کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۸۰۱
تاریخ خبر:

چطور قبض‌ها را ‌با اپ‌ رسمی موبایل ‌پرداخت کنیم

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | قبض‌ها را از طریق اپلیکیشن‌های رسمی پرداخت کنید. با این کار لازم نیست نگران یادداشت کردن کد پیگیری از سامانه‌های مختلف باشید. به خصوص اینکه هر سامانه پرداخت قبض، کد پیگیری مخصوص خودش را دارد و اگر بعد از پرداخت کردن با مشکل مواجه شوید، ممکن است سامانه مورد نظر امکان پیگیری نداشته باشد. با اپلیکیشن‌های رسمی دیگر خیالتان راحت خواهد بود.

اخیرا شرکت برق با معرفی اپلیکیشن برق‌من، خیلی از خدمات مشترکان برق را غیرحضوری کرده و از مهمترین امکانات آن می‌توان به طرح برق امید اشاره کرد. از طریق این اپلیکیشن می‌توانید ببینید مشمول طرح برق رایگان هستید یا نه. شرکت گاز امکان مشاهده و پرداخت قبض را در اپلیکیشن سامانه ارتباطی گاز فراهم کرده.

جست‌وجوهایمان برای پیدا کردن اپلیکیشن رسمی شرکت آب و فاضلاب بی‌نتیجه بود. البته شرکت آبفای برخی استان‌ها اپلیکیشن جداگانه‌ای را برای مشترکانشان ارائه کرده‌اند. مخابرات هم وضعیت مشابهی دارد و صرفا برای اینترنت ADSL اپلیکیشن معرفی کرده است. با اپلیکیشن پلیس من می‌توان جریمه‌ خودرو و موتورسیکلت را استعلام و پرداخت کرد و همچنین امکان گرفتن نوبت در مراکز تعویض پلاک هم وجود دارد.

شهرداری تهران با اپلیکیشن تهران من امکان پرداخت هزینه تردد در طرح ترافیک و آلودگی هوا و همچنین پرداخت قبض عوارض شهرداری را فراهم کرده. هر کدام از اپراتورهای موبایل هم با اپلیکیشن‌های ایرانسل من، همراه من و رایتل من، امکان پرداخت قبض سیمکارت‌های دائمی و خرید شارژ برای سیمکارت‌های اعتباری و همچنین خرید بسته‌های اینترنتی را فراهم کرده‌اند.

*** اپلیکیشن رسمی پرداخت قبض برق
برق‌من یا اگر بخواهیم اسم کاملش را صدا کنیم، سامانه برق ایران، اپلیکیشن رسمی شرکت توانیر است که دیروز رونمایی شده و از طریق آن می‌توان قبض برق را مشاهده و پرداخت کرد. در این اپلیکیشن با ثبت شماره شناسه قبض یا شماره بدنه کنتور می‌توان اطلاعات اشتراک برق را مشاهده کرد.

از زمانی که قبض کاغذی برق حذف شده، خیلی از مشترکان برای استعلام وضعیت بدهی قبض برق با مشکل مواجه شده بودند. به خصوص اجاره‌نشین‌هایی که دسترسی به قبض‌های قبلی نداشتند و نمی‌توانستند شماره شناسه قبض خانه‌شان را پیدا کنند. این اپلیکیشن با امکان استعلام قبض از طریق شماره بدنه کنتور این مشکل را حل کرده. بعد از ثبت اشتراک می‌توانید آخرین قبض صادر شده و بدهی خود را مشاهده کنید.

اطلاعات مربوط به طرح برق امید که قرار است بر اساس آن قبض برق مشترکان کم‌مصرف به کلی رایگان شود، در اپلیکیشن برق‌من ارائه شده. طوری که هر کس می‌تواند بررسی کند با توجه به مصرف برق در دوره‌های قبل آیا مشترک کم‌مصرف به حساب می‌آید یا نه؟ همچنین این اپلیکیشن نشان می‌دهد شما در ماه قبل دقیقا چند کیلووات ساعت برق مصرف‌ کرده‌اید و برای اینکه مشمول طرح برق امید شوید، باید چقدر صرفه‌جویی کنید.

برق‌من علاوه بر امکانات اقتصادی، بخش‌های دیگری هم دارد. مثلا اگر موقع مراجعه مامور برق در خانه نبودید و باید خودتان رقم کنتور را اعلام کنید، می‌توانید از برق‌من در قسمت خوداظهاری قرائت کنتور این کار را انجام دهید. برق‌من همچنین امکاناتی برای تغییر اطلاعات انشعاب و دیگر خدمات مشترکان برق دارد. با این اپلیکیشن همچنین می‌توان گزارش‌های خاموشی منطقه را مشاهده کرد. ثبت خسارت، اعلام مشکل روشنایی معابر، ثبت خاموشی و ثبت گزارش سرقت برق از جمله دیگر امکانات اپلیکیشن برق‌من هستند.

توجه داشته باشید، از آنجایی که سامانه برق ایران یا همان اپلیکیشن برق‌من به تازگی راه‌ افتاده، ممکن است در برخی اپ استور‌ها در دسترس نباشد. برای دریافت آن می‌توان به سایت شرکت توزیع برق مراجعه کرد. با اینکه اپلیکیشن برق‌من در سایت شرکت توزیع برق تهران ارائه شده اما برای مشترکان تمام استان‌ها قابل استفاده است.

*** اپلیکیشن رسمی پرداخت قبض گاز
سامانه ارتباطی گاز، اپلیکیشن رسمی شرکت گاز است. این اپلیکیشن در حال حاضر تنها برای مشترکان استان تهران طراحی شده و هنگام ثبت شماره اشتراک، اگر قبض شما مربوط به شهرهایی غیر از استان تهران باشد با پیام خطا مواجه خواهید شد. در این اپلیکیشن امکان مشاهده جزئیات آخرین قبض وجود دارد. طوری که می‌توان وضعیت پرداختی و بدهی را استعلام کرد.

امکان دیگر، مشاهده تاریخچه قبض‌ها است که ۱۰قبض آخر صادر شده را در اختیار کاربر می‌گذارد و می‌گوید کدام را پرداخت کرده و کدام یک از آنها همچنان در وضعیت پرداخت نشده باقی مانده است. از طریق همین اپلیکیشن می‌توان آخرین قبض صادر شده را پرداخت کرد و نیازی به مراجعه به اپلیکیشن‌های مختلف برای پرداخت قبض نیست. برای کسانی که موقع مراجعه مامور گاز در خانه حضور نداشتند، امکان اعلام رقم کنتور در اپلیکیشن فراهم شده.

بعد از ثبت شماره اشتراک، در هر زمانی می‌توانید برای اعلام رقم کنتور از این اپلیکیشن استفاده کنید. استفاده از امکانات سامانه ارتباطی گاز صرفا با شماره اشتراک امکان‌پذیر است و اگر از شماره اشتراک گاز خانه‌تان اطلاع نداشته باشید، این اپلیکیشن کارایی چندانی نخواهد داشت. این اپلیکیشن صرفا برای گوشی‌های اندروید ارائه شده و روی گوشی‎های آیفون قابل نصب نیست.

*** اپلیکیشن رسمی پرداخت جریمه رانندگی
اپلیکیشن پلیس من، اخیرا توسط پلیس ناجا معرفی شده. البته امکانات آن فعلا در حوزه پلیس راهور و گذرنامه است. برای کسانی که می‌خواهند جریمه خودرو یا موتورسیکلت خود را استعلام و پرداخت کنند، شاید یکی از بهترین گزینه‌ها استفاده از اپلیکیشن پلیس من باشد. برای دریافت آن می‌توان به سایت پلیس راهور یا سایت پلیس به‌علاوه ۱۰ به نشانی epolice.ir مراجعه کرد.

برای استفاده از خدمات اپلیکیشن پلیس هم حتما لازم است شماره تلفن شما به نام خودتان باشد. چراکه استعلام خلافی نیاز به احراز هویت دارد و برای این کار باید مالکیت شماره موبایل با کد ملی شما همخوانی داشته باشد. همچنین احراز هویت این اپلیکیشن در روزهای تعطیل فعال نیست و پیغام خطا می‌دهد. برخی خدمات این اپلیکیشن هزینه دارد. برای مثال برای استعلام تخلفات رانندگی، نمره منفی گواهینامه، وضعیت پلاک‌ها، استعلام کارت و سند خودرو هزینه پنج هزار و ۲۰۰تومانی در نظر گرفته شده.

البته برای اولین استفاده بعد از احراز هویت حساب کاربری اعتبار ۲۰هزار تومانی رایگان به شما تعلق می‌گیرد. کسانی که تا به حال حداقل یک بار گذرشان به مراکز تعویض پلاک افتاده، احتمالا می‌دانند برای تعویض پلاک باید چند ساعتی در صف بمانند. سامانه نوبت‌دهی مراکز تعویض پلاک به تازگی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی راه‌اندازی شده و از طریق اپلیکیشن پلیس‌من می‌توان به صورت اینترنتی برای تعویض پلاک در تمام استان‌ها نوبت گرفت تا دیگر لازم نباشد ساعت‌ها در صف مراکز تعویض پلاک بمانید.

استعلام تخلفات رانندگی در اپلیکیشن پلیس‌من امتیازاتی نسبت به استعلام از طریق سایت پلیس راهور دارد. طوری که در این اپلیکیشن می‌توان تصاویر دوربین‌هایی که خودرو را جریمه کرده‌اند، مشاهده کرد. از طریق همین اپلیکیشن می‌توانید جریمه‌های رانندگی را پرداخت کنید تا دیگر نیازی به اپلیکیشن‌های دیگر نداشته باشید. به غیر از این موارد اقتصادی، پلیس من امکاناتی برای استعلام وضعیت خروج از کشور افراد دارای گذرنامه و همچنین ثبت درخواست صدور و تعویض اینترنتی گذرنامه هم ارائه شده است.

*** اپلیکیشن رسمی پرداخت عوارض شهرداری و طرح ترافیک
اپلیکیشن تهران من، نسخه موبایلی سامانه‌ای با همین نام است که توسط شهرداری تهران راه‌اندازی شده و طبعا در این اپلیکیشن می‌توان کارت‌بلیت مترو و اتوبوس را بدون تحمل شلوغی باجه‌های بلیت شارژ کرد. صرفا کافی است کد پشت کارت‌‎بلیت را در اپلیکیشن وارد کنید تا همانجا بعد از پرداخت اینترنتی، کارت شما شارژ شود.

خودرو و طرح ترافیک بخش دیگری از امکانات اپلیکیشن تهران من را تشکیل می‌دهد. از این بخش می‌توانید هزینه طرح ترافیک خودرو را پرداخت کنید. البته برای این کار باید از قبل کیف پولتان را شارژ کرده باشید. روزهایی که وارد محدوده طرح ترافیک یا آلودگی هوا شوید، هزینه آن به صورت خودکار از کیف پول شهروندی کم می‌شود. در این اپلیکیشن همچنین می‌توانید گزارش تردد خودروتان را در محدوده‌های طرح ترافیک و آلودگی هوا مشاهده کنید تا ببینید چند روز از سهمیه تردد فصلی باقی مانده است.

اپلیکیشن تهران من کارتان را برای پرداخت عوارض شهرداری راحت کرده است. از طریق این اپلیکیشن و به صورت غیرحضوری می‌توان عوارض نوسازی و عمران، بهای خدمات مدیریت پسماند و عوارض کسب و پیشه را پرداخت کرد. البته این موارد امکان استعلام ندارند و برای پرداخت باید از شناسه قبض و شناسه پرداخت روی قبض‌های کاغذی استفاده کنید. در کنار قبض‌های مربوط به شهرداری، اپلیکیشن تهران من همچنین امکان پرداخت دیگر قبض‌ها مثل برق، آب، گاز، تلفن و قبوض کاغذی را دارد.

قیمت انواع محصولات خوراکی در میادین میوه و تره‌بار را می‌توان در اپلیکیشن تهران من مشاهده کرد. این قیمت‌ها هرچند وقت یک بار به‌روز‌رسانی می‌شوند. اگر خواستید برای خرید محصولات خوراکی به میادین میوه و تره‌بار بروید، می‌توانید نزدیک‌ترین آنها را از طریق اپلیکیشن تهران من پیدا کنید.

*** اپلیکیشن‌های رسمی پرداخت قبض موبایل
ایرانسل، همراه اول و رایتل هرکدام اپلیکیشن جداگانه‌ای برای مدیریت حساب ارائه کرده‌اند. ایرانسل من، همراه من و رایتل من، نام این اپلیکیشن‌هاست که از طریق آنها می‌‎توانید سیمکارت اعتباری را شارژ کنید، صورتحساب سیمکارت دائمی خود را بپردازید یا بسته اینترنت، مکالمه و پیامک بخرید. مهمترین امکانات اپلیکیشن‌های مدیریت حساب اپراتورهای موبایل، امکان مشاهده باقی‌مانده بسته‌ است.

طوری که در هر لحظه می‌توانید ببینید چقدر از بسته خود را مصرف کرده‌اید و چقدر از حجم بسته‌ اینترنت باقی مانده است. فهرست بسته‌های هر اپراتور در اپلیکیشن آنها قابل مشاهده است تا لازم نباشد با کد USSD دنبال بسته مورد نظرتان بگردید. در همان اپلیکیشن می‌توانید بسته‌های مختلف را با هم مقایسه کنید و هرکدامشان را که خواستید بخرید. علاوه بر این موارد، اپلیکیشن ایرانسل من امکان خرید مودم هم برای کاربران فراهم کرده. از جمله دیگر خدمات این اپلیکیشن می‌توان به پیگیری سفارش، تبدیل رایگان سیمکارت به ۴G، تبدیل سیمکارت اعتباری به دائمی، مشاهده ریزکارکرد و خرید شارژ برای دیگران اشاره کرد.

کدخبر: ۳۵۸۸۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر