کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۰۵۸
تاریخ خبر:

چند خبر کوتاه از تازه‌های کتاب را بخوانید

روزنامه هفت صبح | شعر شفیعی برای اسلامی ندوشن: صفحه اینستاگرامی که به‌نام محمدرضا شفیعی کدکنی، شاعر، پژوهشگر و استاد دانشگاه است، به‌مناسبت زادروز محمدعلی اسلامی ندوشن، نویسنده و پژوهشگر، شعری از او منتشر کرده. اسلامی ندوشن متولد ۱۳۰۳ در ندوشن یزد است. او دانش‌آموخته حقوق بین‌الملل از فرانسه است و استاد پیشین دانشگاه تهران، که علاوه بر دروس حقوقی، به تدریس نقد ادبی، سخن‌سنجی و ادبیات تطبیقی نیز می‌پرداخت.

اسلامی ندوشن سال‌ها زندگی خود را صرف تحقیق در آثار علمی و ادبی ایران و ترجمه آثار نویسندگان جهان کرده و آثارش به‌صورت کتاب در بیش از ۵۰ جلد در زمینه‌های گوناگون اعم از ادبی، فرهنگی و اجتماعی به چاپ رسیده است. از کتاب‌های محمدعلی اسلامی ندوشن می‌شود به «ماجرای‌ پایان‌ناپذیر حافظ»، «چهار سخنگوی‌ وجدان‌ ایران»، «تأمل‌ در حافظ»، «زندگی‌ و مرگ‌ پهلوانان‌ در شاهنامه»، «داستان‌ داستان‌ها»، «ایران‌ و جهان‌ از نگاه‌ شاهنامه»، «نامه‌ نامور»، «ایران را از یاد نبریم»، «به‌‌دنبال‌ سایه ‌همای» و… اشاره کرد.

در شعر شفیعی خطاب به او آمده است: «زیر همین آسمان و روی همین خاک‌/ دیر شد، آری‌/ دیر و همه رنجِ ناگزیر شد آری‌/ چهرِ وطن سالخورد و پیر شد آری‌/ با همه این‌ها به یاد آر که گیتی‌/ در دلِ دیرینگی هماره جوان است‌/ سوی هزاران هزار چهره دیگر‌/ رود زمان نغز و پرسرود روان است.‌/ باش که بینی‌/ ساخته‌اند این جوانه‌های برومند‌/ پایگهِ آرزو، سرایِ وطن را‌/ پنجره‌اش از غبارِ وسوسه‌ها پاک‌/ زیر همین آسمان و رویِ همین خاک.»

نویسنده ایرانی‌الاصل آمریکایی: آتوسا مشفق از مادری اهل کرواسی و پدری ایرانی به دنیا آمده. او تنها بخشی از سنین کودکی را در ایران بوده و بیش از این با ایران ارتباطی نداشته است. مشفق در حال حاضر شهرتی جهانی دارد و آثارش باعث تشویق و تحسین بعضی نویسندگان معروف دنیا شده. کتاب «آیلین» از این نویسنده هم به فارسی ترجمه و منتشر شده است. حالا هم خبر رسیده نامش بین فهرست نامزدهای جایزه کتاب شرلی جکسون بوده است.

شرلی هاردی جکسون، نویسنده رمان و داستان کوتاه آمریکایی بود. معروف‌ترین اثرش، داستان کوتاه لاتاری است که برای اولین‌بار در مجله نیویورکر به چاپ رسید و از مشهورترین داستان‌های کوتاه قرن بیستم است. او بیش از ۱۰۰ داستان کوتاه نوشته‌ و بر اساس برخی از آثارش، مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی هم خلق شده ‌است. جکسون نویسنده مطرحی در دوره حیاتش بود و در سال‌های اخیر نیز کارهای او توجه بسیاری از منتقدان را به خود جلب کرده است.

او هشت عنوان رمان در کارنامه‌اش دارد که «آشیانه پرنده» و «ما همیشه در قلعه زندگی می‌کنیم» از جمله آنهاست. شرلی جکسون چهار عنوان کتاب هم برای کودکان نوشته است. او در ۸ آگوست ۱۹۶۵ درگذشت. در سال ۲۰۰۷ جایزه شرلی جکسون توسط بنیادش تاسیس شد. با این توضیح این جایزه حالا برندگانش را اعلام کرده و رمان آتوسا مشفق با عنوان «مرگ در دستانش» جزو نامزدها بوده است. استفن گراهام جونز اما با رمان «برنده: تنها هندی خوب»، موفق به دریافت این جایزه شده است.

دست‌نوشته‌هایی از سلین: صاحب انتشارات گالیمار گفته قرار است دست‌نوشته‌های هرگز منتشرنشده فردینان سلین را- که به‌تازگی در اختیار آنها قرار گرفته‌- در آینده‌ای نزدیک به دست چاپ برساند. ناشر گالیمار به خبرگزاری فرانسه گفته که سلین اهمیت زیادی برای این دست‌نوشته‌ها که حالا در آپارتمان پاریسی او هستند، قائل بود و حالا باید گالیمار نقشی منحصر‌به‌فردی را- که از سال ۱۹۵۲ در انتشار آثار او برعهده داشته و مطابق خواسته نویسنده فرانسوی بوده‌- اجرا کند و آن دست‌نوشته‌ها را به دست چاپ بسپارد.

حدود ۶‌ هزار صفحه منتشرنشده از سلین توسط وراث حقوقی او در اواخر ماه ژوئیه بازپس گرفته شد. این اسناد به مدت ۱۵ سال نزد ژان پیر تیبودات، منتقد نمایشنامه و روزنامه‌نگار سابق روزنامه لیبراسیون نگهداری می‌شد که ادعا می‌کرد توسط یکی از خوانندگانش که دلش نمی‌خواسته نامش فاش شود به او داده شده بود. گالیمار ابراز خوشحالی کرده که چنین گنجی سرانجام در اختیار وارثان حقوقی نویسنده فرانسوی قرار گرفته است.

گالیمار در پاسخ به سوال دنیای نشر و پژوهشگران درباره آینده این دست‌نوشته‌ها مدعی شده در قراردادی که با بیوه سلین پس از درگذشت او منعقد شده، انتشارات گالیمار در اولویت انتشار همه آثار از پیش منتشر‌نشده نویسنده «سفر به انتهای شب» است و این سرآغاز فصلی جدید در تاریخ این نشر خواهد بود. او در ادامه افزوده که بی‌صبرانه منتظر انتشار هرچه‌ سریع‌تر این اوراق توسط نشر گالیمار است؛ اما این کار نیاز به دقت و وسواس بسیار و درنظرگرفتن توصیه‌های جامعه علمی دارد.

فقط کتاب‌های زنان! ماری آن سیگارت، روزنامه‌نگار، مجری رادیو و نویسنده سابق تایمز، در مقاله‌ای که در گاردین منتشر شده آمار قابل‌تأملی ارائه داده است. فقط ۱۹‌درصد از خوانندگان ۱۰ نویسنده زن پرفروش (از جمله جین آستین، مارگارت اتوود، دانیل استیل و جوجو مویز) مرد هستند و ۸۱‌درصد مخاطبان آنها زن هستند. اما ۵۵‌درصد خوانندگان ۱۰ نویسنده مرد پرفروش (از‌جمله چارلز دیکنز، تالکین، لی چایلد و استیون کینگ) مرد هستند و ۴۵‌درصد مخاطبان آنها زن هستند.

به عبارت دیگر، زنان تمایل دارند آثار نویسندگان مرد را بخوانند، اما این در مورد مردان وجود ندارد. در میان ۱۰ نویسنده برتر پرفروش،LG Ross بیشترین مخاطب مرد را داشته است. نویسنده از اولین حروف نام خود برای چاپ آثار خود استفاده کرده است و احتمالا این افراد فکر می‌کردند که او یک مرد است. بر این اساس، ریچل وود، ششم آگوست سال گذشته کتابفروشی در شهر ادینبورگ اسکاتلند افتتاح کرده است با نام پرندگان کمیاب و تنها کتاب‌هایی را به فروش می‌رساند که توسط نویسندگان زن نوشته شده باشند.

انگیزه ریچل حمایت از نویسندگان زن در کشورش بوده است. این مالک کتابفروشی در گفت‌وگو با روزنامه ساندی پست اسکاتلند گفت: «هنوز هم تعصب جنسیتی در ادبیات موج می‌زند ولی ماموریت من حمایت از نویسندگان زن است چون از دوران دانشگاه متوجه این مسئله شده بودم که لیست پرفروش‌ها همیشه با نویسنده‌های مرد اشغال شده است ولی نویسندگان زن توانایی‌های زیادی دارند که تا امروز نادیده گرفته شده است.»

کدخبر: ۴۱۱۰۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر