کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۸۹۰
تاریخ خبر:

چند خبر کوتاه از کتاب | چهره‌ها، جایزه‌ها و‌...

روزنامه هفت صبح | آرشیو کودکان گمشده: والریا لوئیسلی، نویسنده معاصر کشور مکزیک توانست جایزه ادبی دوبلین را به ارزش ۱۰۰هزار یورو کسب کند. این جایزه از نظر ارزش مالی، گران‌ترین جایزه برای رمان‌های انگلیسی زبان در جهان محسوب می‌شود که در هرسال به یک کتاب داستانی تعلق می‌گیرد. لوئیسلی به خاطر نوشتن رمان «آرشیو کودکان گمشده» این جایزه را دریافت کرد. پیش از این، رمان نویسنده مکزیکی از سوی یک کتابخانه در شهر بارسلون به عنوان محبوب‌ترین کتاب سال معرفی شده بود. امسال جایزه ادبی دوبلین ۴۹ کتاب از سراسر جهان را برای دریافت این جایزه به عنوان نامزدهای اولیه معرفی کرده بود. رمان «آرشیو کودکان گمشده» قبل از جایزه دوبلین در لیست نامزدهای نهایی جایزه بوکر نیز قرار گرفته بود.

این کتاب همچنین سال گذشته توانست جایزه ۳۰هزار پوندی فولیو را کسب کند. رمان «آرشیو کودکان گمشده» با موضوع و محوریت خانواده‌های مهاجر مکزیکی به کشور آمریکا نوشته شده است که بسیاری از آنها در سال‌های اخیر با مشکلات بسیاری در دولت دونالد ترامپ روبه‌رو بودند. این رمان یک قصه قدیمی و دردناک مردم مکزیک را روایت می‌کند که قبلاً توسط سروانتس گفته شده بود. لوئیسلی درحال حاضر ساکن شهر نیویورک است و در گفت‌وگویی از اعلام این جایزه اظهار خوشحالی کرد و گفت: «سال گذشته به خاطر مشکلات ویروس کرونا خیلی نتوانسته داستان بنویسد ولی اعلام این جایزه انگیزه تازه‌ای برای نوشتن داستان‌های بیشتر در من ایجاد کرد.» جایزه ادبی دوبلین در سال ۲۰۲۰ به رمان «مرد شیرفروش» نوشته آنا برنز تعلق گرفته بود.

*** جوان‌ترین داستان‌نویس جهان
ریتاج الحازمی با خواندن داستان بزرگ شده. بعد از اینکه پدرش او را به یک کتابفروشی برد تا عناوین نویسندگان بزرگ را در قفسه‌ها ببیند، تصمیم گرفت که در سال ۲۰۱۶ فقط داستان بخواند و بنویسد. پدر ریتاج الحازمی اصرار داشت که دخترش دوره‌های داستان‌نویسی را بگذراند. بعد از گذراندن چندین دوره، ریتاج تمام پیش‌نویس کتاب خود را دوباره از اول نوشت. او که ۱۲ سال دارد، پس از انتشار دو رمان، با رکوردهای جهانی گینس عنوان «جوان‌ترین نویسنده مجموعه رمان» را در جهان به دست آورد. او سومین رمان خود را امسال منتشر کرد و در حال حاضر روی دو رمان دیگر کار می‌کند.

ریتاج الحازمی اولین کتاب خود را با عنوان «گنج دریای گمشده» در پایان سال ۲۰۱۸ به پایان رساند، آن را برای سردبیر فرستاد و نوشتن رمان دوم خود را با عنوان «دروازه دنیای پنهان» آغاز کرد. هر دو کتاب او در سال ۲۰۱۹ منتشر شدند. پس از انتشار این آثار می‌گوید: «من توانستم در نمایشگاه بین‌المللی کتاب ریاض شرکت کنم و اولین کتاب خودم را در آنجا امضا کردم. آن زمان، با یکی از کانال‌های معروف تلویزیونی به نام ام‌بی‌سی مصاحبه کردم.» الحازمی نام کتاب آخرش را چندین بار تغییر داد تا اینکه سرانجام تصمیم گرفت آن را «فراتر از جهان آینده» نام‌گذاری کند. الحازمی می‌گوید: «پیام من برای آنهایی که هم‌سن خودم هستند این است: همین الان کارتان را شروع کنید و منتظر بعد نمانید. ایده‌ها می‌آیند و می‌روند، فرصت‌ را از دست ندهید.»

*** خنجر طلایی
خنجر طلا، جایزهای ادبی است که سالانه توسط انجمن نویسندگان جنایی در بریتانیا برای بهترین رمان جنایی سال اعطا می‌شود. برای پنج سال اول، مدال افتخار انجمن به عنوان جایزه عبور شاه‌ماهی سرخ شناخته شده بود. از سال ۱۹۹۵ تا سال ۲۰۰۲، جایزه با حمایت شرکت ماکالان به دست می‌آمد و به عنوان خنجر طلای ماکالان شناخته شده بود. در سال ۲۰۰۶، به دلیل حمایت مالی جدید بانک Duncan Lawrie، جایزه رسماً به نام این بانک تغییر نام داد و به ارزش ۲۰ هزار پوند تعیین شد و خنجر طلا از نظر ارزش پولی بزرگ‌ترین جایزه داستان جنایی در جهان شد. در سال ۲۰۰۸، بانک حامی بی سر و صدا حمایت خود را تامین جوایز برداشت. در نتیجه، نام جایزه دوباره به خنجر طلا تغییر یافت؛ ولی مبلغ آن از ۲۰هزار به ۲۵۰۰ پوند کاهش یافت.

از سال ۱۹۶۹ تا سال ۲۰۰۵، یک خنجر نقره‌ای به نفر دوم نیز اهدا می‌شد. جایزه خنجر طلایی انجمن نویسندگان جنایی بریتانیا در سال ۲۰۲۱ اسامی نامزدهای نهایی دریافت این جایزه را اعلام کرده است که نام جی.‌کی.رولینگ در بین آنها دیده می‌شود. رولینگ چند سالی است که با نام مستعار رابرت گالبرایت داستان‌های جنایی می‌نویسد. رمان‌های «زمین بایر» نوشته اس. ای. کاسبی، «شهر ارواح» نوشته بن کرید، «دارالتادیب» نوشته نیکی فرنچ، «خون دامن‌گیر» نوشته رابرت گالبرایت، «آتلانتا در نیمه شب» نوشته توماس مولن، «ما در پایان شروع می‌کنیم» نوشته کریس وایتکر، «وقتی خوب بود» نوشته مایکل روبوتام و «مرد پوچ» نوشته کاترین رایان هوارد جزو نامزدهای این جایزه هستند.

*** حراج دست‌نویس روالد دال
روالد دال نویسنده مشهور انگلیسی در پاسخ به نامه یکی از طرفداران خود درباره سوالی که زندگی کودکان را به چالش کشیده بود، در نامه‌ای دست‌نویس به طور قابل احترامی به دیگران توصیه می‌کند که بیشتر از خودشان از کودکان محافظت کنند. رولد دال، داستان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس نروژی الاصل ساکن ولز بریتانیا و از مشهورترین نویسنده‌های انگلیسی، بود که اوج شکوفایی او به عنوان نویسنده برای کودکان و بزرگسالان در دهه ۱۹۴۰ بود. مهم‌ترین آثار او چارلی و کارخانه شکلات‌سازی، جیمز و هلوی غول‌پیکر، ماتیلدا و داستان‌های چشم‌نداشتنی و جادوگرها است. این نویسنده انگلیسی در این نامه که قرار است در حراجی هانسون شهر لندن در تاریخ ۱۵ ژوئن به فروش گذاشته شود، در پاسخ به سوالات مطرح‌شده توسط دانشجویی به نام «واتون» به او و بقیه توصیه می‌کند که از کودکان در برابر جهان محافظت کنند.

واتون می‌گوید در میان کتاب‌های ادبیات در کتابخانه دانشگاه مشغول مطالعه آثار ادبیات کودک بوده است که با آدرس روالد دال پشت جلد کتابی روبه‌رو می‌شود و در نامه‌ای سوالاتی درباره داستان‌های کودکان و زندگی آنها می‌پرسد. او انتظار نداشته پاسخی از دال دریافت کند ولی در عین ناباوری با پاسخ دست‌نویس نویسنده مشهور انگلیسی روبه‌رو می‌شود. این دانشجوی اهل چاگفورد انگلیس ۳۰ سال نامه را مثل گنجی نزد خود نگه داشته بود بود. دال در این نامه به تاریخ ۲ آگوست ۱۹۸۹ میلادی خطاب به واتون می‌نویسد: «هیچ داستانی به اهمیت زندگی خود کودکان نیست و همه باید آنها را در برابر زندگی و مشکلات دنیا محافظت کنند.»

کدخبر: ۳۹۱۸۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر