کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۵۴۸۷
تاریخ خبر:

چطور در بازار ارزهای دیجیتال به‌خاک سیاه ننشینیم

روزنامه هفت صبح | سرمایه را به آهویی هراسان تشبیه کرده‌اند که با کوچکترین احساس خطر، می‌رمد و می‌گریزد و اکنون این آهو‌، از بورس ترسیده است. پس از آن که بورس ایران منفی شد و بهار سودهای پی‌درپی به خزان ضررهای مکرر رسید، بسیاری از مردم پول‌های خود را ولو با ضرر از بورس خارج کرده‌اند و در روزگار توئیت‌های بیت‌کوینی ایلان ماسک، فکر می‌کنند باید به سمت بازار ارزهای دیجیتال ببرند اما رشد بازار بیت‌کوین و سودآوری آن تنها یک روی سکه است.

پادشاه بازار ارزهای دیجیتال همان اندازه که رشد می‌کند، در زمان ریزش هم بلند و بی‌پرواست. کمتر کسی به ایرانی‌های مشتاق سرمایه‌گذاری روی ارزهای دیجیتال می‌گوید بیت‌کوین در طول عمر ۱۰ تا ۱۲ساله‌اش خیلی‌ها را به خاک سیاه نشانده است؛ نمونه معروف و تاریخی آن سقوط بیت کوین از قله ۲۰هزار به کف دره چهار هزار دلار در ۲۰۱۷ بود.

سقوطی که قریب به یک سال به درازا کشید و بسیاری را مجبور کرد ناامید و سرخورده، بیت‌کوین‌های خریداری در سقف قیمت را به‌اجبار با یک پنجم قیمت بفروشند. جعفر محمدی در یادداشتی که هفت‌صبح آن را از سایت آسان بیت‌کوین به‌امانت گرفته است، توصیه‌هایی مطرح کرده است؛‌ اگر می‌خواهید به‌هر دلیلی از بورس خارج شوید و به بازار ارزهای دیجیتال قدم بگذارید، این توصیه‌های مشفقانه قطعا به‌دردتان می‌خورد.

*** بازار ارزهای دیجیتال بی‌رحم‌تر از بورس است
درباره ارزهای دیجیتال مطالعه و تحقیق کنید. کلاس بروید، در وبینارها شرکت کنید و دست‌کم با فضای کلی این بازار و اصطلاحات کلیدی و اصول اولیه خرید و فروش، آشنا شوید. یادتان باشد که اگر در بورس، دامنه سود و زیان روزانه محدود بود، در بازار ارزهای دیجیتال چنین محدوده‌ای وجود ندارد و شما ممکن است در یک روز، ۱۰۰درصد سود کنید یا ۸۰درصد پولتان را از دست بدهید. ورود بدون دانش به بازاری چنین پرنوسان، حماقت محض است.

*** بازار ارزهای دیجیتال شفاف نیست
اگر در بازار بورس، شرکت‌های معتبری هستند که برایتان سبدگردانی کنند و شما نیز از روند کار مطلع هستید و دست‌کم می‌دانید که این شرکت‌ها پول‌تان را اصطلاحا نمی‌خورند و ناپدید نمی‌شوند، بدانید که در بازار ارزهای دیجیتال هیچ امکانی که به شفافیت معاملات کمک می‌کند وجود ندارد.

اگر می‌خواهید فردی برایتان سبدگردانی کند، باید به او اطمینان محض داشته باشید. پول‌تان را دست هر کسی ندهید ولو آن که وعده سودهای نجومی دهد. بد نیست این را هم بدانید که در بازار ارزهای دیجیتال ایران، حدود ۲۰درصد از سود، سهم سبدگردان است‌ و البته این عدد با توافق دو طرف قابل تغییر است.

*** همه سرمایه‌تان را به بازار ارز نبرید
اگر به‌هر دلیلی می‌خواهید در بازار ارز دیجیتال سرمایه‌گذاری کنید مهم است که فقط به سرمایه‌گذاری درازمدت فکر کنید. همه سرمایه‌تان را به‌این بازار نیاورید. پیشنهاد من این است که ۶۰درصد از سرمایه‌ اولیه‌تان را تبدیل به دو ارز اصلی یعنی بیت‌کوین و اتر کنید و ۴۰درصد آن را به خرید دو تا چهار ارز آینده‌دار مانند پولکادات و آیوتا و … اختصاص دهید. البته این ارزها را به عنوان مثال نوشتم.

هر چند ارزهای خوبی هستند ولی با توجه به بازه زمانی که قصد سرمایه‌گذاری دارید، گزینه‌های متعددی وجود دارد که حتما باید یا با دانش تخصصی خودتان یا با مشورت کارشناسان خرید کنید. وقتی سبد ارزی تهیه کردید، صبور باشید و در زمان اصلاح قیمت‌ها که بهای ارزها پایین می‌آید، دچار استرس نشوید و ارزهایتان را نفروشید. بدانید که نوسان، طبیعت بازار است. در عین حال تجربه نشان داده اگر سبدتان را درست بسته باشید در بلندمدت، روی سود هستید.

*** کیف‌پول سخت‌افزاری بخرید
اگر پول زیادی برای سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال کنار گذاشته‌اید، پیشنهاد من این است که آن را در کیف پول سخت‌افزاری نگهداری کنید که امنیت بالاتری دارد. حتما از جاهای معتبر کیف پول سخت افزاری بخرید. در هر حال، فارغ از نوع کیف پول، در نگهداری رمز کیف‌تان حساس باشید چون اگر رمز آن را گم کنید باید با پول و سرمایه‌ و ارزهای دیجیتال خود وداع کنید. دیدید؟ بازار ارزهای دیجیتال واقعا بی‌رحم‌تر از چیزی است که فکر می‌کنید.

کدخبر: ۳۷۵۴۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر