کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۶۲۸۳
تاریخ خبر:

چشم امید کوالالامپور ‌به گردشگران ایرانی

روزنامه هفت صبح | مالزیایی‌ها بار دیگر می‌خواهند روابط‌شان را با ایران پررنگ کنند و گردشگران ایرانی را که زمانی مالزی جزو اولین مقاصد سفرشان بود، به این کشور برگردانند. اما ماجرا به همین سادگی‌ها نیست. در سال‌های گذشته کشورهای دیگری مثل ترکیه و دوبی و حتی زمانی گرجستان جای مالزی را برای گردشگری ایرانی‌ها گرفتند.

حالا مدیرکل گردشگری مالزی به همراه هیاتی برای احیای بازار قدیمی خود یعنی ایران به کشورمان آمده و می‌خواهد حالا که بعد از کرونا درهای کشورش به روی گردشگران باز شده، ایرانی‌ها دوباره به این کشور بروند. ایرانی‌ها تا پیش از سال ۲۰۱۳، می‌توانستند تا ۹۰ روز در مالزی بمانند. حضور ایرانی‌ها هم برای تحصیل رایج بود، هم تجارت.

شهریه ارزان دانشگاه‌ها و هزینه زندگی پایین از مهمترین دلایل علاقه‌مندی جوانان به ادامه تحصیل در این کشور بود. گفته می‌شود که دانشگاه‌های مالزی ضمن آنکه از نظر علمی در سطح نسبتا مناسبی قرار دارند، در اغلب آنها داشتن مدرک زبان شرط پذیرفته شدن نیست و دانشجویان می‌توانند حین تحصیل در رشته‌های انتخابی، زبان هم بخوانند. گذشته از این نکات خیلی از خانواده ترجیح می‌دهند که فرزندانشان در کشوری اسلامی که محدودیت‌های بیشتری نسبت به کشورهای غربی دارد، تحصیل و زندگی کنند.

اکثر کسانی هم که در مالزی تحصیل می‌کنند، معتقدند علاوه بر دانشگاه‌های بومی تعداد شعب دانشگاه‌های خارجی در این کشور که دانشجویان را قادر می‌سازد مدارک معتبر دانشگاهی را در کشوری با هزینه کمتر به‌دست آورند، زیاد است. البته نمی‌توان نقش قوانین دانشجو‌پسند که به دانشجویان بین‌المللی اجازه کار کردن نیمه‌وقت برای حداکثر ۲۰ ساعت در هفته را می‌دهد در جذب دانشجویان نادیده گرفت.

تعداد دانشجویان ایرانی در مالزی از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۱ با افزایش چشمگیری همراه بود و از ۱۲۲ نفر به ۹ هزار و ۳۱۱ نفر افزایش یافت. اما این روند بعد از سال ۲۰۱۱ کاهشی شد و از ۹هزار و ۳۱۱ نفر در این سال به ۳هزار و ۱۰۹ نفر در سال ۲۰۱۸ کاهش یافت. مطابق پایش صورت گرفته بر روی ۲۵۰ نفر دانشجوی ایرانی در مالزی هزینه‌های پایین تحصیل و زندگی در این کشور، حضور شرکت‌های بین‌المللی در مالزی، فناوری‌های آموزشی منحصربه‌فرد در دانشگاه‌ها و ورود آسان به دانشگاه‌ها از‌جمله عوامل موثر در جذب دانشجویان ایرانی بوده است.

مالزی اما در سال ۲۰۱۳ اعتبار لغو ویزای ورود به کشورش را برای اتباع ایرانی به ۱۴ روز کاهش داد. تا پیش از آن، ایرانی‌ها به مدت سه ماه بدون ویزا می‌توانستند به این کشور سفر کنند. آن زمان گفته ‌شد که کاهش اعتبار ویزای ورود به این کشور برای کنترل انگیزه‌های مهاجرتی بوده است و البته فشار استرالیا بر مالزی از‌جمله این دلایل بوده.

بعد از این صحبت‌ها، وزیر کشور مالزی هم گفت «تصمیم اخیر دولت استرالیا برای انتقال مهاجران غیرقانونی به پاپوا گینه‌نو اقدامی سنجیده بوده و می‌تواند مشکل پناهندگانی که از مالزی و دیگر کشورهای عضو آسه‌آن به‌عنوان مسیری برای رسیدن به استرالیا استفاده می‌کنند را حل کند.» همین مورد هم بر میزان حضور ایرانی‌ها در مالزی موثر بود.

البته تجار ایرانی و مالزیایی همچنان بر میزان تجارتشان اضافه کردند و پارسال هم علی‌اصغر محمدی، سفیر کشورمان در مالزی از افزایش بیش از هفتاد درصدی حجم مبادلات تجاری ایران و مالزی خبر داد. او گفت حجم مبادلات تجاری ایران و مالزی در سال ۲۰۲۱ با بیش از هفتاد درصد رشد به ۵۵۰ میلیون دلار رسیده است.

سفر به مالزی اما همچنان با دشواری‌هایی روبه‌رو‌ست. یکی از آن دشواری‌ها هزینه‌های این سفر است. این درحالی است که به گفته عبدالوهاب، مدیرکل گردشگری مالزی، این کشور در قیاس با سایر کشورهای اطرافش مقصد ارزان‌تری برای سفر به‌حساب می‌آید. او که حالا در تهران بسر می‌برد، درباره هزینه‌های اقامت گفته: «اگر قیمت‌های مالزی را با کشورهای اطراف آن مقایسه کنید، می‌بینید که هتل‌های آن از هتل‌های بالی اندونزی و یا سنگاپور ارزان‌تر است.

به طوری‌که با کمتر از ۱۰۰ دلار می‌توانید اتاقی در هتل‌های مالزی داشته باشید، ولی در کشورهای اطراف، این ممکن نیست. یا حتی با ۲۷۰ دلار می‌توانید یک هفته در مالزی اقامت داشته باشید، ولی در هتل‌های بالی و یا سنگاپور با چند برابر این قیمت این امکان را خواهید داشت. قیمت‌های مالزی را باید با کشورهای مشابه آن مقایسه کنید، نه با ترکیه و یا کشورهای دیگر.»

هزینه‌های پرواز از ‌جمله دیگر هزینه‌هایی است که مانع ورود گردشگران می‌شود و منوهران پریاسامی، مدیرکل ارشد قاره آسیا و آفریقا در وزارت گردشگری مالزی هم گفته برای حل این مشکل و کم شدن هزینه ایرانیان قراردادهایی را نیز با چند ایرلاین‌ کشور امارات و قطر بسته‌اند.

به این ترتیب قرار است که این خطوط هوایی هنگام پرواز به سمت کشور مالزی از امارات و یا قطر،‌ توقفی در مقاصدی از‌ جمله تهران، شیراز، اصفهان و مشهد داشته و سپس با مسافرگیری از یکی از شهرهای ایران به سمت مقصد موردنظر خود یعنی مالزی حرکت کنند که این عامل موجب کاهش هزینه حمل‌ونقل برای ایرانیان خواهد شد. این درحالی است که ایران صرفا گفته باید این ریل‌گذاری‌ها دو‌طرفه باشد و گردشگران مالزیایی هم به ایران بیایند اما هنوز برنامه‌ای خاص ارائه نکرده است.

اما هنوز هم داستان ویزای ۱۴‌روزه بر قوت خود باقی است. دیروز زین‌الدین عبدالوهاب در این‌باره به ایسنا گفته که این اتفاق، طی توافقی بین دولت‌های ایران و مالزی افتاده و اعتبار ویزای ورود به هر دو کشور ۱۴ روز تعیین شده است. به هر حال اگر کسی بخواهد بیشتر از ۱۴ روز در مالزی بماند، شرایط تمدید ویزا به مدت ۱۴ روز دیگر فراهم شده است. این مقررات را از این جهت تعیین کرده‌ایم که نشان دهیم قصد نداریم خارج از عرف توافق بین دولت‌های ایران و مالزی رفتار کنیم. این یک توافق بین دولت‌های ایران و مالزی است که نمی‌توان تغییر داد. با این حال این شرایط ممکن است به مذاق بسیاری از ایرانی‌ها خوش نیاید.

کدخبر: ۴۵۶۲۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر