کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۶۸۱
تاریخ خبر:

چند راز تازه از پرونده‌‌ پیچیده خاشقچی

روزنامه هفت صبح | در حالی که بن‌سلمان اصلا به روی خودش نمی‌آورد که پایش مستقیما به پرونده قتل خاشقچی باز شده، رسانه‌ها به دنبال رازهای مخفی مانده در این پرونده‌اند. به نظر نمی‌رسد که بایدن برنامه و طرحی برای تحریم یا مجازات ولیعهد سعودی داشته باشد. با این حال خدیجه چنگیز نامزد این روزنامه‌نگار عربستانی معتقد است که ایالات متحده باید هرچه سریع‌تر بن سلمان را به سزای عملش برساند.

حالا اما خدیجه تنها زنی نیست که مدعی همسری روزنامه‌نگار مقتول است. به تازگی پای زن جدیدی وسط آمده و مشخص شده که خاشقچی در ماه‌های پایانی عمرش با او هم ازدواج کرده بود. بر اساس ادعای مطرح شده حنان العتر در مراسمی مذهبی در واشنگتن دی.سی و در ژوئن ۲۰۱۸ با خاشقچی و درست چند ماه پیش از قتل وی در کنسولگری عربستان در استانبول، ازدواج کرد. ازدواج آنها رسما ثبت نشده و خاشقچی این ازدواج را از خدیجه چنگیز، نامزد ترکیه‌ای خود مخفی نگه داشته بود.

یک زن مصری پس از انتشار گزارشی از سوی آژانس سیا مبنی بر اینکه محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان شخصا دستور قتل جمال خاشقچی را داده، مدعی شد که چند ماه پیش از قتل، با وی ازدواج کرده بود.این زن مصری به اولیور سالت، خبرنگار دویچه وله گفته بابت انتشار این گزارش (سیا) بسیار ناراحت شده و ادامه داد، همسرش آنقدری خطرناک نبود که به کشته شدنش منجر شود: مطمئنم اگر آنها حقیقت را درباره جمال بدانند و اجازه دهند که پیامش را بخوانم، واقعا از بابت کاری که در حقش انجام دادند، پشیمان می‌شوند.

*** سه متهم ناشناس در پرونده خاشقچی
شبکه خبری سی ان ان گزارش داده که در گزارش اولیه «دفتر مدیریت اطلاعات ملی» درخصوص مسببان قتل جمال خاشقچی در ابتدا نام ۲۱نفر اعلام شده بود که ساعاتی بعد سه نام به صورت رازآلودی حذف و فهرست ۱۸نفره‌ای ارائه شد.به گزارش ایرنا، سی ان ان در ادامه نوشت: این نهاد از ارائه توضیح بیشتر درباره چرایی حذف نام سه نفر از لیست ۲۱نفره ماجرای قتل خاشقچی خودداری ورزید.

بنابراین گزارش، نام یکی از سه نفری که در گزارش اولیه دفتر مدیریت اطلاعات ملی حذف شده «عبدالمحمد الحورنی» (Abdulla Mohammed Alhoeriny) است که گفته می‌شود برادر ژنرال «عبدالعزیز بن محمد الحورنی» (General Abdulaziz bin Mohammed al-Howraini) مسئول دفتر امنیت ملی بوده که این دفتر بر چندین آژانس اطلاعاتی و ضد تروریسمی خارج از عربستان نظارت دارد.
سی ان ان نام حذف شده دو فرد دیگر از این فهرست را «یاسر خلد السالم» (Yasir Khalid Alsalem) و «ابراهیم السالم» (Ibrahim al-Salim) گزارش داد و افزود: مشخص نیست که این دوفرد که بوده و دارای چه سمتی هستند.

این رسانه خبری آمریکایی افزود: بنابر داده‌های یک تارنمای آرشیو اینترنتی(Wayback machine) گزارش اولیه دفتر مدیریت امنیت ملی آمریکا که شامل فهرست ۲۱نفره دست‌ا‌ندرکاران قتل خاشقچی بوده، برای ساعت‌ها روی شبکه اینترنت قرار داشته و پس از آن نسخه دوم فاقد نام این سه نفر جایگزین گزارش اولیه می‌شود.

به گزارش ایرنا، دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا جمعه هشتم اسفند ماه‌۱۳۹۹، گزارش غیرمحرمانه‌ای را از قتل این روزنامه‌نگار منتقد حکام فعلی سعودی منتشر کرد که در آن آمده است: ما ارزیابی می‌کنیم که محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، عملیاتی را در استانبول ترکیه برای دستگیری یا کشتن جمال خاشقچی روزنامه‌نگار سعودی تایید کرده است.

در این گزارش آمده است: ما براساس کنترل ولیعهد در تصمیم‌گیری پادشاهی، دخالت مستقیم یک مشاور اصلی و محافظان محمد بن سلمان در جزئیات این عملیات و حمایت ولیعهد برای استفاده از اقدامات خشونت‌آمیز برای سکوت مخالفان خارج از کشور از جمله خاشقچی، به این ارزیابی رسیدیم .

خاشقچی روزنامه‌نگار مخالف ولیعهد سعودی مهر سال ۹۷ زمانی که برای انجام یک کار اداری به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه مراجعه کرد، به قتل رسید اما جسد او هیچگاه پیدا نشد.سازمان سیا پس از قتل خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه با قطعیت بالایی گزارش داد که بن سلمان شخصا دستور این قتل را صادر کرده است اما مقام‌های اطلاعاتی به طور علنی در این‌باره صحبت نکرده و شواهدی ارائه نکرده‌اند.

کدخبر: ۳۷۶۶۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر