کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۵۳۶۲
تاریخ خبر:

چند خبر کوتاه از تازه‌های کتاب را بخوانید

روزنامه هفت صبح | فیلمنامه «آینه» نوشته سیروس همتی منتشر شد: فیلمنامه «آینه» نوشته سیروس همتی در ۶۴ صفحه رقعی از سوی انتشارات کتاب نیستان وارد بازار نشر شد. «آینه» تازه‌ترین اثر سیروس همتی، فیلمنامه‌ای است کوتاه که در قالب داستانی حادثه‌ای و جنایی پلیسی نوشته شده است. داستان با حضور دو بازپرس اداره آگاهی در محل وقوع یک جنایت در ساختمانی مشهور به آینه شروع می‌شود.

در خانه زنی تنها که ظاهراً معلم اخلاق بسیاری از اهالی محل و شهر وقوع داستان نیز هست قتلی رخ داده. جوانی از پنجره خانه به پایین پرت شده است و در نگاه اول به نظر می‌رسد که این اتفاق به خاطر یک حادثه در آن خانه رخ داده، اما بازپرس شکاک و نکته سنج این داستان رفته رفته گره از این ماجرا باز می‌کند و قاتل خودش را نشان می‌دهد. «آینه» داستانی خوش‌فرم و پر هیجان دارد. داستانی که به اصول قصه‌پردازی و شخصیت‌پردازی وفادار است و پیرنگ یک اثر داستانی جنایی را به خوبی در خود منعکس کرده است.

طنازی‌های زبانی همتی به ویژه زمانی که از ظرفیت‌های زبان آذری نیز برای ایجاد آن بهره می‌برد در کنار خلق تیپ‌های مختلف شخصیتی در طول فیلمنامه و مواجهه جدی و در عین حال طنز آمیز بازپرس با آنها بخشی از جذابیت‌هایی است که همتی در این اثر ایجاد کرده است. با این نگاه «آینه» برای علاقه‌مندان به فیلمنامه‌نویسی یک کلاس آموزشی کوتاه به منظور آشنایی با ظرفیت‌های زبانی و کلامی و نیز هنر موقعیت و شخصیت و تیپ‌سازی در فیلمنامه به زبان ساده و روان است.

«پنج پرتره» در بازار کتاب: تازه‌ترین کتاب شاعر و روزنامه‌نگار جوان، پیمان طالبی، توسط نشر علم به بازار کتاب عرضه شد. کتاب تازه پیمان طالبی که «پنج پرتره» نام دارد، شامل جستارهایی درباره پنج شخصیت در عالم فرهنگ و هنر ایران معاصر است که به تازگی توسط انتشارات علم راهی بازار کتاب شده است. ایرج افشار؛ نسخه‌شناس و پژوهشگر، بیژن الهی؛ شاعر و مترجم، علی دشتی؛ سیاستمدار و نویسنده، فهیمه اکبر؛ خواننده موسیقی فولکلور و لی‌لی امیرارجمند؛ موسس کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، پنج شخصیتی هستند که در کتاب «پنج پرتره» به آنها پرداخته شده است.

نکته مهم کتاب این است که قالب نوشته‌های کتاب حاضر، زندگینامه نیست و مولف سبک روایی متفاوتی را برای ترسیم چهره هریک از این شخصیت‌ها برگزیده است. در بخشی از مقدمه کتاب آمده است: «جلال آل‌احمد به ایرج افشار، منوچهر ستوده و احمد اقتداری لقب «گورنگار» را داده بود. در مقام مقایسه برآمدن با اساتید بزرگ تاریخ فرهنگ ایران زمین اشتباه محض است، اما اگر این «گورنگاری» را صفتی بدانیم که کسانی بتوانند به آن متصف شوند، فکر می‌کنم اندکی از این خصیصه در من نیز وجود دارد.

بعد از مدتی کشف چهره‌های تازه از دل تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم، تصمیم گرفتم هرآنچه می‌یابم را در گوشه‌ای بنویسم تا ببینیم بعدا می‌شود با این یافته‌ها چه کرد. «پنج پرتره» که امروز در دست شماست، روایتی است از همین یافته‌ها که از دل کتاب‌ها، مجلات، جزوات، یادداشت‌ها و مستندات بیرون آمدند و نگارنده نتوانست آنها را برای کسی بازگو کند. این کتاب شامل پنج جستار درباره زندگی پنج شخصیت در تاریخ فرهنگ و هنر ایران است که ارتباط من با هریک از این شخصیت‌ها روایتی شخصی دارد که در متن جستارها به آن اشاره شده است.»

پرسش از سوبژکتیویته اشراقی: چهارمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ سهروردی به «پرسش از سوبژکتیویته اشراقی» اختصاص دارد. این نشست با سخنرانی دکتر مسعود امید در روز چهارشنبه هجدهم اسفند ساعت ۱۱ صبح برگزار می‌شود و علاقه‌مندان می‌توانند این نشست را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، کانال تلگرام bookcitycc و صفحه‌ این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

در توضیح این نشست آمده است:امروز بیش و پیش از هر موضوع و مسئله فلسفی، برای درک وضعیت متفرد خود و موقعیت‌مان در جهان مدرن، نیازمند طرح پرسش از خود و تحقیق در خودشناسی جدید در زمانه‌مان یا به بیان دیگر طرح نظریه سوژه در تفکر فلسفی خودمان (از گذشته تا حال) هستیم. به بیان دیگر، ما نیازمند توصیف و تعریف و تعیین سوبژکتیویته فرهنگ فلسفیِ خودمان هستیم.

فرهنگ فلسفی که نمی‌خواهد صرفاً ناظر و مصرف‌کننده تفکر فلسفی جدید و جهان جدید باشد بلکه بازیگر و مشارکت کننده و تغذیه کننده از آن نیز باشد، نیازمند درگیر شدن با چنین مسئله بنیادی است. پرسش از سوبژکتیویته اشراقی را می‌توان به عنوان تلاشی در نظر داشت برای ایده پردازی و مسیریابی و پاسخگویی به مسئله‌ای کلی با عنوان پرسش از سوبژکتیویته تفکرِ فلسفیِ جهانِ اسلام از گذشته تا دوره معاصر.

کدخبر: ۴۴۵۳۶۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر