کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۴۲۷۷
تاریخ خبر:

چند خبر کوتاه از تازه‌های کتاب را بخوانید

روزنامه هفت صبح | نخواستم نویسنده باشم: فردریک بکمن، نویسنده پرفروش رمان «مردی به نام اوه» می‌گوید قرنطینه چندان تاثیری در زندگی او نداشته است؛ زیرا او چندان علاقه‌ای به سفر و تفریحاتی از این دست ندارد؛ اما به نظر می‌رسد آخرین رمان این نویسنده سوئدی با عنوان «مردم عصبی» درباره دوران کرونا و قرنطینه نوشته شده است. روایتی داستانی از ۸ فرد غریبه‌ که داخل یک آپارتمان گرفتار و محبوس شده‌اند به همان اندازه که درباره اضطراب و عصبانیت و افسردگی‌ست درباره امید و مهربانی نیز هست.

او در یک مصاحبه تلفنی از منزلش در سوئد با روزنامه د ایندو می‌گوید «ایده نوشتن این کتاب زمانی که با همسرم به دنبال آپارتمان بودیم به ذهنم رسید. یک روز از ۹ آپارتمان بازدید کردیم و من گفتم که همه‌شان خوب است. یکی را انتخاب کنیم و در آن شرایط شاهد به وجود آمدن حسی عجیب از رقابت بودم که باعث عصبانیت و ناامنی بین مردم شده بود. در واقع به درام‌های رابطه علاقه‌مند هستم؛ به این‌که چرا برخی مثل احمق‌ها عمل می‌کنند.

به نظرم موضوع جالبی است.» او در بخشی دیگر از صحبت‌هایش گفته: «من هرگز نخواستم که یک نویسنده باشم. نوشتن برای من به مثابه یک راه خوب برای برقراری ارتباط بود. در واقع شخصا خودم را یک نویسنده نمی‌دانم و اگر ۱۰ کلمه برای توصیف چیزی در اختیار داشته باشم آسان‌ترین‌شان را انتخاب می‌کنم و فکر می‌کنم همین باعث شده تا ترجمه کتاب‌هایم چندان کار چندان دشواری نباشد زیرا مترجم برای پیدا کردن معادل دقیق واژه‌ها لازم نیست زیاد جست‌وجو کند.»

کتاب خاطرات هری: شاهزاده هری، نوه ملکه الیزابت که چندی پیش خانواده سلطنتی را ترک کرد، قصد دارد نویسندگی را امتحان کند و کتاب خاطراتش را بنویسد. انتشارات پنگوئن رندوم هاوس اعلام کرده کتاب خاطرات شاهزاده هری که «کتابی احساسی و صمیمی به قلم یکی جذاب‌ترین و تأثیرگذارترین شخصیت‌های دوره ما است» در سال ۲۰۲۲ منتشر خواهد شد. ماجرا از این قرار بود که از وقتی پرنس هری و مگان مارکل، دوک و دوشس ساسکس از طریق اینستاگرام اعلام کردند که قصد دارند از نظر مالی مستقل و جدا از خانواده سلطنتی عمل کنند موفق شدند امپراطوری بزرگی برای خود در رسانه‌ها بسازند.

پس از قرارداد با نتفلیکس برای ساخت مستند، فیلم، و برنامه کودکان صد میلیون کسب کردند. با اسپاتیفای هم قرارداد یک پادکست را بستند و به آژانس هری واکر در بخش سخنرانی پیوستند. و حالا خبر نوشتن کتاب خاطرات پرنس هری به گوش می‌رسد. روز دوشنبه انتشارات پنگوئن رندوم هاوس اعلام کرد دست‌نوشته‌ای به دستش رسید که «بسیار صمیمی و تأثیرگذار» است و «ماجراجویی، فقدان و درس‌هایی از زندگی که شخصیت هری را شکل داده است»

در این کتاب به خواننده ارائه می‌شود. کتاب از کودکی و نوجوانی هری شروع می‌شود و در ادامه از خدمت سربازی و سپس ازدواج با مگان و پدرشدن می‌گوید. این کتاب خاطرات که هنوز عنوانی ندارد قرار است اواخر سال ۲۰۲۲ توسط انتشارات پنگوئن رندوم هاوس در ایالات متحده آمریکا، نماینده این نشر در کانادا و همچنین بریتانیا منتشر شود. قرار است سود حاصله از انتشار کتاب به حساب خیریه واریز شود.

سیاه‌پوستان غیرآفریقایی: نگوگی وا تیونگو، نویسنده مشهور کنیایی در حاشیه کنفرانس سالانه اتحادیه نویسندگان پان آفریقا (PAWA) از جوایز ادبی این قاره و دیگر کشورهای جهان انتقاد کرد و گفت: «متاسفانه با وجود اینکه نویسندگان سیاه‌پوست در بسیاری از جوایز ادبی حضور دارند؛ ولی اکثر آنها کسانی هستند که در کشورهای غیر‌آفریقایی زندگی می‌کنند.» او گفت: «در قاره آفریقا نویسندگان طراز اولی زندگی می‌کنند که نوشته‌ها و آثار آنها دارای کیفیت بسیار بیشتری از نویسندگان ساکن اروپا و آمریکاست اما جوایز ادبی کمتری به آنها تعلق می‌گیرد.

تیونگو خودش اکثر آثارش را به زبان انگلیسی نوشته است؛ ولی اعتقاد دارد اکثر جوایز ادبی، کمتر نویسندگان بومی کشورهای آفریقایی را می‌بینند.» آثار نویسنده مشهور کنیایی شامل رمان، نمایش‌نامه، داستان کوتاه، مقاله، تحقیق، نقد و ادبیات کودک می‌شود که تاکنون به بیش از ۱۷ زبان ترجمه شده‌اند. او اواخر دهه هفتاد کشورش را ترک و به آمریکا مهاجرت کرد. او در دانشگاه ییل و دانشگاه نیویورک ادبیات درس داده است. او تنها نویسنده کنیایی است که علاوه بر انگلیسی به زبان مادری خود نیز می‌نویسد.

در چند سال اخیر از او به عنوان یکی از برندگان احتمالی جایزه نوبل ادبیات یاد شده. تیونگو همچنین از نویسندگان آفریقایی ساکن کشورهای دیگر خواست که به زبان مادری سرزمین خود داستان بنویسند. او گفته: «جوایز ادبی در کشورهای اروپایی و آمریکایی معمولاً به آن دسته از نویسندگان آفریقایی جایزه می‌دهند که به زبان انگلیسی داستان می‌نویسند و در این میان داستان‌های نوشته‌شده به زبان مادری هیچ جایی در بین این جوایز ندارد.»

نور برق‌آسا: جایزه داستان کوتاه روزنامه انگلیسی ساندی‌تایمز در سال ۲۰۲۱، نام سوزان چوی را به عنوان برنده اعلام کرد. جایزه داستان کوتاه این روزنامه تقریباً از نظر ارزش مادی بزرگترین جایزه نقدی در سراسر جهان است که به داستان‌های کوتاه از نویسندگان تمام ملیت‌های جهان ساکن بریتانیا اعطا می‌شود. ساندی تایمز به بهترین نویسندگان داستان‌های کوتاه ۳۰هزار پوند می‌دهد.

داستان کوتاه «نور برق‌آسا» نوشته سوزان چوی رمان‌نویس آمریکایی ساکن بریتانیا امسال جایزه داستان کوتاه ساندی تایمز را در حالی کسب کرده که داستان‌های بسیاری در لیست نامزدهای اولیه و نهایی این جایزه قرار داشتند. چوی اولین رمان خود را با عنوان «دانشجوی خارجی» در سال ۱۹۹۸ منتشر کرد. این کتاب برنده جایزه ادبیات آسیایی آمریکایی در زمینه داستان شد. رمان دوم او، زن آمریکایی (۲۰۰۳)، نامزد نهایی جایزه پولیتزر در ادبیات شد. او در سال ۲۰۱۰، برنده جایزه انجمن جهانی قلم برای رمان یک شخص مهم شد.

این رمان همچنین نامزد نهایی جایزه پن/ فاکنر برای داستان در سال ۲۰۰۹ شد. در سال ۲۰۱۴، چهارمین رمان او، «آموزش من» برنده جایزه ادبی «لامبدا» شد. چوی در ایندیانا از پدری کره‌ای و مادری یهودی به دنیا آمد. او در مدارس دولتی تحصیل کرد. پدر و مادرش در ۹ سالگی او طلاق گرفتند و او به همراه مادرش به تگزاس نقل مکان کرد. چوی کارشناسی ادبیات را از دانشگاه ییل (۱۹۹۰) و کارشناسی ارشد هنر را از دانشگاه کرنل دریافت کرد. وب‌سایت نیویورکر نسخه کامل داستان کوتاه نوشته‌شده توسط چوی را در اختیار مخاطبان خود قرار داده است.

کدخبر: ۴۰۴۲۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر