کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۱۱۹۴
تاریخ خبر:

چند اتفاق ملتهب در شبکه‌های اجتماعی

روزنامه هفت صبح | حذف اکانت‌های توئیتری وابسته به عربستان و بسته شدن صفحات اینستاگرام برخی کاربران ایرانی.روز گذشته چند خبر رسمی درباره شبکه‌های اجتماعی محبوب و پرطرفدار منتشر شد که توجه‌ها را به خود جلب کرد. یکی از بامزه‌ترین آن‌ها این بود که اینستاگرام قصد دارد صفحات مربوط به رژیم‌های لاغری غیر اصولی در سرتاسر دنیا را ببندد.

پس می‌‌توانیم خوشحال باشیم که موضوع رژیم و لاغری مختص صفحات ایرانی‌ها نیست و همه دنیا با آن درگیر هستند! از سوی دیگر در هفته‌های اخیر بسیاری از صفحات کاربران ایرانی به صورت موقت از دسترس خارج شده که در این گزارش به شما توضیح خواهیم داد چرا این اتفاق رخ داده و برای برطرف کردن آن چه باید کرد. حاشیه‌های توئیتری و حذف اکانت‌ها نیز همچنان ادامه دارد. این اتفاقات را مرور می‌کنیم.

*** اتفاقات اینستاگرامی: ‌حذف رژیم‌های لاغری
اینستاگرام اعلام کرده پست‌هایی که محصولات کاهش وزن و جراحی پلاستیک را تبلیغ می‌کنند حذف خواهد کرد. بر اساس تغییر جدید قرار است که بعضی از پست‌ها فقط برای کاربران زیر ۱۸ سال و بعضی که درباره محصولاتی است که به طور معجزه آسا باعث لاغری می‌شود، به طور کامل حذف شود. نگرانی‌ها درباره تاثیر تبلیغات محصولات لاغری بر جوانان رو به افزایش است. این محصولات لاغری که شامل انواع چای، آبنبات چوبی و محصولاتی است که تاثیر بعضی از آنها مانند «مسهل» است. طرفداران «نگاه مثبت به بدن‌مان» از اقدام جدید شبکه اجتماعی اینستاگرام استقبال کردند.

*** بسته شدن صفحات ایرانی‌ها
به تازگی بسیاری از دوستان خود را دیده‌اید که در اینستاگرام به اصطلاح بلاک شده و در واقع از شما می‌خواهند برایشان کامنت انگلیسی بگذارید. اما دلیل و چاره چیست؟ زمانی که با فیلترشکن یا VPN وارد اینستاگرام می‌شوید این شبکه IP شما را خارج از کشور قبلی تشخیص می‌دهد. در نتیجه احتمال می‌دهد که اکانت شما هک شده است. راه حل کامنت انگلیسی نیست. بلکه باید VPN را بسته به تنظیمات پروفایل اینستاگرام رفته و از اکانت خارج شوید. سپس دوباره با وارد کردن پسورد وارد شوید.

*** حذف اکانت‌های جعلی توئیتری
توئیتر ۴۲۵۸ اکانت فیک اماراتی بر ضد قطر، ایران و یمن را پاک کرد و قلع و قمع توئیترعلیه اکانت‌های فیک و اکانت‌های مروج محتوای رسانه‌ای و دولتی درخاورمیانه، ادامه دارد. ابتدا خبر مسدودسازی اکانت القحطانی، مشاور سابق رسانه‌ای محمد بن سلمان {که همچنان به آل سعود مشاوره می‌دهد} خبرساز شد.

سپس اعلام شد ۲۶۷ اکانت فیک اماراتی و مصری که متعلق به رسانه‌های دولتی سعودی بود، مسدود شده است. این اکانت‌ها پیام‌های دولتی آل سعود را در توئیتر پروموت می‌کردند. اما بزرگترین قلع و قمع مربوط به ۴۲۵۸ اکانت بود که علیه قطر، ایران و یمن پروپاگاندا می‌کردند. توئیتر همه این اکانت‌ها را به تازگی پاک کرد.

سایت «اسپوتنیک» در توضیح این اتفاق نوشته: « حساب‌های توئیتری بسیار زیادی در خاورمیانه مسدود شدند که تنها ۲۶۷ حساب کاربری توسط مدیریت شبکه اجتماعی حذف شده است. این حساب‌های ایجاد شده، اهداف مشابه و خط مشی یکسانی را دنبال می‌کردند و از یک تاکتیک استفاده شده است:

آنها اطلاعات متنوعی را در مورد قطر و چندین کشور دیگر از جمله ایران ارائه می‌دادند. خاطرنشان می‌شود که کاربران چنین حساب‌های ساختگی نیز پیام‌های بی‌شماری را در حمایت از دولت سعودی منتشر می‌کردند. جالب توجه این است، که این حساب‌ها توسط DotDev ساخته شده است که صفحات آن نیز در توئیتر مسدود شده است.

علاوه بر این، این شبکه اجتماعی ۴ هزار و ۲۵۸ حساب جعلی دیگر را که در امارات متحده عربی ثبت شده بودند، به حالت تعلیق درآورد که اطلاعاتی جعلی درباره جنگ در یمن و همچنین جنبش حوثی‌ها نیز منتشر می‌کرده است.» سایت‌های وابسته به رسانه‌های عربستان صعودی نیز نوشته‌اند:

«رسانه اجتماعی توئیتر حساب کاربری سعود القحطانی، مشاور امنیتی پیشین دربار سعودی و چندین حساب مرتبط با رسانه‌ دولتی عربستان سعودی را به حالت تعلیق درآورد. قحطانی تقریبا یک سال پیش به ظن نقش داشتن در قتل جمال خاشقچی،‌ روزنامه‌نگارمنتقد سعودی که برای «واشنگتن‌پست» کار می‌کرد، اخراج شده بود.

خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت‌ توئیتر همچنین شش حساب‌ کاربری مرتبط با «دستگاه رسانه‌ دولتی عربستان سعودی» را تعلیق کرد. این شرکت در پستی در وبلاگ خود نوشت این حساب‌ها خود را رسانه‌های خبری مستقل معرفی می‌کردند در حالی که روایت‌هایی در طرفداری از دولت سعودی منتشر می‌کردند. با این حال، توئیتر از مشخص کردن دلیل دقیق یا زمان تعلیق حساب کاربری قحطانی خودداری و فقط اعلام کرد که او خط مشی‌های این شرکت را نقض کرده است.

قحطانی از ۳۰ مهرماه سال گذشته، اندکی پس از زمان اخراجش، هیچ مطلبی در توئیتر منتشر نکرده است. در همین زمینه، منابعی در ماه ژانویه سال جاری میلادی به رویترز گفتند که او همچنان به اعمال نفوذ گسترده خود در پشت صحنه ادامه می‌دهد. رویترز در گزارشش قحطانی را از معتمدان محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، معرفی می‌کند که مرکز رسانه‌ای سلطنتی و همچنین یک ارتش الکترونیک را برای محافظت از وجهه عمومی پادشاهی و واکنش به کسانی که دشمنان او در فضای مجازی تعریف می‌شدند، مدیریت می‌کرد. او خط مشی رسمی عربستان سعودی را هم در مورد موضوعاتی از جمله اختلاف دیپلماتیک با قطر، امنیت و حقوق بشر مشخص می‌‌کرد.»

کدخبر: ۲۸۱۱۹۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر