کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۴۶۳۰
تاریخ خبر:

چند خبر ‌از کتاب؛ نگرانی کینگ، ماریس کنده و...

روزنامه هفت صبح | نگرانی کینگ برای کتاب مارتین: استیون کینگ، نویسنده مشهور آمریکایی و خالق داستان‌های ژانر وحشت در این کشور در اظهارنظری عجیب گفته بسیار از این مسئله نگران است که هیچ‌وقت موفق نشود رمان «بادهای زمستان» جرج مارتین را بخواند.
«بادهای زمستان» ششمین جلد از مجموعه کتاب‌های «ترانه یخ و آتش» نوشته جرج آر. آر. مارتین است که انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۱ منتشر شود. مارتین ماه گذشته با انتشار تصویری با عنوان «زمستان در راه است»، از آخرین وضعیت نگارش رمان آخر این مجموعه خبر داد. حالا با وجود اینکه پخش جهانی سریال «بازی تاج و تخت» به پایان رسیده ولی مارتین می‌گوید رمان آخر این مجموعه با عنوان «بادهای زمستانی» در راه است.

حالا نه تنها طرفداران داستان‌های مارتین بلکه نویسنده‌های مشهوری مثل استیون کینگ هم برای انتشار این رمان لحظه‌شماری می‌کنند. کینگ در گفت‌وگو با نیل گایمن، نویسنده مشهور انگلیسی‌الاصل ساکن آمریکا از او پرسیده آیا اطلاعی از وضعیت آخرین رمان مارتین دارد یا نه. او حتی این جمله را بر زبان آورده که آیا مارتین قبل از مرگش قادر است رمان آخر این مجموعه را تمام کند؟ گایمن در پاسخ به نویسنده داستان‌های ترسناک گفته: «فکر نمی‌کنم مشکلی وجود داشته باشد. او در سلامتی کامل به‌سر می‌برد و به‌نظر می‌رسد کتاب آخر «تاج و تخت» منتشر خواهد شد.» مارتین ۷۲ساله در آخرین پست وبلاگی‌اش خطاب به طرفدارانش نوشته که نگران سلامتی‌اش نباشند؛ چون واکسن کرونا را زده و چند ماهی در کلبه کوهستانی‌اش می‌ماند تا داستان را تمام کند.

* اتاق انتظار نوبل: ماریس کنده، نویسنده اهل گوادلوپ برای مجموعه آثارش که از نظر احساسی بسیار غنی و پیچیده هستند، موفق شد جایزه جهانی سینه‌دل دوکا را از آن خود کند. این جایزه که به‌عنوان اتاق انتظار نوبل ادبیات و گران‌ترین جایزه ادبی در فرانسه شناخته می‌شود، مبلغی معادل ۲۰۰ هزار یورو برای برگزیده‌اش به ارمغان می‌آورد. ماریس کنده پس از اعلام خبر برنده شدنش در مراسمی کوچک- که در موسسه فرانسه در پاریس برگزار شد- گفته: «خوشحالم و سرفراز برای خودم، خانواده‌ام و برای کشورم گوادلوپ.» خانم کنده که نخستین رمانش را در سن ۴۰سالگی منتشر کرده، در ادامه افزوده: «دیر رسیدن بهتر از هرگز نرسیدن است. حالا می‌توانیم ببینیم ماریس کنده که بود. بخوانیمش و درباره‌اش بحث کنیم.»

گفتنی است در سال ۲۰۱۸ ماریس کنده به‌عنوان برنده جایگزین نوبل ادبیات انتخاب و معرفی شد. آکادمی نوبل در این سال به دلیل رسوایی جنسی برخی از اعضای این آکادمی برنده‌ای را معرفی نکرد. دبیر آکادمی فرانسه و از اعضای داوران این جایزه درباره انتخاب کنده، گفته: «همه ما هیچ انتخاب دیگری جز او نداشتیم.» ماریس کنده که حالا ۸۴ساله است، با تداوم بخشیدن به انسان‌گرایی موجود در آثارش خود را به‌عنوان یک زن گوادلوپی مستقل تعریف و معرفی می‌کند. جایزه سینه‌دل دوکا به نویسنده فرانسوی و یا غیرفرانسوی اعطا می‌شود که مجموع آثارش حاوی یک پیام انسانی مدرن، بی‌مکان و هویدا باشد. این جایزه اغلب به‌عنوان جایزه‌ای شناخته می‌شود که مسیر کسب جایزه نوبل ادبیات را هموار می‌کند.

* خون‌ سیاه: مراسم اعلام برنده بوکر بین‌المللی به دلیل شیوع ویروس کرونا به‌صورت آنلاین برگزار شد و دیوید دیوپ فرانسوی و آنا موسچوواکیس، مترجم کتاب موفق شدند جایزه ۵۰هزار پوندی را با خود به خانه ببرند. آقای دیوپ پیش از این در میان نامزدهای جایزه معتبر گنکور در فرانسه هم قرار گرفته است. «شب‌ها همه خون‌ها سیاه است» از زاویه دید آلفا نادیه، سربازی فرانسه در جنگ جهانی اول روایت می‌شود و داستان دیوانه‌شدن نادیه در میدان نبرد را هنرمندانه ارائه می‌کند. لوسی هیوز- هالت، رئیس هیات داوران امسال درباره برنده گفت: «داستانی جذاب و شگفت‌انگیز که شاعرانه و در عین حال شوکه‌کننده است و به شکلی وارد ناخودآگاه خواننده می‌شود که فراتر از عقل و حتی موضوع کتاب است.

باید این کتاب را بخوانید و بی‌شک پس از خواندنش تغییر می‌کنید.» دیوید دیوپ در فرانسه به دنیا آمد و در سنگال بزرگ شد و در حال حاضر در دانشگاه پاو در جنوب فرانسه به تدریس ادبیات مشغول است. دیوپ اولین نویسنده فرانسوی است که برنده جایزه معتبر بوکر می‌شود. جایزه ۵۰هزار پوندی بوکر بین‌المللی، که طبق قانون باید به‌طور مساوی بین نویسنده و مترجم اثر برنده تقسیم شود، پیش از این به نویسندگانی چون اولگا توگارچوک، نویسنده لهستانی و نوبلیست سال ۲۰۱۸ و هان کنگ، نویسنده کره‌ای رسیده است. فرانسه و اسپانیا هر کدام با داشتن دو نماینده بیشترین حضور را در فهرست نهایی داشتند. پس از آن دانمارک و روسیه هر کدام با یک اثر در میان نامزدهای نهایی بوکر حضور داشتند.

* وداع با نویسنده کودک: لوئیس الرت، نویسنده و تصویرگر کتاب کودک برنده نشان کالدکوت، برای «باغ‌وحش رنگی» (۱۹۹۷) و کسی که کتاب معروفش «چیکا چیکا بوم بوم» در سال ۱۹۸۹ بیش از ۱۲ میلیون نسخه در قالب‌های مختلف به فروش رفت، هفته گذشته در شهر میلواکی ایالت ویسکانسین آمریکا در سن ۸۶سالگی درگذشت. خانم الرت ۳۸کتاب برای خوانندگان کوچک از نوزاد و خردسالان گرفته تا کودکان ۱۰‌ساله خلق کرد. پابلیشرز ویکلی در سوگنامه خود از هنر کلاژ او با رنگ‌های جسورانه و اشکال برش‌خورده متمایز قدردانی کرد. در «چیکا چیکا بوم بوم» که متن آن توسط بیل مارتین و جان آرچمبو نوشته شده، الفبای کاملی از حروف کوچک با رنگ‌های روشن برای بالارفتن از یک درخت نارگیل و اول‌شدن مسابقه می‌دهند.

در مراسم عید پاک ۲۰۱۳ باراک اوباما این کتاب را خواند و تصویرسازی‌های خانم الرت را به بازدیدکنندگان کوچک نشان داد. در «باغ‌وحش رنگی»، یکی از کتاب‌های متعددی که او نویسندگی و تصویرسازی‌اش را انجام داد، مربع‌ها، دایره‌ها و مثلث‌ها به موش، ببر، روباه و حیوانات دیگر تبدیل می‌شوند. الرت به‌عنوان یک تصویرگر و طراح گرافیک مستقل کار می‌کرد و در اواسط ۲۰سالگی کتاب‌های کودک دیگر نویسندگان را تصویرسازی می‌کرد. اولین تجربه او «من رنگ نارنجی را دوست دارم» (۱۹۶۱) نوشته پاتریشیا مارتین زنز بود و اولین کتابی که خودش نوشت و تصویرسازی کرد «پرورش سوپ سبزیجات» (۱۹۸۷) نام داشت که نوعی راهنمای باغچه به میز محسوب می‌شد، فرآیند کاشت بذر تا جوش‌آوردن آب روی اجاق گاز.

کدخبر: ۳۹۴۶۳۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر