کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۹۳۷۴
تاریخ خبر:

چرخه نحس گرانی در بازار طلا و ارز و سکه

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | دلار دیروز نرخ ۲۳هزار تومان را پشت سر گذاشت و در بازار آزاد با قیمت ۲۳هزار و ۴۰۰تومان فروخته شد. در کنار آن سکه در ادامه روند افزایشی روزهای گذشته به ۱۰میلیون و ۷۰۰هزار تومان رسید و طلا با قیمت گرمی ۹۸۷هزار تومان به استقبال مشتریانش آمد. بررسی روند قیمت‌ها در چند روز اخیر نشان می‌دهد دلار، سکه و طلا هر کدام در نقش عامل افزایش قیمت دیگری به میدان آمده‌اند.

برای مثال برخی اعتقاد دارند افزایش قیمت دلار، جبران عقب‌ماندگی آن از سکه است. دلار که گران شود، ارزش طلای ۱۸عیار بیشتر می‌شود چراکه قیمت طلا در بازار ایران رابطه مستقیم با اونس جهانی دارد و دلار راه ارتباط این دو است. با افزایش قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار، ارزش سکه طلا بالا می‌رود. اینجاست که مجددا به اول چرخه برمی‌گردیم و دوباره روز از نو، روزی از نو…

*** افزایش قیمت سکه چطور دلار را گران می‌کند؟
بعضی اعتقاد دارند افزایش قیمت دلار از اول هفته تا حالا جبران عقب‌ماندگی از قیمت سکه است. زمانی که دلار از ۱۸هزار تومان به ۲۰هزار تومان رسید، سکه از کانال هفت میلیونی به ۱۰میلیون تومان جهش کرد و افزایش قیمت خیلی بیشتری نسبت به دلار داشت. حالا در این هفته دلار از سکه سبقت گرفته است.

دلار کار خود را در این هفته با نرخ ۲۲هزار و ۴۰۰تومان شروع کرد و تا دیروز با افزایش هزار تومانی به ۲۳هزار و ۴۰۰تومان رسید که نشان دهنده رشد ۴٫۵درصدی است. سکه در همین مدت افزایش قیمت کمتری داشته و از ۱۰میلیون و ۴۵۰هزار به ۱۰میلیون و ۷۲۰هزار تومان رسیده و رشد ۲٫۶درصد را در کارنامه خود ثبت کرده. انگار که سکه منتظر رسیدن دلار مانده باشد.

*** افزایش قیمت دلار چطور طلا را گران می‌کند؟
قیمت طلا در بازار ایران رابطه نزدیکی با اونس جهانی دارد. زمانی که اونس بالا می‌رود، طلا ارزشمند می‌شود و در طرف مقابل زمانی که اونس نزولی است، طلا با رمق کمتری حرکت می‌کند. در این بین دلار نقش واسطه بین اونس و گرم طلای ۱۸عیار را دارد. این روزها قیمت اونس جهانی به حدود هزار و ۸۱۰دلار رسیده و با احتساب دلار ۲۳هزار و ۴۰۰تومان، ارزش هر گرم طلای ۱۸عیار معادل یک میلیون و ۲۰هزار تومان محاسبه می‌شود.

اگر بخواهیم دقیق‌تر حساب کنیم، هر اونس معادل ۳۱٫۱گرم طلای ۲۴عیار است. برای تبدیل اونس به گرم، باید آن را بر ۳۱٫۱ تقسیم کنیم و برای تبدیل عیار ۲۴ به ۱۸ باید آن را در ۰٫۷۵ ضرب کنیم. با این حساب قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار معادل ۴۳٫۵۲دلار محاسبه می‌شود. از آنجا که هر دلار در بازار آزاد ۲۳هزار و ۴۰۰تومان فروخته می‌شود، ارزش طلا در بازارهای جهانی معادل یک میلیون و ۱۸هزار تومان خواهد بود. دیروز طلا در بازار گرمی ۹۸۷هزار تومان فروخته می‌شد و همین فاصله بین قیمت و ارزش طلا می‌تواند عاملی برای افزایش قیمت طلا باشد.

*** افزایش قیمت طلا چطور سکه را گران می‌کند؟
سکه تمام بهار آزادی ۸٫۱۳گرم طلای ۲۱عیار است. وقتی طلا گران می‌شود، ارزش ضرب سکه بالا می‌رود. یک محاسبه ساده نشان می‌دهد با در نظر گرفتن طلای ۹۸۷هزار تومانی و هزینه‌های ضرب، ارزش واقعی سکه ۱۰میلیون و ۱۰۰هزار تومان است و مابقی آن را حباب تشکیل می‌دهد. سکه دیروز در بازار آزاد ۱۰میلیون و ۷۲۰هزار تومان فروخته می‌شد.

با اینکه قیمت سکه بالاتر از ارزش واقعی آن است، به محض گران شدن طلا می‌توانیم آثار آن را روی سکه مشاهده کنیم چراکه فعالان بازار آزاد، بی‌خیال حباب نمی‌شوند و وقتی می‌بینند ارزش سکه‌هایشان بیشتر شده، قیمت‌ها را بالا می‌برند. برای اینکه چرخه عجیب بازار طلا و ارز تکمیل شود، دلار هم پابه‌پای سکه شروع به گرانی می‌کند. همین چرخه می‌تواند یکی از عوامل افزایش قیمت‌ دلار به ۲۳هزار و ۴۰۰، طلا به ۹۸۷هزار و سکه به ۱۰میلیون و ۷۲۰هزار تومان باشد.

کدخبر: ۳۳۹۳۷۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر