کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۷۳۸
تاریخ خبر:

چرا کمتر کسی به واکسن کرونای روسی اعتماد دارد؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی |‌ یک: با همه‌گیری کرونا، بیماری‌ای که پایان آن هنوز مشخص نیست، رقابت کشورها بر سر اینکه چه کسی اول واکسن بسازد در گرفته است. اگر زمانی رقابت بین کشورها بر سر بمب اتم و پا گذاشتن بر روی ماه بود، اما حالا یافتن راهی برای خلاصی از شر کرونا تبدیل به موضوعی شده که کشورها در آن به قدرت‌نمایی مشغولند.

بعد از اما و اگرهای بسیار، واکسن روسی بالاخره ساخته شد. پوتین در حالی این خبر را اعلام کرد که یکی از اعضای عالی رتبه بهداشت «اتحادیه اروپا» اعلام کرده بود، واکسن «کرونا ویروس» احتمالا تا پایان سال جاری میلادی آماده می‌شود. ولادیمیر پوتین ظهر سه‌شنبه در جمع اعضای دولت خود گفت: تا آنجا که اطلاع دارم صبح امروز برای نخستین بار در جهان واکسن کرونا ثبت شد. او ابراز امیدواری کرد که در جهان به مرور زمان واکسن جدید کرونا ساخته شود.

* دو: پوتین در میان حرف‌‌هایش اعلام کرد که یکی از دخترانش، واکسن را امتحان کرده است. پوتین دو فرزند دارد که هر دوی آنها دختر هستند اما مشخص نیست که کدام یک از آنها واکسن بیماری کرونا را دریافت کرده است. رئیس‌جمهوری روسیه وضعیت را اینطور شرح داد:« پس از اولین تزریق واکسن، دمای بدن او به ۳۸ درجه افزایش یافت، روز بعد از آن، دماسنج کمی بیش از ۳۷ درجه را نشان داد. پس از تزریق دوم، درجه حرارت بدن وی باز کمی افزایش یافت، ولی پس از آن همه چیز به حالت عادی بازگشت و او الان احساس خوبی دارد و آنتی‌بادی‌های ویروس کرونا در بدنش زیاد شده است.»

پوتین درمورد ماریا و کاترینا، برای اولین بار چند سال پیش به نیویورک تایمز گفت:«دو دخترم در روسیه زندگی می‌کنند و هرگز در کشوری خارجی اقامت دائم نداشته‌اند. آنها هر دو در دانشگاه‌های روسیه تحصیل کردند و من به آنها افتخار می‌کنم. ماریا و کاترینا در روسیه ادامه تحصیل می‌دهند و همین جا به کار مشغول هستند. دخترهای من به یه‌زبان پرکاربرد اروپایی تسلط دارند و حتی یکی از آنها با دو زبان شرقی نیز کاملا آشناست.»

این در حالیست که تصاویر زیادی از این دو خواهر تاکنون منتشر نشده و رسانه‌های روسیه هم به هیچ وجه به آنها نمی‌پردازند و حالا بعد از یک سکوت خبری، رئیس‌جمهور روسیه اعلام کرده که دخترش در میان افرادی است که واکسن کرونا بر روی‌ آنها امتحان شده است. به نظر می‌آید پوتین با شخصی‌سازی این ماجرا قصد دارد تا جهان را متقاعد کند تا به واکسن روسی اعتماد کنند.

* سه: یک روز قبل از اینکه رئیس‌جمهور روسیه ساخت واکسن را رسما اعلام کند، «کریل دمیتریف»، رئیس‌صندوق سرمایه‌گذاری مستقیم روسیه که در حال تأمین اعتبار آزمایشات واکسن کرونا در این کشور است، گفته بود: روسیه به طور سنتی در تولید واکسن‌ها بسیار قوی بوده و واکسن ما در واقع نوعی کپی‌برداری از واکسن ابولا است که پنج سال پیش در مسکو تهیه شده است.به گفته دمیتریف که در کارآزمایی‌های اولیه بالینی واکسن شرکت کرده، واکسن کرونای روسیه به این دلیل توانسته پیشروی کند که نسخه ارتقاء یافته از واکسن قبلی علیه ویروس سندرم تنفسی خاورمیانه (مرس) است.

* چهار: در حالی که برخی در شبکه‌های اجتماعی به یکدیگر توصیه می‌کردند که به واکسنی که روس‌ها ساخته‌اند، اعتماد نکنند، رودریگو دوترته، رئیس‌جمهور جنجالی فیلیپین اعلام کرد به واکسن ویژه بیماری کووید-۱۹ ساخت روسیه اعتماد دارد تا جایی که حاضر است این واکسن را نخست روی او آزمایش کنند. دوترته امیدوار است که روسیه از فیلیپینی‌ها برای فروش واکسن، پولی دریافت نکند. او پیش از این هم چینی‌ها را مورد خطاب قرارداده و گفته بود که اگر واکسنی تولید شد، به فکر فیلیپین باشند.

* پنج: اما اگر می‌پرسید چرا کمتر کسی به حرف‌های پوتین در مورد واکسن کرونا اعتماد کرده، دلیلش این است که این واکسن تنها بر روی سی و هشت نفر آزمایش شده، هنوز مورد تائید هیچ سازمان بهداشتی دیگری قرار نگرفته و از همه مهم تر اینکه مرحله آخر مرتبط با ساخت یک واکسن که بر اساس آن ایمنی افراد در طولانی مدت بررسی می‌شود را طی نکرده است.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که به همراه مقامات بهداشتی روس روند مقدماتی و واکسن کرونا را که توسط روسیه کشف شده بررسی می‌کند.«طارق یاسارویچ»، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت اما تاکید کرد که مجوز هرگونه واکسن شامل بررسی دقیق و ارزیابی کلیه داده‌‌های ایمنی و کارآیی لازم است. در حقیقت به نظر می‌رسد آنچه روسیه از آن به عنوان کشف واکسن کرونا یاد می‌کند به این معناست که واکسن تولید شده در این کشور، اولین مرحله از آزمایش بالینی خود را پشت سر گذاشته است.

کدخبر: ۳۴۴۷۳۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    اعتمادی به روس‌ها نیست!