کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۰۷۴
تاریخ خبر:

چند تغییر غیرمنتتظره کرونایی

روزنامه هفت صبح| دلیل برکناری مسئولان علوم پزشکی اردبیل و قم چه بود؟ سایت‌ها و خبرگزاری‌ها خبر داده‌اند که چند نفر از مسئولان رده‌ بالای دانشگاه‌های علوم پزشکی قم تغییر کرده‌اند (برکنار شده‌اند). درباره دلایل این تغییرات هنوز هیچ خبر رسمی منتشر نشده و به نظر می‌رسد وزارت بهداشت سیاست سکوت را در پیش گرفته‌است.

گفته می‌شود معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم، رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، رئیس بیمارستان امام خمینی اردبیل و چند نفر از اعضای نظام پزشکی این استان‌ها، به هر حال این تغییرات بزرگ در اوج کرونا، جای سوال دارد و احتمالا باید دلایل محکمی وجود داشته باشد. در این باره چند گمانه مطرح شده که آن‌ها را مرور می‌کنیم.

*** ماجرای قمی‌ها چه بود؟
سایت اصولگرای تابناک نوشته: «به دنبال مصاحبه دکتر «سیدحسن عادلی» رئیس سازمان نظام پزشکی قم و سرپرست معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم با برنامه اینترنتی «به وقت قم» و تقدیر از عملکرد پزشکان قمی در قبال شناسایی اولین فوتی ویروس کرونا در کشور، او روز گذشته طی حکمی از سرپرستی معاونت آموزشی دانشگاه علوم پزشکی قم برکنار شدند.

دکتر عادلی با حضور در آن برنامه اینترنتی ضمن بیان فرآیند شناسایی ویروس کووید-۱۹ در کشور گفت:ما در سی‌ام بهمن ماه، موارد مشکوک به کرونا را آزمایش کردیم و به تشخیص رسیدیم. در صورتی که استان‌های دیگر نیز برخلاف پروتکل‌های وزارت بهداشت، از موارد مشکوک آزمایش می‌گرفتند، یقینا به عفونت کروناویروس می‌رسیدند. بنا بر اخبار موجود و منتشر در خبرگزاری‌های رسمی کشور، پیش از سی‌ام بهمن ماه و اثبات اولین فوتی بر اثر بیماری کووید-۱۹ در قم، موارد مشکوک متعددی از ابتلای به این ویروس در دیگر شهرهای کشور گزارش شده بود.

با انتشار اولین فوتی در شهر قم، به یک باره موجی از تبلیغات سوء و منفی علیه قم شکل گرفت و این تبلیغات بیش از آن که علیه یک جغرافیای محدود و صرف شهر قم باشد؛ هویت دینی و انقلاب اسلامی را نشانه گرفته بود؛ هویتی که در دین، مکتب تشیع، انقلاب اسلامی، مرجعیت و روحانیت معزز تعریف شده و ادعاها و شایعه‌سازی‌های بی‌حد و حصر دشمنان در ایام شیوع کرونا پیرامون قم، مستولی این موضوع است. دکتر عادلی با بیان واقعیت‌ها در برنامه «به وقت قم» در خصوص مبدا شیوع کرونا، علاوه بر بازتاب تعهد و دلسوزی کادر پزشکی و درمانی قم، در قامت دفاع از مکتب تشیع، حیثیت نظام و ایدئولوژی انقلاب اسلامی درآمد.

رسانه‌های معاند جمهوری اسلامی که تا پیش از این، مکررا «قم» را عامل شیوع کرونا در ایران معرفی می‌کردند؛ با انتشار اظهارات دکتر عادلی، ضد ادعاهای قبلی خودشان، مطلب منتشر کردند. به عبارتی دکتر عادلی با این حرف‌ها یک توطئه بزرگ علیه نهادهای دینی را خنثی کرد لذا جای سوال و تعجب است که چرا به جای تقدیر و تکریم از تعهد دکتر عادلی، ایشان را برکنار می کنند!؟»

سایت «ایرنا» که برای دولت است اما این اتفاق را برکناری خوانده و نوشته: برخی رسانه‌ها مدعی شدند که آن مصاحبه اینترنتی دکتر عادلی، نشانگر پنهانکاری وزارت بهداشت در مورد ابتلای بیماران به کرونا بوده است، امری که حسب اطلاع نگارنده، باعث وارد شدن فشارهایی به وی و سرانجام استعفای او شد.»

*** ماجرای برکناری اردبیلی‌ها چه بود؟
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و رئیس بیمارستان امام خمینی این استان نیز جزو برکنار شده‌ها هستند. کانال خبری پزشکان درباره این موضوع نوشته: «طبق شنیده‌ها برکناری دکتر اخوان اکبری از ریاست دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به دو دلیل بوده: یکی مخالفت صریح با دخالت پزشکان طب سنتی در امور پزشکی و بیمارستانی و عدم همکاری در برگزاری جلسات مشترک با پزشکان طب سنتی و علت دیگر مربوط به مصاحبه تلویزیونی اخیر او و افشای پنهانکاری وزارت بهداشت در اعلام ورود ویروس کرونا به ایران بوده است.

دکتر اسماعیل فرزانه رئیس بیمارستان امام خمینی نهم فروردین ماه نسبت به آمار مبتلایان انتقاد وارد کرد و گفته بود: آمار منتشر شده تنها گوشه‌ای از واقعیت است. آمار رسمی مبتلایان بسیار بیشتر از مقداری است که اعلام می‌شود حدود هزار نفر در سی تی اسکن در اردبیل مثبت شده‌اند اما در آمار اعلام نشده‌اند. این اظهارنظر باعث به راه افتادن موج انتقادات به وی بود و پس از این صحبت‌ها فشار زیادی برای برکناری فرزانه به وجود آمد که با مخالفت قدرت اخوان اکبری رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل دفع شد و این دفاعیه باعث برکناری خود اخوان از این کسوت شد.»

سایت تابناک درباره این اتفاق ادعا کرده: «از سوی برخی افراد شایعه شده که دلیل قربانی شدن اخوان اکبری، اجرایی نکردن دستورالعمل‌های صادره از سوی وزارت بهداشت در زمینه غربالگری و فرآیند بستری و درمان بیماران کرونایی در مراکز درمانی استان اردبیل بوده است. او هفته آخر اسفندماه با تشخیص تست مثبت به بیماری کرونا مبتلا و در قرنطینه خانگی به سر می‌برد اما در دوره قرنطینه و بهبودی او، حتی یک خبر نیز درباره آخرین وضعیت او مخابره نشد و تردیدها را نسبت به انتشار چنین خبری افزایش داد. مقارن با قرنطینه اخوان اکبری، حریرچی معاون کل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در ۲۸ اسفندماه گذشته، دکتر افشین فتحی را به عنوان قائم مقام تام الاختیار رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل منصوب کرد.

گفته می‌شود اخوان اکبری اساساً به بیماری «کرونا» مبتلا نبوده و مسئولان وزارت بهداشت به دلیل آن که شرایط زمانی را برای عزل او مناسب تشخیص نداده بودند، طی هماهنگی با اخوان اکبری و پذیرش قرنطینه تحمیلی تصمیم بر این شد رئیس دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به طور غیررسمی مسئولیت خود را به قائم مقام منصوب از سوی معاون کل وزارت بهداشت تفویض کند؟»

کدخبر: ۳۲۰۰۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر