کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۶۲۱
تاریخ خبر:

چطور خانه‌ای که به نام همسر زدیم را پس بگیریم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| پاسخ به سوالاتی در خصوص سوءپیشینه و قطع غیرمجاز درخت
این هفته به یک سوال مطرح شده توسط یکی از مخاطبان روزنامه و سه سوال مطرح شده در سایت دادراه پاسخ خواهیم داد:

سوال یک: به دلیل مشغله کاری در دی ماه سال 1396مبلغی پول در اختیار همسرم قرار دادم که برایم اتومبیلی بخرد هر چند به نام خودش در سند و برگ سبز خودرو و همین‌طور به علت مشغله کاری بازهم در بهمن ماه سال 1397 به درخواست خودم از فروشنده یک دستگاه آپارتمان و کارکنان آژانس املاک خواستم که مبایعه نامه بین همسرم و فروشنده منعقد شود تا ایشان بتواند پیگیر انجام امور ثبتی آن واحد شود ولو اینکه من راضی بودم به رسم اعتماد لازم بین زن و شوهر این‌جا هم اسناد به نام خانمم ثبت شود.

در دو حالت تمام هزینه‌ها را من پرداخت کردم و مستندات هم دارم و از ابتدا طبق خواسته خودم راضی بودم که این اموال امانی به نام ایشان باشد. حالا ایشان وکیل گرفته‌اند و مدعی مالکیت آن‌ها هستند و من را متهم به تصرف عدوانی کرده‌اند و خواستار خلع ید من از استفاده از اموال خودم شده‌اند و حتی دادخواست وصول مهریه هم داده‌اند. آیا می‌توانم به حقم برسم یا چون از ابتدا همه چیز را به نام ایشان گرفته‌ام دستم به جایی نمی‌رسد؟

پاسخ: در مورد مهریه، طلب ایشان است و باید پرداخت شود ولی در خصوص خودرو و نیز ملک، با توجه به اینکه اسناد پرداختی را دارید؛ می‌توانید دادخواستی در خصوص مطالبه وجوه پرداختی به دادگاه ارائه کنید.

سوال دو: به دلیل ایجاد مزاحمت و بازسازی مجبور به قطع یک اصله درخت خرما در مقابل درب منزل مسکونی خود شدیم. آیا شهرداری می‌تواند علیه ما اقدامی بکند؟

پاسخ: قطع درخت بدون مجوز شهرداری شامل جریمه است.

سوال سه: حدود 4 یا 5 سال پیش طی یک درگیری با همسایه، به حکم دادگاه محکوم به پرداخت دیه به همسایه شدم. آیا برای استخدامی در ارگان دولتی برایم مشکلی پیش می‌آید؟ چون از من سوءپیشینه خواستند.

پاسخ: در این زمینه توجه شما را به ماده 25 قانون مجازات اسلامی جلب می‌کنم.
محکومیت قطعی کیفری در جرائم عمدی، پس از اجرای حکم یا شمول مرور زمان، در مدت زمان مقرر در این ماده محکوم را از حقوق اجتماعی به عنوان مجازات تبعی محروم می‌کند:

الف- هفت سال در محکومیت به مجازات‌های سالب حیات و حبس ابد از تاریخ توقف اجرای حکم اصلی

ب- سه سال در محکومیت به قطع عضو، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده بیش از نصف دیه مجنی علیه باشد، نفی بلد و حبس تا درجه چهار

پ- دو سال در محکومیت به شلاق حدی، قصاص عضو در صورتی که دیه جنایت وارد شده نصف دیه مجنی علیه یا کمتر از آن باشد و حبس
درجه پنج

تبصره ۱- در غیر موارد فوق، مراتب محکومیت در پیشینه کیفری محکوم درج می‌شود لکن در گواهی‌های صادره از مراجع ذیربط منعکس نمی‌گردد مگر به درخواست مراجع قضایی برای تعیین یا بازنگری در مجازات.

تبصره ۲- در مورد جرائم قابل گذشت در صورتی که پس از صدور حکم قطعی با گذشت شاکی یا مدعی خصوصی، اجرای مجازات موقوف شود اثر تبعی آن نیز رفع می‌شود.

تبصره ۳- در عفو و آزادی مشروط، اثر تبعی محکومیت پس از گذشت مدت‌های فوق از زمان عفو یا اتمام مدت آزادی مشروط رفع می‌شود. محکوم در مدت زمان آزادی مشروط و همچنین در زمان اجرای حکم نیز از حقوق اجتماعی محروم می‌گردد.
بنابراین طبق تبصره یک این ماده این موضوع در سوءپیشینه شما درج نخواهد شد.

دوشنبه هر هفته به پرسش‌های حقوقی شهروندان پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به دو نشانی الکترونیکی زیر یا پیامک 09202001707 ارسال کنید:
PR@7Sobh.com
mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۵۰۰۶۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1587477410

    امان از جو گیر شدن مردهاا

  • _user_1674801085

    سلام خسته نباشی من منزلم رو بنام همسرم ک ردم بابت مهریه ونفقه الان قصد طلاق دارم ایا میتونم چند تکه وسایل که خودم خریدم ب ردادم فقط چند تیکه چینی الات هست ممنون میشم راهنمایی کنید

  • _user_1675062596

    سلام من بنظرم احتیاج ضروری در این روزگار است خداوند توفیقتتان دهد