کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۵۳۳۴۵
تاریخ خبر:

چطور حرفه ای برانیم!

هفت صبح ،ارسلان سلیمانیان| چه بپذیریم و چه انکار کنیم، رانندگی برای بسیاری از ما یکی از لذت بخش ترین زمان های زندگی است. هرچند ترافیک های سرسام آور شهری در روزگار مدرن امروز دیگر مجالی برای لذت بردن از تک تک لحظه های رانندگی نگذاشته است اما باز هم نمی توان منکر لذت نشستن در پشت فرمان شد. با آنکه زندگی ماشینی امروز، داشتن وسیله نقلیه شخصی یا حداقل تسلط به رانندگی را امری لازم و ضروری کرده تا آنجا که بسیاری از ما روز خود را با رانندگی آغاز کرده و شب خود را با رانندگی به پایان می رسانیم اما متاسفانه عادات غلط جا افتاده در حین رانندگی در نزد رانندگان ایرانی داستانی است که سر دراز دارد. در این نوشتار نگاهی داریم به ده عادت غلط رانندگی که انجام این ده عمل تقریبا برای بسیاری از رانندگان امری عادی (و گاها ضروری!) شده اما غافل از اینکه انجام این عادات که هیچگونه پایه علمی ندارند به جز اتلاف زمان و هزینه در بلند مدت نتیجه ای برای ما به همراه نخواهد داشت. حال با این مقدمه نگاهی داریم به عادات غلط جا افتاده در بین رانندگان ایرانی که با اصلاح یا برطرف کردن آنها، علاوه بر انجام رانندگی به شکل صحیح می توان از میزان آسیب پذیری پیشرانه و دیگر قسمت های خودرو به میزان قابل توجه ای کاست.

۱
درگیر کردن ترمز دستی بدون نگه داشتن کلید آن: یکی از عمده ترین عادات غلط رایج در بین رانندگان، کشیدن ترمز دستی به طرف بالا بدون نگه داشتن کلید آن است که این امر باعث فشار آمدن مضاعف به چرخ دنده های ترمز دستی و سیم ترمز آن می شود. بهتر است برای فشار نیامدن به مجموعه چرخ دنده های ترمز دستی ابتدا کلید آن را فشار داده و سپس به سمت بالا کشیده شود تا از سائیده شدن و خرابی زودهنگام ترمز دستی جلوگیری شود. در غیر این صورت مجموعه ترمز دستی خودرو نیاز به رگلاژ زودهنگام خواهد داشت.
۲
استفاده همزمان از ترمز و کلاچ جهت نگه داشتن خودرو : بسیار دیده شده است که رانندگان برای توقف خودرو پای خود را به طور همزمان بر روی پدال ترمز و پدال کلاچ می فشارند که این کار سبب می شود مسافت بیشتری جهت ایست کامل طی شود. چراکه هنگام درگیر بودن کلاچ از نیروی ترمزی پیشرانه نیز استفاده می شود و زمانی که کلاچ و ترمز با هم درگیر شوند باعث تقسیم نیروی ترمزی و باعث دیرتر متوقف شدن خودرو می شود. به همین جهت برای ترمزگیری بهتر، کافی است ابتدا فقط پدال ترمز را فشار داده و قبل از اینکه پیشرانه به لرزش بیفتد پدال کلاچ را درگیر کنیم.
۳
خلاص نکردن دنده پشت چراغ قرمز و توقف های طولانی: امروز دیگر توقف پشت چراغ قرمز های طولانی مدت و ماندن در ترافیک های طاقت فرسا بخش لاینفک رانندگی در شهر شده است. اما عده ای از رانندگان در این توقف ها که عموما بالای چند دقیقه به طول می انجامد دنده را خلاص نکرده و پدال کلاچ را درگیر می کنند. این کار علاوه بر خستگی مضاعف که به پای راننده وارد می شود سبب وارد شدن فشار بیشتر بر روی دوشاخه کلاچ و مجموعه جعبه دنده می شود.
۴
درجا گرم کردن خودرو پیش از آغاز حرکت: این کار نیز از جمله عادات قدیمی رانندگان است که هنوز هم در بین رانندگان ایرانی دیده می شود. اما باید توجه داشت که این کار جز آسیب رساندن به پیشرانه خودرو ثمره و نتیجه دیگری در پی ندارد. درجا کار کردن پیشرانه برای مدت طولانی سبب داغ شدن بیش از حد مجاز منبع اگزوز و رابط ارتباطی آن با پیشرانه می شود که در بلند مدت می تواند این قطعات را مستهلک سازد. بهترین روش جهت گرم کردن خودرو در فصل سرد درجا کار کردن پیشرانه به مدت چند ثانیه و پس از آن حرکت با سرعت پایین در طی چند کیلومتر ابتدایی از مسیر پیمایش است.
۵
نصب باربند و اسکی بند در مواقع غیرضروری: تجزیه و تحلیل اعداد و ارقام مربوط به علم آیرودینامیک در صنعت خودروسازی را می توان از مهمترین و وقت گیرترین فرآیندهای طراحی و تولید یک خودرو دانست. اما گهگاه ما با یک اقدام غیرضروری و نسنجیده خود به بهانه زیبایی بصری افزون تر، خط بطلانی بر تمام زحمات طراحان و مهندسان این علم می کشیم! نصب اسکی بند و باربندهای حجیم بر روی سقف خودرو موجب اختلال در روند حرکت باد بر روی خودرو و به دنبال آن بالا رفتن میزان سوخت خودرو تا میزان ۱۰ الی ۱۵ درصد می شود.
۶
استفاده از آب لوله کشی شهری در داخل رادیاتور: این بند از رایج ترین عادات غلط در بین رانندگان محسوب می شود. این کار سبب تشکیل لایه های رسوبی فراوان در رادیاتور، واتر پمپ و واشر سرسیلندر می شود. برای اطمینان خاطر بیشتر، بهتر است همین آب لوله کشی را جوشانده و پس از خنک شدن در منبع رادیاتور بریزیم. البته روش دیگر استفاده از آب مایع تشکیل شده توسط کولرهای گازی منازل است که با ذخیره قطرات آب خروجی از کولرهای گازی در فصل گرما می توان به یک نمونه کمیاب و ارزان آب خالص دست یافت.
۷
استفاده از چراغ نور بالا در مه: این باور که استفاده از نور بالا همواره با افزایش میدان دید همراه است باور غلطی است. استفاده از نور بالا در شرایط جوی مه آلود یکی از عادات غلط و البته پرخطر رانندگان است. در هنگام رانندگی در مه باید از چراغ های مه شکن (در صورت تجهیز خودرو به این چراغ ها) و در غیر این صورت فقط از چراغ نور پایین استفاده کرد. این نکته را نباید از قلم انداخت که بیشینه میدان دید در هوای مه آلود حدود ۱۰۰ متر است و انواع روش های گوناگون تاثیری در افزایش میدان دید نخواهد داشت. پس مطمئن ترین و بهترین روش عبور از جریان مه تنها کاهش سرعت و حرکت بدون تعجیل خواهد بود.

کدخبر: ۲۵۳۳۴۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر