کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۸۲۴
تاریخ خبر:

چند خبر کوتاه از کتاب را اینجا بخوانید

روزنامه هفت صبح | از ‌تقلب عروس خانواده سلطنتی! که متهم به دغلکاری شده ‌تا افشای عرب و جایزه کتاب اورنج آفریقا، لوبنا سراج، نویسنده اهل مراکش را برای نگارش رمان «به شرط اینکه خوش‌خلق باشد»

کاش رمانم را تمام کرده بودم: جرج مارتین نویسنده مشهور آمریکایی و خالق داستان‌های «بازی تاج و تخت» در آخرین اظهارنظرش درباره رمان آخر مجموعه داستانی‌اش گفته است کاش زودتر از پایان سریال رمان آخر را تمام می‌کردم. مارتین اولین مجموعه داستانی «یخ و آتش» را در سال ۱۹۹۶ منتشر کرد که سال‌ها بعد، شبکه تلویزیونی اچ‌بی‌او سریال بازی تاج و تخت را با الهام از این مجموعه ساخت. مارتین ۷۱ساله در طی سال‌های اخیر بارها انتشار ششمین و آخرین کتاب از این مجموعه با عنوان بادهای زمستان را به تعویق انداخته است. چند ماه پیش مارتین با انتشار پستی توئیتری اعلام کرده بود که قرنطینه و شیوع ویروس کرونا باعث پیشرفت در داستان و رمان آخر مجموعه‌اش شده است.

مارتین همچنین در پستی جدید در وبلاگش نوشت که رمان آخر مجموعه «یخ و آتش» بهترین اثر تمام طول عمرش خواهد شد. مارتین این نوید را به طرفدارانش داد که از خواندن رمان آخر مجموعه داستانی «بازی تاج و تخت» شگفت‌زده خواهند شد. مارتین در سخنرانی‌اش گفت کاش قبل از اینکه به واسطه پخش سریال مشهور شده بودم، رمان آخر را تمام می‌کردم چون به اعتقاد بیل مورای اگر هم شهرت را می‌خواهید و هم موفقیت را می‌خواهید، سعی کنید اول موفقیت را تجربه کنید چون شهرت مثل یک شمشیر دو لبه است که گاهی اوقات به ضرر خود فرد تمام می‌شود.خیلی داستان‌ها در دنیای خیالی داستانم هنوز وجود دارد که برای کسی تعریف نکردم و کاش قبل از سریال همه آنها را
نوشته بودم.

تقلب عروس خانواده سلطنتی! مگان مارکل، عروس خانواده سلطنتی انگلیس از سوی رسانه‌های این کشور متهم به دغلکاری شده است. ماجرا به کتابی نوشته او برمی‌گشت که گفته می‌شود پرفروش شده و جزو فهرست کتاب‌های پرفروش نیویورک تایمز قرار گرفته بود. اما گویا ماجرا پشت پرده‌ای داشته. رسانه‌ها در هفته‌های گذشته به این قضیه پرداخته‌اند که مارکل تعداد زیادی از کتاب‌های خودش را خریده است. مارکل در کتابش - که با عنوان «نیمکت» از سوی انتشارات رندوم هاوس منتشر شده است- داستان‌هایی کودکانه را برای شاهزاده‌های انگلیسی نوشته است؛ گفته می‌شود این داستان‌ها از شعری الهام گرفته که مگان برای شاهزاده هری به مناسبت روز پدر و بعد از تولد اولین فرزندشان سروده است.

این کتاب جدید - که از زاویه دید یک مادر روایت می‌شود - رابطه ویژه بین پدر و پسر را می‌کاود و نشان می‌دهد که این رابطه چگونه تکامل یافته و گسترش می‌یابد و اینکه عشق در خانواده‌ای مدرن چگونه ابراز می‌شود.کریستین رابینسون، انیماتور برنده جوایز گوناگون، هنرمندی است که داستان و روایت مگان را به تصویر کشیده است. رسانه‌های انگلیسی به نقل از لیدی کالین کمپل نویسنده انگلیسی نوشتند که مارکل تعداد قابل توجهی از کتاب‌هایش را خریداری کرده تا به لیست پرفروش‌ها راه پیدا کند. کمپل تاکنون بیش از هفت کتاب درباره زندگی شخصی خانواده سلطنتی انگلیس نوشته است که از کتاب‌های جنجالی‌اش زندگی‌‌نامه پرنسس دایانا، عروس فوت‌شده خانواده سلطنتی بود. البته نمی‌شود گفت که او امری مجرمانه مرتکب شده و قابل پیگیری از سوی رسانه‌های به صورت قانونی نیست.

افشای عرب : جلال برجس، نویسنده اردنی در گفت‌و‌گو با میدل ایست مانیتور درباره رمان «یادداشت‌های کتابفروش» که برنده بوکر عربی ۲۰۲۱ شد صحبت کرده است. این رمان به وقایعی در اردن و مسکو در فاصله سال‌های بین ۱۹۴۷ تا ۲۰۱۹ می‌پردازد. ماجرا، داستان کتاب‌خوانی حرفه‌ای است به نام ابراهیم که شغلش کتابفروشی است. ابراهیم پس از از دست دادن دکه کتابفروشی‌اش و ابتلا به بیماری اسکیزوفرنی، پشت نقاب شخصیت‌های رمان‌هایی که دوست داشته، شروع می‌کند به ارتکاب جرم. برجس در گفت‌وگوی خود عنوان کرده: «امروز وضعیت مرد عرب، بسیار بغرنج و حساس است.

سطح فقر افزایش یافته و در مقابل آزادی رو به کاهش رفته و مرد عرب دیگر نمی‌تواند ثبات را آنطور که دلش می‌خواهد تجربه کند.جهان عرب واپس‌گرا شده است و ابراهیم الوراق در این رمان نمونه تمام‌عیار یک مرد عرب است.او تحت ظلم قرار دارد و جامعه از یک فرد باوجدان و وظیفه‌شناس، یک راهزن بیرون آورده است. این رمان نقاب‌های جامعه عرب را برداشته و فقر و فساد، بیکاری، قوم‌پرستی و کمبود فرهنگ در دنیای عرب را افشا کرده است. این رمان موضوعاتی را نشان داده که عدم پیشرفت و به قهقهرا رفتن عرب را به نمایش گذاشته است.» رمان «یادداشت‌های کتابفروش» از طریق مجموعه‌ای از یادداشت‌ها نوشته شده. برجس گفته: «این رمان دیدگاهی افشاگرانه دارد و انتظاراتی را درباره آینده مطرح می‌کند. اگر این عناصر منفی همانند فساد، فقر و جهل و بیکاری و کاهش آگاهی فکری به قوت خود باقی بمانند، جامعه محکوم به زوال خواهد شد.»

به شرط اینکه خوش‌خلق باشد: هیات داوران جایزه کتاب اورنج آفریقا، لوبنا سراج، نویسنده اهل مراکش را برای نگارش رمان «به شرط اینکه خوش‌خلق باشد» به عنوان برنده سومین دوره جایزه کتاب اورنج قاره آفریقا که به نویسندگان فرانسوی‌زبان قاره سیاه تعلق دارد معرفی کردند. لوبنا سراج، ویراستار و ستون‌نویس روزنامه و نیز وبلاگ‌نویس اهل مراکش است. «به شرط اینکه خوش‌خلق باشد» اولین رمان چندصدایی اوست که به موضوع خشونت‌های خانگی و آزادی زنان می‌پردازد. ورونیک تاجدو، رئیس هیات داوران درباره اثر برگزیده گفت: «نویسنده در این اثر از طریق روایت زندگی دو شخصیت ما را به سفری در گذشته می‌برد و مسائلی را در جامعه خود و همه جوامعی که زنان هنوز مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرند، آشکار می‌کند.»

در سومین دوره جایزه کتاب اورنج قاره آفریقا ۷۴ نویسنده از ۱۶ کشور که آثار خود را در این رقابت شرکت داده بودند از سوی پنج کمیته خواندن مستقر در تونس، کارون، گینه، ساحل عاج و مالی معرفی شدند. سال گذشته یوسف امین‌العلمی، نویسنده اهل مراکش برای انتشار «‌جنگ زیباست» موفق به دریافت دومین دوره جایزه اورنج قاره آفریقا شد. جایزه کتاب اورنج قاره آفریقا که از سوی بنیاد خیریه اورنج در ۱۸ کشور مختلف قاره سیاه شعبه دارد، با هدف حمایت از استعداد‌های ادبی قاره آفریقا تاسیس شده و به اثر داستانی که به زبان فرانسه نوشته شده و از سوی یک انتشارات آفریقایی منتشر شده جایزه می‌دهد. این بنیاد پیش از این در سال ۲۰۰۹ جایزه اورنج را در فرانسه برای تقدیر از نویسندگان فرانسوی‌زبان ایجاد کرده بود.

کدخبر: ۴۰۰۸۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر