کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۶۵۰۸
تاریخ خبر:

طلا و ارز؛ چشم ‌انتظار شنیدن اخبار خوش از وین

روزنامه هفت صبح، گروه بازار |‌ قیمت دلار از نیمه فروردین‌ماه روند نزولی به خود گرفته و هر روز ارزشش پایین‌تر می‌آید. کاهش آرام دلار باعث شده قیمت تا ۲۳هزار و ۷۰۰تومان پایین بیاید که حدود دو هزار تومان کمتر از نرخ فروردین‌ماه است. همزمان با کاهش قیمت دلار، طلا و سکه به مرزهای مهمی رسیده‌اند. طلا چند روزی مقاومت کرد تا بالای یک میلیون تومان باقی بماند اما از روز دوشنبه این مقاومت شکسته شده و قیمت طلا ولو به‌طور موقف تا ۹۹۳هزار تومان کاهش پیدا کرد.

با این وجود سکه دست‌بردار نیست. در روزهای اخیر فعالان بازار حاضر نشدند سکه‌های‌شان را با قیمت کمتر از ۱۰میلیون تومان بفروشند و نایب رئیس اتحادیه طلا هم این موضوع را تایید کرده. اخبار سیاسی روی هر سه بازار سایه انداخته‌ و با هر پیامی که از وین می‌رسد، امیدمان به ادامه‌دار بودن روند نزولی بیشتر می‌شود. خدا را چه دیدید، اگر مقاومت ۱۰میلیونی سکه شکست بخورد، احتمال تداوم ریزش قیمت آن وجود دارد اما تا کجا؟

واقعا طلا و سکه و ارز تا کجا می‌توانند عقب‌نشینی کنند؟ حسین عبده‌تبریزی به فعالان اقتصادی توصیه کرده تصمیم‌های‌شان را بر اساس دلار ۲۲هزار تومانی بگیرند. از نظر او با هر احتمال و اتفاقی این رقم معقول‌ترین پیش‌بینی در مورد آینده بازار ارز باشد. هرچند ما خوشحال خواهیم شد این پیش‌بینی غلط از آب دربیاید و دلار ۱۵هزار تومانی رئیس‌جمهور روحانی را به چشم ببینیم.

*** قیمت دلار به ۲۲هزار تومان می‌رسد؟
قیمت دلار یک ماه است به مدار نزولی افتاده. با اینکه از اول سال تا حالا خبری از سقوط ناگهانی نبوده اما هر روز قیمت دلار در بازار آزاد کاهش نسبی پیدا می‌کند. برای مثال در یک هفته گذشته می‌توان گفت قیمت دلار تقریبا هر روز ‌ حداقل ۱۰۰تومان کاهش داشته. اتفاقی که باعث شده به راحتی و به آرامی مرز ۲۴هزار تومان شکسته شود و دلار تا ۲۳هزار و ۶۵۰تومان عقب‌نشینی کند.

دلار با نرخ ۲۵هزار و ۲۰۰تومان کار خود را در سال ۱۴۰۰ آغاز کرد اما در همان ابتدا در واکنش به اخبار سیاسی شاهد افزایش قیمت ارز تا محدوده ۲۵هزار و ۹۰۰تومان در تعطیلات نوروزی بودیم. احتمالا خبرهای منتشر شده درباره سند راهبردی ۲۵ساله ایران و چین در آن بی‌تاثیر نبوده. بعد از تعطیلات نوروز یعنی ۱۴فروردین‌ماه زمانی که اولین نشست کمیسیون برجام درباره شرایط بازگشت آمریکا و لغو تحریم‌ها برگزار شد، قیمت دلار تا ۲۴هزار و ۸۰۰تومان کاهش پیدا کرد.

باز شدن صرافی‌های بانکی در این اتفاق بی‌تاثیر نبود. چراکه بعد از دو هفته از شروع سال، دلال‌ها هرکاری دلشان خواست کردند و هر قیمتی روی دلار گذاشتند. با بازگشایی صرافی‌ها، انگار که بازار ارز صاحب پیدا کرده باشد، شاهد کاهش نوسانات قیمت دلار بودیم. بعد از مدتی که دلار مرز ۲۵هزار تومان را برای نوسان انتخاب کرده بود، رفته رفته از مقاومت دست کشید و تا دیروز به ۲۳هزار و ۷۰۰تومان رسید؛ یعنی به قیمت چهار ماه پیش برگشت. گوش شیطان کر، دلار در یک ماه اخیر بیش از دو هزار تومان ارزان شده و فعلا کسی منتظر گران شدن آن نیست.

دلار راه درازی در پیش دارد. راهی که از نیمه فروردین با اولین نشست کمیسیون مشترک برجام درباره شرایط بازگشت آمریکا به تعهدات برجامی‌اش آغاز شده و هر بار که خبر جدیدی از مذاکرات به گوش می‌رسد، امیدواری‌ها برای کاهش هرچه بیشتر قیمت دلار آغاز می‌شود. هیات مذاکره‌کننده دوباره راهی وین شده و احتمالا امروز و فردا خبرهای جدیدی از عباس عراقچی بشنویم. ممکن است کاهش قیمت دلار ادامه داشته باشد اما به نظرتان تا کجا؟ حسین عبده‌تبریزی پیش‌بینی عجیبی دارد.

او که از کارکشته‌های اقتصاد ایران به حساب می‌آید و سال‌ها سرش در حساب و کتاب بوده، هفته پیش هدف مشخصی را برای دلار تعیین کرد. او به فعالان اقتصادی توصیه کرده تصمیمات‌شان را بر مبنای دلار ۲۲هزار تومانی بگیرند. او گفته بعید است در شش ماه آینده شاهد آزادسازی منابع ارزی باشیم و حتی در صورت آزادسازی، به خاطر نیازهای بالای کشور به ارز بعید است دلار تغییرات جدی داشته باشد. با توجه به پیش‌بینی رئیس اسبق سازمان بورس، احتمالا روی دلار ۱۵هزار تومانی رئیس جمهور را نبینیم؛ هرچند از ته دل دوست داریم این اتفاق بیفتد.

شرایط در بازار ارز تا حد زیادی مشابه اتفاقات سال ۹۷ است. اگر خاطرتان باشد در سال‌های نه‌چندان دور درست بعد از اینکه دلار تا قله ۲۰هزار تومانی رفت و برگشت، برای دو ماه شاهد کاهش نوسانات بازار ارز بودیم. آذر و دی ۹۷ قیمت دلار در شیب نزولی آرام افتاده بود و هر هفته بخشی از ارزش خود را از دست می‌داد. در آن دوره همین شیب نزولی آرام باعث شد قیمت دلار رفته رفته از ۱۵هزار تومان تا ۱۱هزار تومان کاهش پیدا کند. بعید نیست شرایط فعلی بازار به نتایج مشابه سال ۹۷ منتهی شود و دست کم برای چند ماه دل‌مان خوش باشد که خبری از رکوردشکنی دلار و صعود ناگهانی قیمت آن نیست.

*** مقاومت یک میلیونی طلا شکسته شد
طلا خون به دل‌مان کرد تا از مرز یک میلیون تومان دست بردارد. هفته گذشته قیمت طلا به مرز روانی نزدیک شد اما چند روز اختلاف خود را با این مرز حفظ کرد. انگار کسی دلش نمی‌خواست طلا را با قیمتی پایین‌تر از گرمی یک میلیون تومان معامله کند. اتفاقی که باعث شد در جدول پایین همین صفحه چند بار قیمت طلا را در محدوده یک میلیون و سه هزار تومان تا یک میلیون و هشت هزار تومان بنویسیم. هر روزی که سایت اتحادیه طلا را باز می‌کردیم با خودمان می‌گفتیم این بار دیگر طلا به زیر یک میلیون تومان رسیده و هر بار امیدمان ناامید می‌شد.

تا اینکه دوشنبه بالاخره اتفاقی که منتظرش بودیم افتاد. قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار ایران با ابرکانال یک میلیون تومان خداحافظی ‌ و تا ۹۹۳هزار تومان کاهش پیدا کرد. هرچند دیروز طلا کمی گران شد اما همچنان امیدواریم طلا در محدوده پایین‌تر از یک میلیون تومان باقی بماند. هرچه باشد از اول سال تا حالا قیمت طلا بیش از ۱۰۰هزار تومان ارزان شده و به قیمت چهار ماه پیش برگشته است.دهم فروردین‌ماه همزمان با افزایش قیمت دلار تا ۲۵هزار و ۹۰۰تومان، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در بازار به یک میلیون و ۱۱۰هزار تومان رسیده بود.

از آن روز تا حالا قیمت طلا رفته رفته کاهش پیدا کرد و بعد چند روز مقاومت پشت سد یک میلیونی، نهایتا تا اینجای کار حدود ۱۱۳هزار تومان ارزان شده است. البته وقتی شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت طلا دوباره به بالای یک میلیون تومان برگشته باشد. چراکه طلافروش‌ها علاقه زیادی به حفظ مرزهای روانی دارند. به خصوص که این بار پشت‌شان به اونس طلا گرم است. هر اونس طلا در بازارهای جهانی بعد از کاهش تا محدوده هزار و ۶۸۰دلار، روند صعودی به خود گرفته و در یک ماه گذشته ۱۰۰دلار افزایش داشته.

قیمت اونس در لحظه نگارش این متن هزار و ۷۸۵دلار است و اگر قیمت دلار را ۲۳هزار و ۷۰۰تومان در نظر بگیریم، ارزش هر گرم طلای ۱۸عیار حدود یک میلیون و ۱۷هزار تومان محاسبه می‌شود. شاید همین مورد باعث شده طلا علاقه‌ای به اعداد شش رقمی نداشته باشد و بخواهد جایگاه خود را بالای یک میلیون تومان نگه دارد، بازار ارز این اجازه را نمی‌دهد.

اگر پیش‌بینی عبده‌تبریزی درباره دلار ۲۲هزار تومانی درست از آب دربیاید و اونس جهانی طلا در همین محدوده فعلی یعنی هزار و ۷۸۵دلار باقی بماند، طلا می‌تواند تا ۹۴۰هزار تومان به ازای هر گرم ارزان شود. احتمالا این رقم کمترین قیمتی باشد که می‌توانیم برای طلا در یکی، دو ماه آینده متصور باشیم.

*** چرا سکه ارزان نمی‌شود؟
حتی اگر طلا از مرز یک میلیونی کوتاه بیاید، بعید است فعالان بازار سکه بی‌خیال رقم ۱۰میلیون تومان شوند. آنها مقاومت سختی برای پذیرش این موضوع به خرج می‌دهند و تا اینجای کار مقاومت‌شان جواب داده. هرچند در ابتدای هفته قیمت سکه تمام برای ساعاتی به کمتر از ۱۰میلیون تومان رسید اما در ادامه روز دوباره قیمت سکه به سر جای اول خود برگشت. در لحظه نگارش این متن، سکه تمام دقیقا روی مرز ۱۰میلیون تومان قرار گرفته و اینطور که پیداست در بین فعالان بازار سکه کسی حاضر نمی‌شود با قیمتی کمتر از ۱۰میلیون تومان سکه‌هایش را بفروشد.

محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا این موضوع را تایید می‌کند و می‌گوید سکه ۹میلیونی را نمی‌فروشند و این قیمت‌ها فقط در سایت‌ها اعلام شده است. ممکن است کسانی سکه را زیر ۱۰میلیون تومان از مردم بخرند ولی قیمت فعلی سکه بالای ۱۰میلیون است و اگر واحد صنفی باز باشد، روی همین قیمت‌ها سکه را می‌فروشد. سکه در روزهای اول سال تا ۱۱میلیون و ۲۹۰هزار تومان گران شده بود اما همزمان با کاهش آرام قیمت دلار، سکه هم عقب‌نشینی کرده و تا مرز ۱۰میلیونی همراه با بازار ارز روند نزولی به خود گرفته.

همین روند باعث شده حباب سکه به حداقل برسد. در حال حاضر اگر سکه طلا را آب کنید، ارزش طلایی که به دست می‌آید ۹میلیون و ۹۳۰هزار تومان است. این یعنی امکان ندارد با شرایط فعلی قیمت دلار و اونس جهانی طلا، سکه کمتر از این رقم باشد. از در محاسبه ارزش واقعی سکه، علاوه بر طلای به کار رفته، پنج درصد هزینه‌های ضرب و مالیات بانک را هم در نظر می‌گیرند و بر این اساس بعضی ارزش واقعی سکه را ۱۰میلیون و ۲۰۰هزار تومان می‌دانند.

با این حساب سکه در حال حاضر ۲۰۰هزار تومان ارزان‌تر از آنچه ‌ باید فروخته می‌شود و طبیعی است فعالان بازار دل‌شان نیاید سکه‌های‌شان را ارزان‌تر بفروشند. مقاومت سکه در برابر کاهش قیمت شاید در نگاه اول ناامیدکننده به نظر برسد اما اتفاق خوب زمانی می‌افتد که فعالان بازار سکه دست از لجبازی بردارند و با واقعیت‌های دنیای پیرامون‌شان کنار بیایند.

کشتی‌آرای می‌گوید ۱۰میلیون تومان مرز مهمی برای قیمت سکه است. اگر سکه زیر ۱۰میلیون تومان بیاید، شاهد ریزش در قیمت‌ها خواهیم بود. البته الان قیمت ارز در بازار طلا تعیین‌کننده است. جمله آخر کشتی‌آرای امید را در دلمان زنده نگه می‌دارد؛ چراکه در بازار ارز نشانه‌هایی از افزایش قیمت نمی‌بینیم و بعید نیست قیمت دلار به روند نزولی خود ادامه دهد. همین اتفاق می‌تواند مقاومت فعالان بازار سکه را بشکند و شاهد ریزش قیمت سکه تمام در بازار باشیم.

کدخبر: ۳۸۶۵۰۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر