کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۰۱۵۶
تاریخ خبر:

چند دلیل اصلی برای حضور همیشگی هندی‌ها در یوتیوب

روزنامه هفت صبح، مهلا جوادپور | اگر تا به حال برای حل یک تمرین ریاضی، کار با کامپیوتر، خیاطی ‌ یا هر چیز دیگری به یوتیوب رفته و سوال‌تان را به انگلیسی جست‌و‌جو کرده باشید، قطعا با یک کانال هندی مواجه شده‌اید. هرچیزی که فکرش را بکنید هندی‌ها در یوتیوب یاد می‌دهند. از بستن کراوات گرفته تا دروس پیچیده دانشگاهی. از نظر خیلی‌ها در کارشان موفق بوده‌اند و از معلم مدرسه و استاد دانشگاه هم بهتر مباحث را توضیح می‌دهند.

آنها همه چیز را به ساده‌ترین و مفهومی‌ترین شکل ممکن توضیح می‌دهند و کانال‌هایشان بازدید بالایی دارد. یکی از کاربران توئیتر فارسی، حشمت کرایست، نوشته: «تو یوتیوب سرچ کنی چه‌جوری می‌تونم دیگه هندی‌ها‌رو تو یوتیوب نبینم، ویدئوی چندتا هندی‌رو میاره که بهت یاد بدن دیگه تو یوتیوب هندی نبینی.» Indian guy on YouTube یا همان «مرد هندی در یوتیوب» از یک شوخی در اینترنت شروع شد که درباره حضور زیاد هندی‌ها در یوتیوب بود. اینکه «مرد هندی در یوتیوب» از معلم و کتاب بهتر تدریس می‌کند، موضوع اصلی جوک‌ها در این‌باره بود. اما سوال این است که چه شد هندی‌ها یوتیوب را فتح کردند؟

جمعیت بی‌شمار
یکی از مشخص‌ترین دلایل وجود بیش از حد هندی‌ها در یوتیوب ازدیاد جمعیت در هند است. چین که از لحاظ جمعیت اولین رتبه را در جهان دارد، اینترنت‌شان ملی است و یوتیوب فیلتر است. هرچند چینی‌ها راه دور زدن را یاد گرفته‌اند اما تعداد یوتیوبر‌های ساکن چین حدودا ۷۴ نفر بیشتر نیست.

رتبه دوم جمعیت هم که متعلق به هند است. هندی‌ها ۱۸ الی ۲۰ درصد جمعیت کل زمین را تشکیل می‌دهند. به طور متوسط هند ۴۰۰ میلیون کاربر اینترنتی دارد، پس طبیعی است که تعداد کاربران اینترنت هندی از همه بیشتر باشد. بیش از ۱۲۰۰ هندی در یوتیوب یک میلیون دنبال‌کننده دارند. این در حالیست که در سال ۲۰۱۴ تنها ۱۶ یوتیوبر یک میلیون دنبال‌کننده داشتند. تعداد دنبال‌کننده‌های ۲۵۰۰ نفر هم، روزانه به هزار نفر می‌رسد.

اینترنت ارزان
ارزان بودن اینترنت در این کشور هم مزید بر علت است. استفاده از اینترنت در هند، از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷ یازده درصد افزایش یافت. دلیلش هم این بود که پولدار‌ترین مرد هند، اینترنت پرسرعت را به شکل آزمایشی، به صورت مجانی و بعد ارزان در اختیار مردم هند قرار داد. یوتیوب برای هندی‌ها تعریف خودِ اینترنت را دارد و از آن برای یادگیری و دوست‌یابی استفاده می‌کنند.

در بعضی شهرها که معلم یا استاد سر کلاس درس حاضر نمی‌شود، دانشجویان از یوتیوب برای یادگیری استفاده می‌کنند. بسیاری از مردم هند به دلیل نبود موقعیت شغلی به یوتیوب روی آورده‌اند. خیلی از آنها از لباس گرفته تا ترشیجات را در یوتیوب برای فروش تبلیغ می‌کنند. خیلی از آنها هم اینفلوئنسر یا تولید‌کننده محتوا هستند و پول خوبی به دست می‌آورند. از آنجایی که هر روپی معادل ۱۳ هزارم دلار است، کسب درآمد به دلار برای هندی‌ها راه خوبی محسوب می‌شود.

انگلیسی به عنوان زبان اصلی
استعمار هند توسط انگلیس، زبان انگلیسی را به شکل گستره‌ای وارد هند کرد و حتی بعد از استقلال هند از بریتانیا این زبان همچنان به عنوان دومین زبان اصلی هند باقی مانده است. بسیاری از مردم هند انگلیسی بلدند و بعضی هم انگلیسی را به عنوان زبان اول استفاده می‌کنند. فیلم‌ها و برنامه‌های هندی که به زبان هندی پخش می‌شوند پر از کلمات انگلیسی است.

به همین دلیل بسیاری از هندی‌ها در ویدئوهای یوتیوب خود به انگلیسی حرف می‌زنند. همین باعث می‌شود از سراسر دنیا بیننده داشته باشند. یکی از ترفندهای آنها برای گرفتن بازدید بیشتر، نوشتن عنوان ویدئو به زبان انگلیسی است؛ در حالی که در خودِ ویدئو به زبان هندی صحبت می‌کنند. همین یک کلیک تعداد بازدید آنها را بالا می‌برد. با نگاهی به نظرات بینندگان یوتیوب می‌فهمیم که بسیاری از سفیدپوست‌های آمریکایی از این مسئله شاکی هستند.

آنها معتقدند این حرکت شانس بقیه یوتیوبرها را برای دیده شدن پایین می‌برد. بعضی هم از باز کردن ویدئوها با زبان هندی، درحالی که فکر می‌کردند انگلیسی است، کلافه هستند. از نظر بعضی نژادپرست‌ها هم لهجه انگلیسی هندی گوش‌شان را اذیت می‌کند و چندش‌آور است. دو سال پیش موج عظیمی از کاربران به این مسئله اعتراض کردند و از یوتیوب خواستند که امکان انتخاب زبان و موقعیت مکانی را به آنها بدهد.

معروف‌ترین‌ها
PewDiePie، یوتیوبر سوئدی که از سال ۲۰۱۳ بیشترین دنبال‌کننده(۸۰ میلیون) را در یوتیوب داشت، در سال ۲۰۱۹ برای هشت دقیقه از صدر جدول پایین آمد. یک شرکت موسیقی و فیلم هندی به نام Tseries از این جوان ۲۹ ساله سبقت گرفت. بین این دو کری‌خوانی شدیدی شکل گرفت که باعث شد این رقابت برای مدتی تیتر خبرها شود. در حال حاضر Tseries ، ۲۱۳ میلیون دنبال‌کننده و PewDiePie ، ۱۱۱ میلیون دنبال‌کننده دارد.

معروف‌ترین کانال یوتیوب هندی در حال حاضر CarryMinati است که کانالش بیش از ۳۵ میلیون دنبال‌کننده دارد. او به عنوان یک کمدین و گیمر در یوتیوب فعالیت می‌کند. در بین کانال‌های آموزشی هندی هم کانال WifiStudy با بیش از ۱۵ میلیون دنبال‌کننده از معروف‌ترین‌هاست. این کانال دانش‌آموزان و کسانی که به دنبال کار هستند را برای آزمون‌های مختلف آماده می‌کند.

کدخبر: ۴۵۰۱۵۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر