کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۱۷۵
تاریخ خبر:

چطور به ‌جریمه راهنمایی‌ و ‌رانندگی اعتراض کنیم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | حتما مواردی برایتان پیش آمده که به مراکز پلیس + ۱۰ یا سایت راهنمایی و رانندگی (راهور۱۲۰) مراجعه کرده و دیده‌اید که برایتان به ناحق جریمه رد شده است. سوالی که این هفته می‌خواهیم آن را بررسی کنیم این است که آیا در این شرایط امکان اعتراض به این جریمه‌ها وجود دارد یا نه.

در مراکز پلیس + ۱۰ معمولا این شکایت را اینگونه پاسخ می‌دهند که فقط می‌توانی به جریمه الصاقی اعتراض کنی. منظور چیست؟ به طور کلی در نظام راهنمایی و رانندگی چهار نوع جریمه داریم: تسلیمی یعنی همان که مامور، جریمه را به خودتان می‌دهد، الصاقی یعنی آنکه در اتومبیل نباشید و روی ماشین قرار دهد که معمولا برای توقف ممنوع است، دوبرگی که برای وقتی است که در حین تخلف پلیس از شما خواسته کنار بزنید و این کار را نکردید و برگ دوم را به خاطر بی‌اعتنایی به پلیس نوشته (اما در واقع نوعی جریمه الصاقی است) و جریمه دوربین.

واقعیت این است که از همه این جریمه‌ها، روی کاغذ می‌توان شکایت کرد. طبق ماده ۵ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی:

* «متخلف موظف است ظرف مدت شصت روز از تاریخ مندرج در قبض جریمه یا تاریخ ابلاغ شده در قبض جریمه‌ای که به اطلاع او می‌رسد جریمه را به حسابی که از طرف خزانه‌داری کل تعیین و اعلام می‌شود پرداخت و رسید دریافت نماید.»

* «یا مراتب اعتراض خود را ظرف مدت مذکور با ذکر دلایل به اداره اجرائیات راهنمایی و رانندگی تسلیم نماید.»

* «اداره مذکور موظف است حداکثر ظرف بیست و چهار ساعت پس از وصول اعتراض بررسی لازم را انجام داده و در صورت غیر موجه دانستن اعتراض مراتب را به معترض ابلاغ نماید»

«در صورت اصرار معترض، اداره اجرائیات موضوع را جهت رسیدگی به واحد رسیدگی به اعتراضات ناشی از تخلفات رانندگی ارسال می‌نماید. واحد فوق‌الذکر متشکل از یک قاضی با ابلاغ رئیس قوه قضائیه و یک کارشناس راهنمایی و رانندگی با معرفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مربوطه می‌باشد. ریاست آن واحد با قاضی خواهد بود که پس از اخذ نظر مشورتی عضو دیگر مبادرت به صدور رأی می‌نماید. رأی صادره قطعی است.»

با این حال رویه فعلی این است که در خصوص دو نوع جریمه صرفا اعتراض جایز است. یکی در مورد جریمه الصاقی که رویه همین طور که گفتیم است (یعنی یک اعتراض اولیه و بعد از آن مراجعه به دادگاه) و دیگری در خصوص جریمه دوربین که البته این مورد به سختی پذیرفته می‌شود مگر اینکه با ادله و شواهد کافی مشخص کنید که واقعا در آن زمان، در آن محل نبودید که البته در بسیاری از اوقات این ادعاها هم پذیرفته نمی‌شود اما به صورت عرفی، ظاهرا پس از پیگیری شما از مبالغ کلان، مبلغی کم می‌شود.

* نکته آخر اینکه؛ اگر با خواندن این مطلب به این نتیجه رسیدید که باید شروع به شکایت از جریمه‌های خود کنید باید کار را از پلیس به اضافه ۱۰ آغاز کنید.

* پارکه قرار است هر هفته در روزهای دوشنبه در همین صفحه، آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۳۹۱۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر