کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۹۰۱۴
تاریخ خبر:

چند خبر کوتاه از تازه‌ترین‌های کتاب

روزنامه هفت صبح | کتاب پدربزرگ ۹۲ساله : کتاب شعر خودنشر پدربزرگ ۹۲ساله اسکاتلندی هفته گذشته بیش از مابقی پرفروش‌ها در آمازون بریتانیا به فروش رفت.این اتفاق بعد از درخواست نوه آقای مک‌کالک از دنبال‌کنندگانش در شبکه اجتماعی توئیتر برای بررسی کتاب پدربزرگش به وقوع پیوست.گوردن مک‌کالک مجموعه شعر خود را با عنوان «۱۰۱ شعر» ۲۴ مارس منتشر کرد.این کتاب با در بر داشتن طیف گسترده‌ای از موضوعات نظیر عشق،روابط،مذهب،معنای زندگی،مرگ و رابطه با خدا، هفته گذشته در کمال شگفتی در رده نخست جدول مجموعه اشعار آمازون در بریتانیا قرار گرفت و بیش از هزار نقد پنج‌ستاره دریافت کرد.

این کتاب در زمان انتشار در رتبه ۱۴ جدول شعر آمازون بریتانیا و رتبه ۸ ایالات‌متحده قرار داشت.این جهش در فروش پس از آن رخ داد که جسیکا کیچی، نوه آقای مک‌کالک ماه آوریل در توئیتر از دنبال‌کنندگانش خواست نگاهی به کتاب پدربزرگش بیندازند.او نوشت:«بازدید شما بسیار خوشحالش خواهد کرد.» توئیت او بسیار پربازدید شد، حدود ۳۰۰هزار لایک دریافت کرد و خوانندگان از سرتاسر دنیا اعلام کردند که کتاب را خواهند خرید.

کیچی پس از فروش فوق‌العاده کتاب در توئیتر خود نوشت:‌ «آنچه تنها به عنوان پروژه‌ای خانوادگی آغاز شده بود و تلاش برای گرفتن چند بررسی از سوی خانواده و دوستان، تبدیل به رویایی غیرقابل‌تصور برای او شد.ما انتظار داشتیم تنها ۱۰۰نسخه از کتاب‌ به فروش برسد،اما حالا شعرهای او در تمام دنیا جاری است.خوشحالم که توانستم لبخند را بر لبانش بنشانم چون این تنها چیزی بود که می‌خواستم.»

*** آنها که از نوشتن متنفرند: داگلاس نوئل آدامز، نویسنده‌ای است انگلیسی که شهرتش بیشتر به‌خاطر «کتاب راهنمای مسافران کهکشان» است.این اثر، نخستین‌بار، در سال ۱۹۷۸ به عنوان یک کمدی رادیویی توسط بی‌بی‌سی پخش شد.بعدها این اثر، به صورت یک تریلوژی شامل پنج کتاب، یک سریال تلویزیونی، چندین اثر نمایشی،یک بازی کامپیوتری و در سال ۲۰۰۵ به صورت یک فیلم سینمایی در دسترس عموم قرار گرفت.

کتاب راهنمای مسافران کهکشان تنها در زمان حیات آدمز، بیش از ۱۵میلیون نسخه فروش داشته‌ است.آدامز در طول سال‌های زندگی خود مبالغ زیادی از نوشتن درآمد کسب کرد ولی بر اساس اسناد و مدارک موجود او خیلی نوشتن را دوست نداشت و حتی به نوشته خودش گاهی اوقات از نویسندگی متنفر بود ولی همیشه به خودش یادآوری می‌کرد که باید تمام افکار منفی را از ذهنش دور سازد و به نوشتن فکر کند.

او در یادداشتی معروف خطاب به خودش نوشته است:«یادت باشد که نویسندگی آنقدرها هم بد نیست.نگرانی‌هایت را فراموش کن و روی کارت تمرکز کن.زیاد به افکار منفی درباره نوشتن فکر نکن.به خودت زمان بده چون می‌توانی برگردی و آن را دوباره انجام دهی. بهتر است صفحات را پشت سر هم سپری کنی و چیزی شگفت‌‌انگیز و غیرمنتظره در آن پیدا کنی و به جای پاراگراف‌ها و جملات تکراری جایی هیجان‌انگیز برای خودت دست‌وپا کنی.خب! پس نوشتن و نویسندگی می‌تواند خوب هم باشد. یعنی بد نیست که به آن حمله کنی قبل از اینکه اجازه دهی او تو را بکشد.»

*** پیدا کردن اشلی: مجله «نیویورک‌تایمز» به روال معمول هفتگی خود لیست آثار پرفروش را منتشر کرده است. این هفته «پیدا کردن اشلی» نوشته دنیل استیل و «سولی» نوشته جان گریشام به فهرست پرفروش‌ها آمدند و «مرد قمارباز» نوشته دیوید بالداچی را از صدر پرفروش‌های نیویورک‌تایمز در بخش آثار داستانی چاپی و الکترونیک کنار زدند.«سولی» نوشته جان گریشام در هفته اول انتشار به رتبه نخست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز رسید.

داستان جنایی جدید نویسنده آمریکایی درباره ساموئل سولیمان است که بورسیه تحصیلی در دانشگاه کارولینا به دست می‌آورد و تلاش می‌کند خانواده خود را از جنوب سودان که درگیر جنگ و خونریزی است با خود به آمریکا بیاورد.«پیدا کردن اشلی» نوشته دنیل استیل نیز در هفته اول انتشار در رده دوم پرفروش‌های این هفته قرار گرفت. دو خواهر که با هم رابطه خوبی ندارد بار دیگر و برای پیدا کردن کودکی که یکی از خواهران روزی رهایش کرده است بار دیگر با هم آشتی می‌کنند. یکی نویسنده آثار پرفروش و دیگری راهبه است و برقراری ارتباط برایشان سخت است.

«مرد قمارباز» نوشته دیوید بالداچی در هفته نخست انتشار در رتبه نخست پرفروش‌های نیویورک‌تایمز قرار گرفت اما این هفته در رده سوم قرار دارد. آلویسیوس، کهنه سرباز جنگ جهانی دوم تازه از زندان بیرون آمده است. تصویری دقیق از دهه ۱۹۵۰ میلادی به خواننده ارائه می‌شود و سرباز پیر در تلاش است بار دیگر و با وجود خاطرات تلخ به زندگی برگردد. «مسافت‌سنجی فراری» نوشته مارتا ولز هم به تازگی منتشر شده است و در جایگاه چهارم پرفروش‌ها قرار دارد.

***دجله برایت بگرید: جایزه معتبر گنکور فرانسه برندگان خود را در چهار بخش بیوگرافی، رمان‌اولی، داستان کوتاه و شعر معرفی کرد.در بخش رمان‌اولی،رمان «دجله برایت بگرید» نوشته امیلین الفاتو از انتشارات الیزاد برنده جایزه گنکور شد.رمان‌های «ثروتمند همچون یک شاهزاده» نوشته ابگیل آسور، «زیتا» نوشته الیویه هرسند و «شیطان تپه گرگ‌ها» نوشته دیمیتری روشون‌بوری از دیگر نامزدهای نهایی جایزه گنکور در بخش رمان‌اولی بودند.

در بخش گنکور بیوگرافی، پالین درفیوس، نویسنده فرانسوی برای کتاب بیوگرافی «پل موراند» که از سوی نشر گالیمار منتشر شده بود برنده شد. «سزار و تو» نوشته ماریان آلفانت،«هلمت و ژون، پرتره‌های متقاطع» نوشته خوزه الوارز،«لوئی ژوه» نوشته الیویه مونی و «ادمون روستان،رنگ‌های متنوع» نوشته توماس سرتیلانژ از انتشارات آتلانتیکا آثاری بودند که در مرحله نهایی برای دریافت این جایزه معرفی شده بودند.در بخش گنکور شعر نیز ژاک روبو، شاعر و ریاضیدان فرانسوی برای مجموعه آثار خود برنده جایزه گنکور شعر در سال ۲۰۲۱ شود.

در بخش داستان کوتاه نیز سه‌گانه «و جنگ تمام شد» نوشته شموئیل تی. می‌یر به عنوان برنده این بخش از جایزه گنکور معرفی شد.«توفان‌ها» نوشته سیلون پرودوم از انتشارات گالیمار، «روزهای آخر» نوشته سیریل روژه لاکان از انتشارات گراسه و «تنها در محاصره سگ‌هایی که گاز می‌گیرند» نوشته دیوید توماس از انتشارات الیویه دیگر آثاری هستند که برای دریافت جایزه گنکور در بخش داستان کوتاه وارد رقابت در مرحله نهایی شده بودند. جایزه گنکور مهم‌ترین جایزه‌ ادبی در فرانسه است که در پی وصیت ادمون دو گنکور در سال ۱۸۹۶ بنیان گذاشته ‌شد.

کدخبر: ۳۸۹۰۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر