کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۳۲۳۴
تاریخ خبر:

چند ‌خرده یادداشت درباره دیپلماسی و خیابانی و مسی و...

روزنامه هفت صبح| یک: ‌آن چیزی که از قراردادها و بیانیه‌های مشترک چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس دستگیرم شده این است که چین احتمالا فقط در منافع بلند مدت بر روی ایران حساب باز کرده است‌. اما این کشور‌، طبقه سرمایه‌دار این کشور که در بافت حکومت هم سهیم هستند به جز منافع بلند مدت‌، منافع کوتاه مدت را هم مدنظر قرار می‌دهند. مبادلات تجاری با کشورهای ثروتمند حاشیه خلیج فارس و عواید آن دقیقا در همین منافع کوتاه مدت می‌گنجد.

وقتی که ایران در شرایط فعلی ظرفیت پاسخگویی به این خواسته‌های اقتصادی را ندارد و تنها به لحاظ سیاسی می‌تواند شریک چینی‌ها باشد. طبیعی است که چین شرکای اقتصادی دیگری را در منطقه می‌جوید و طبع تجاری‌شان به آنها این مجوز را داده که برخی ملاحظات سیاسی را نیز به ضرر ایران کنار بگذارند.

در ایران پرآشوب کنونی و در زیر فشار تبلیغاتی آن سوی آب و زنجیره تحریم‌ها طبیعی است که چین حرکاتی انجام دهد که از منظر ما عجیب است. ما شاید به لحاظ نظامی و به لحاظ نفوذ منطقه‌ای بازیگر بسیار خوبی باشیم اما نشان داده‌ایم که از منظر اقتصادی بازیگر ضعیفی هستیم. چرا که حتی اگر مسائل دیپلماسی را قبول کنیم و آن را لازمه مقاومت دربرابر توقعات بی‌جای کشورهای بیگانه بدانیم‌، به لحاظ اجتماعی هم شرایط مناسب برای سرمایه گذاری ایجاد نکرده‌ایم.

و طبیعی است که چین طرح کوتاه مدتی در باب تبدیل ایران به شریک اقتصادی‌اش نخواهد داشت‌. و خب از قرار با سخنانی که از برخی نمایندگان مجلس در تداوم سیاست‌های قبلی می‌شنویم چینی‌ها در جهت منافع خودشان کار بی‌جایی هم نکرده‌اند.هرچند بی پرنسیپی سیاسی خود را نشان داده است.

دو: ‌ از حق نگذریم خیابانی گزارش بازی آرژانتین و هلند را به شکل بسیار خوبی برگزار کرد‌. حالا نه بی‌نقص اما کارش قابل قبول بود و حتی شاید بیشتر از این حد. مرسی آقای خیابانی.

سه: ‌پاس گل مسی را روی گل اول آرژانتین به هلند می‌بینم و حیرت می‌کنم. چطوری حرکت پیستون راست تیم خود را دید و چطور در فشار بازیکنان تنومند هلندی‌،‌توانست چنین پاس شگفت‌انگیزی را صادر کند؟

چهار: دو هفته دیگر دربی 99 است ولی خداشاهد است که کوچک‌ترین دلهره و هیجانی بابت آن نداریم. بازی دو تیم مدعی لیگ فوتبال که تیم ملی‌اش شش بر دو از انگلیس شکست می‌خورد دیدن ندارد. وقتی احساس می‌کنیم که چقدر از جریان فوتبال جهان به دور هستیم این دربی هم ابعاد حقیری به خود‌ش می‌گیرد.

پنج: این ضررهای این فیلترینگ گسترده باید ادامه پیدا کند؟ ‌آیا واقعا فکر می‌کنید فضای مجازی نقش به این پررنگی در ناآرامی‌ها داشته است؟‌آدرس اشتباه نمی‌دهید؟ به هرحال دیروز رایتل هم به نوعی اعلام ورشکستگی کرد.

کدخبر: ۴۹۳۲۳۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر