کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۴۲۶
تاریخ خبر:

چطور می‌توانیم مرخصی با حقوق بگیریم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این روزها به خاطر کرونا، بسیاری از کارمندان و کارگران دوست دارند در خانه بمانند و خود را از خطرات این ویروس مصون بدارند. در این شرایط بد نیست که قواعد مرخصی در بخش دولتی یعنی کارمندان و نیز در بخش خصوصی یعنی کارگران را با هم مرور کنیم.

* یک: بخش کارگری: کارگران سه نوع مرخصی دارند: استحقاقی، استعلاجی و بدون حقوق. مرخصی استحقاقی سالانه کارگران جمعا یک ماه است. مرخصی استعلاجی هم که باید با تایید پزشک باشد و مدت آن، با تایید سازمان تامین اجتماعی، جزو سوابق کار و بازنشستگی کارگران محسوب خواهد شد ولی در مورد مرخصی بدون حقوق، ماده ۷۲ قانون کار گفته:

«نحوه استفاده از مرخصی بدون حقوق کارگران و مدت آن و شرایط برگشت آنها به کار پس از استفاده از مرخصی با توافق کتبی کارگر یا نماینده قانونی او و کارفرما تعیین خواهد شد.» بنابراین مرخصی استحقاقی و استعلاجی، هر دو در اصل حق فرد است و فقط در مورد مرخصی استحقاقی، باید زمان آن را با کارفرما هماهنگ کرد ولی اصل مرخصی بدون حقوق از دید قانون کار هم باید مورد موافقیت کارفرما قرار گیرد.

* دو: بخش کارمندی: برای کارمندان مرخصی استحقاقی مثل بخش کارگری حداکثر سی روز در سال است. مرخصی استعلاجی نیز طبق گواهی و تأیید پزشک معتمد حداکثر چهار ماه در سال است اما افرادی که بیماری‌های صعب‌العلاج (به تشخیص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی) دارند از محدودیت زمانی مذکور مستثنا هستند.

در مورد مرخصی با حقوق نیز این قانون به صورت جزیی‌تر صحبت کرده و گفته کارمندان دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در طول مدت خدمت خود با موافقت دستگاه ذی‌ربط حداکثر سه سال از مرخصی بدون حقوق استفاده کنند. بنابراین قانون مدیریت خدمات کشوری، اصل مرخصی بدون حقوق را هم پذیرفته ولی باز هم باید این مرخصی و زمان آن را با دستگاه مربوطه هماهنگ کرد.

* پارکه قرار است هر هفته، آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۱۴۴۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر