کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۷۷۲۴
تاریخ خبر:

چند روایت از ملاقات جو بایدن و ولیعهد عربستان

روزنامه هفت صبح | جو بایدن عصر روز جمعه وارد عربستان شد و شامگاه این روز در کاخ السلام جده با بن‌سلمان دیدار کرد. رئیس‌جمهور آمریکا که به‌خاطر نقض موضع قبلی خود در تحریم بن‌سلمان به دلیل قتل خاشقچی تحت فشار افکار عمومی در آمریکا بود، پس از این دیدار گفت: «در خصوص قتل خاشقچی، من آن را در صدر جلسه مطرح کردم تا روشن کنم که در آن زمان چه فکری می‌کردم و اکنون در مورد آن چه فکر می‌کنم. من رُک و صریح درباره آن بحث کردم.

من دیدگاه خود را به وضوح بیان کردم. من صراحتاً گفتم، سکوت یک رئیس‌جمهور آمریکا در مورد موضوع حقوق بشر با ارزش‌های وجودی ما و شخصیت من ناسازگار است. محمد بن سلمان اساسا گفت که او مسئول آن نبوده است. اما واکنش من این بود که او (مسئول) بوده است.»

یکی از مقام‌های سعودی در بیانیه‌ای به خبرگزاری رویترز گفت که «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان هم گفته آمریکا نیز مرتکب اشتباهات زیادی شده است که از آن موارد می‌توان به جنگ عراق اشاره کرد. این مقام سعودی گفته است که تلاش برای تحمیل ارزش‌های خاص به کشورهای دیگر از طریق توسل به زور نتیجه عکس خواهد داد. طبق این گزارش، محمد بن سلمان در دیدار با رئیس‌جمهور آمریکا همچنین موضوع شهادت «شیرین ابوعاقله» خبرنگار الجزیره در حمله صهیونیست‌ها به کرانه باختری نیز اشاره کرده است

و همچنین اظهاراتی را در خصوص زندان ابوغریب در عراق نیز مطرح کرده است که البته جزئیاتی در این خصوص منتشر نشده است. بایدن پس از دیدار و در روز شنبه، در نشستی به‌نام «نشست جده برای امنیت و توسعه» شرکت کرد که مشروح آن نشست و دیدارهای حاشیه‌ای بایدن در آن را می‌توانید در صفحه ۲ بخوانید. در اینجا سه حاشیه مهم سفر بایدن به عربستان را هم برایتان روایت کردیم:

روزنامه نیویورک‌تایمز شامگاه جمعه در گزارشی نوشت: نه تنها ملک سلمان، پادشاه عربستان سعودی یا شاهزاده محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی، در فرودگاه جده برای استقبال از بایدن حضور نداشتند، بلکه حتی شمار افسرانی که با لباس‌های رسمی در کنار فرش یاسی‌رنگ فرودگاه ایستاده بودند، در مقایسه با مراسم رسمی استقبال از ترامپ یا حتی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری اسبق آمریکا، کمتر بود. روز جمعه هنگامی که بایدن وارد فرودگاه جده شد، ریما بنت بندر آل سعود، سفیر عربستان سعودی در واشنگتن و شاهزاده خالد الفیصل، امیر مکه، در فرودگاه جده، برای استقبال از رئیس‌جمهوری آمریکا حاضر بودند.

دست ندادن شاهزاده محمد بن سلمان و جو بایدن در کاخ السلام جده و به جای آن کوبیدن دوجانبه مشت‌ها به علامت سلام نیز مورد توجه کاربران در شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت. البته گفته شده پیش‌تر دستیاران رئیس‌جمهوری آمریکا، یک روز قبل از سفر او به اسرائیل خواسته بودند، برای رعایت دستور‌العمل‌های بهداشتی، از دست‌دادن خودداری شود. هرچند دقایقی بعد از ورود بایدن به تل‌آویو، او با دو تن از نخست‌وزیران پیشین اسرائیل دست داد. جاش روگین، ستون‌نویس واشنگتن پست نیز به شبکه سی‌ان‌ان گفت، این لحظه برای دولت آمریکا خجالت‌آور و همنوایی با تبلیغ برای پیروزی محمد بن سلمان بود.

در ویدئوی منتشره از مذاکرات میان بن سلمان و بایدن، لحظه‌ای از مذاکرات هیات‌های آمریکایی و سعودی به رهبری بایدن و بن سلمان مشاهده می‌شود. ابتدا خبرنگاری از محمد بن سلمان می‌پرسد که آیا نمی‌خواهد از خانواده جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار روزنامه واشنگتن پست که به دست عوامل اطلاعاتی سعودی در ترکیه کشته شد عذرخواهی کند که جوابی دریافت نمی‌کند و پس از آن خبر‌نگار پرسید: پرزیدنت بایدن، آیا عربستان سعودی هنوز یک کشور مطرود است؟ رهبر آمریکا این سوال را نادیده گرفت، در حالی که بن سلمان در حالی که به سمت بایدن نگاه می‌کرد لبخندی حیله گرانه زد.

کدخبر: ۴۶۷۷۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر