کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۰۴۱
تاریخ خبر:

چند داستان‌ وحشتناک و ماجرای دانشجوی قلابی

روزنامه هفت صبح | روز چهارشنبه در گزارش مفصلی با عنوان «ضد حمله مریم» به ماجرای «دانشجوی قلابی» دندانپزشکی دانشگاه …. پرداختیم و از ادعاهای جدید این دانشجو نوشتیم؛ دانشجویی که ادعا می‌کند بدون کنکور در دانشگاه ثبت‌نام شده بوده و یک سال دانشجوی دندانپزشکی بوده اما حالا به «دلایلی» دیگر از آن دانشگاه اخراج شده است.

چهارشنبه تک و پاتک‌ها به شکل عجیب و وحشتناک‌تری ادامه داشت و این ماجرای به ظاهر ساده به جاهای غریبی رسید. از یک سو معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پا به عرصه گذاشت، از سوی دیگر نمایندگان مجلس به این اتفاق واکنش نشان دادند و خود این دانشجو نیز اسنادی را منتشر کرد که به ظاهر نشان می‌دهد دانشجو بوده است.

ماجرا به همین جا ختم نشد و یکی از کاربران تیزهوش شبکه‌های اجتماعی لایه‌های پیچیده‌تری از این اتفاق را کشف کرد؛ اتفاقی که نشان می‌دهد این به اصطلاح دانشجو در شرکت‌هایی کار می‌کند که سهامدار آن به طور اتفاقی مدیر یکی از موسسات کنکور است! این اتفاقات را مرور می‌کنیم.

*** ادعاهای جدید مریم
این دانشجوی جنجالی دو پست جدید در اینستاگرامش گذاشت. در یکی از این پست‌ها، عکس‌های لیست حضور و غیاب دانشجو‌های سایت دانشگاه شهید بهشتی را منتشر کرده که اسم او در آن دیده می‌شود و در پست دیگری، عکسی از واحد‌های درسی ثبت نامی به اسم و مشخصات خودش را که از ربات تلگرامی دانشگاه برای او ارسال شده منتشر کرد.

او در توضیح این تصاویر نوشت: «اسم من رسما تو لیست دانشجو‌های سایت شهید بهشتی بوده، حتی تو ربات تلگرامی هم با مشخصات من واحد درسی ثبت شده، پس دیگه نگید که من فقط روپوش می‌پوشیدم و می‌اومدم دانشگاه، شما که نمی‌ذارید همه چی رو بگم، پس چرا رسانه‌ایش کردید؟»

*** استعفا می‌دهم اگر…
معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تأکید بر اینکه ادعای فرد «متقلب دانشجونما» در دانشگاه مبنی بر کسب مجوز حضور در کلاس‌های آموزشی با اعتبار رزومه علمی صحت ندارد، گفت: «حتی اینشتین هم چنین مجوزی ندارد و ادعای مطرح شده از اساس کذب است.» ‌

‌معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در خصوص ادعای مطرح شده مبنی بر فروش صندلی به برخی افراد با عنوان دانشجویان انتقالی از خارج از کشور نیز گفت: جذب این دانشجویان سازوکار و روند خاص خود را دارد. بعد از طی مراحل قانونی در وزارت بهداشت، نامه‌ای برای حضور این دانشجویان در دانشگاه‌ها صادر می‌شود، بنابراین خارج از این چارچوب هیچ دانشجویی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی یا هر دانشگاه دیگری نمی‌تواند حضور داشته باشد یا امتیاز صندلی خریداری کند. اگر کسی اسامی این افراد را اعلام کند من همان روز استعفا خواهم داد.

*** شور و شعف دانشگاه آزاد!
به نظر می‌رسد در میان این بحبوحه، دانشگاه آزاد بدش نیامده که به حاشیه‌های آن دامن بزند. چرا؟ این دانشگاه چند سالی است که از وزارت علوم و وزارت بهداشت درخواست می‌کند تا به این دانشگاه اجازه دهد دانشجویان بیشتری در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی جذب کند.

این دانشگاه می‌گوید اگر دانشگاه سراسری با کمبود ظرفیت رو‌به‌رو است و تعداد پزشکان در کشور کم است، دانشگاه آزاد هم از نظر اساتید و هم از نظر امکانات این توانایی را دارد تا دانشجویان بیشتری بگیرد و این خلأ را جبران کند. آن دو وزارتخانه اما شدیدا با چنین اتفاقی مخالفند و می‌گویند افزایش ظرفیت پزشکی دانشگاه آزاد سبب کاهش کیفیت آموزشی می‌شود. با رخ دادن حاشیه‌های دانشجوی قلابی، دانشگاه آزاد آمده و می‌گوید چرا نگذاشتید ما دانشجویان بیشتری بگیریم.

اما حالا… روزنامه فرهیختگان که متعلق به دانشگاه آزاد است و معمولا تیترهای صفحه اول خود را به اتفاقات سیاسی و در حمایت از جریان اصولگرا اختصاص می‌دهد، این بار در تیتر یک خود نوشته است: «شوک پول کثیف به کنکور پزشکی». در بخشی از این گزارش آمده: «با بالا رفتن حرارت کنکور پزشکی در سال‌های اخیر از یک طرف و تشکیل گروه‌هایی که ادعا می‌کنند می‌توانند افراد را بدون‌کنکور به صندلی دانشگاه‌های علوم پزشکی برسانند، پول کثیف را وارد کنکور این رشته‌ها کرده است.

رقم‌های عجیب و بزرگ برای نشستن روی صندلی رشته‌های علوم پزشکی شنیده می‌شود، برخی منابع می‌گویند تا ۸۵۰ میلیون تومان برای اینکه یک نفر بدون کنکور، دانشجوی رشته‌های پزشکی شود، خرج می‌شود. به‌نظر می‌رسد گسترش نفوذ تیم‌های «دانشجوسازی» در فضایی که هیاهو برای رسیدن به رشته‌های پزشکی زیاد شده، زیادتر از حدی است که تاکنون در اخبار شنیده‌ایم.

خبر اخیر و ادعای بزرگ مریم مقتدری درباره اینکه حداقل ۲۰۰ نفر در دانشگاه علوم پزشکی … با پول، دانشجو شده‌اند می‌تواند باعث باز‌شدن پرونده‌ای حساس و مهم در آموزش عالی باشد؛ ادعایی که با برخی شواهد دیگر در آموزش عالی می‌تواند سوال‌های بزرگی پیش روی مسئولان وزارت بهداشت قرار دهد. آیا بعد از ماجرای مقاومت در برابر افزایش قانون جذب دانشجوی پزشکی، ورود پول‌های کثیف و باندهای قدرت جذب دانشجوی غیر‌قانونی می‌تواند دانشگاه‌های علوم پزشکی را با بحرانی جدید روبه‌رو کند؟

به هر حال باید هرچه سریع‌تر معلوم شود اصل ماجرا چه میزان صحت دارد و درصورت تایید بخشی از این اطلاعات پای چه افرادی به این پرونده باز خواهد شد.» این روزنامه همچنین تهدید کرده: «پرونده وجود دانشجویان قلابی در دانشگاه‌های علوم پزشکی فقط به دختری که در تلویزیون خودش را رتبه برتر معرفی کرده بود محدود نمی‌شود و به ‌زودی ابعاد جدیدی از صندلی فروشی و دورزدن کنکور پزشکی را منتشر می‌کنیم.»

*** ردپای یک موسسه کنکور
کانال تلگرامی «وب آموز» از زاویه دیگری به این ماجرا پرداخته و نوشته: «اگر به ویدئویی که دانشجوی تقلبی در آن به عنوان رتبه برتر کنکور حضور پیدا کرده بود توجه کنید، آرم برنامه گزینه‌۴ را می‌بینید. موسسه و. ن.س به عنوان تنها بخشی از موسسات کنکور، یکی از اسپانسرها و جزو گرداننده این برنامه است. مدیر موسسه و. ن.س فردی است به اسم «ج.ک» که تا همین سال ۹۱ چاپخونه کار می‌کرده و چاپچی بوده و یک دفعه از سال ۹۱ شده استاد … بعد همین مهندس جعفر چند ماه پیش هم شده دکتر.

او تا به حال چندبار در برنامه‌های مجری مشهور آقای «علی.ض» حضور پیدا کرده است. او حتی به صورت اتفاقی در ویژه برنامه زنده این برنامه از کرمانشاه نیز به عنوان مهمان حضور داشته و در آنتن زنده اعلام کرده مبلغ ۲۰۰میلیون تومان به زلزله‌زدگان کمک می‌کند. البته باز هم به صورت کاملا اتفاقی در برنامه‌های مختلفی که آن شرکت برگزار کرده، آقای «علی ض» به عنوان مجری آن حضور داشته! حالا این ماجرا چه ارتباطی دارد به دانشجوی قلابی و خانم مریم؟

اگر اینستاگرام او را ببینید متوجه می‌شوید برای پروژه جدیدی کار می‌کند به اسم «ن‌.ا‌»که یک اپلیکیشن مخصوص پخش کلاس‌های آنلاین کنکور است. حدس بزنید پشت این پروژه کیه؟ بله استاد مهندس دکتر «ج.ک» ! این خانم به ظاهر دانشجو البته پس از انتشار این اطلاعات نام آن پروژه را به صورت اتفاقی از اینستاگرامش برداشت!»

کدخبر: ۲۸۱۰۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر