستعار، در توئیتر فعالیت می‌کرده است.»(و برخی اکانت‌های ضدانقلاب و ضد‌مقدسات مثل یاردبستانی من را به او منسوب می‌کنند).

کدخبر: ۲۷۳۸۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر