کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۳۲۹
تاریخ خبر:

چرا کره‌شمالی مذاکره با آمریکا را نیمه‌کاره رها کرد

روزنامه هفت صبح| مذاکرات سوئد به دلیل آنکه ایالات متحده هیچ پیشنهاد جدیدی روی میز نگذاشته بود متوقف شد. دور تازه مذاکرات میان کره‌شمالی و آمریکا که از روز شنبه آغاز شده بود، از سوی نمایندگان کره‌شمالی پس از هشت ساعت نیمه‌کاره رها شد. علت متوقف شدن این مذاکرات از سوی طرف کره‎ای به این دلیل بوده که نماینده واشنگتن «هیچ چیز» ارائه نداده است. البته آمریکا این ادعا را رد کرده ‌.

کیم میونگ گیل، سرپرست هیات مذاکره کننده کره‌شمالی در یک نشست خبری اعلام کرد ‌ آمریکا پیش از این دیدار، «شگردهای تازه» و «راه‌حل‎های خلاقانه‌ای» را مطرح کرده بود که انتظارات پیونگ‌یانگ را بالاتر برد‌ اما این انتظارات برآورده نشد زیرا طرف آمریکایی ‌هیچ چیز روی میز مذاکره قرار نداد.

این در حالیست که وزارت امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرده ‌ اظهارات کیم میونگ گیل بیانگر ‌مفاد‌ و ‌ماهیت‌ مذاکرات نبوده است. بنا بر این بیانیه: «ایالات متحده ایده‌های خلاقانه‌ای را آورد و با همتایان کره‌شمالی گفت‌وگوهای خوبی داشت.»

این بیانیه می‌افزاید که طرف آمریکایی در پایان گفت‌وگوها دعوت میزبان سوئدی برای بازگشت به میز مذاکره در دو هفته آینده را پذیرفت.گفت‌وگوها در حالی آغاز شده بود که کره‌شمالی چند روز پیش به پرتاب یک موشک جدید بالستیک از زیردریایی مبادرت کرد. آن اقدام که یازدهمین آزمایش موشکی کره‌شمالی در سال ۲۰۱۹ میلادی بود توسط ژاپن و آمریکا محکوم شد.

با این حال، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی را فاقد اهمیت می‌داند و برخط مشی تعامل تاکید دارد. او بارها گفته است که با کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی، رابطه ‌خوبی‌ دارد.‌کیم جونگ اون و دونالد ترامپ تا‌کنون دو مرتبه در سنگاپور و ویتنام دیدار کرده‌اند که این دیدارها تا کنون به انعقاد یک توافق منجر نشده است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق رئیس جمهوری آمریکا، هفته گذشته گفت ‌ به‌رغم تلاش‌های دونالد ترامپ، کره‌شمالی به هیچ وجه قصد ندارد که برنامه سلاح‌های هسته‌ای خود را کنار بگذارد.وزارت خارجه ایالات متحده در مقابل مذاکرات شنبه را مثبت ارزیابی کرده و می‌گوید اظهارات نماینده کره‌شمالی بیانگر «محتوا و روح حاکم» بر بیش از هشت ساعت گفت‌وگو میان دو طرف نیست.
مورگن اورتگاس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید واشنگتن طرح‌های خلاقانه‌ای ارائه کرده اما برای یافتن راه‌حل برای «موضوعات پراهمیت» هر دو طرف باید از قاطعیت و پایداری لازم برخوردار باشند.

*** نخستین مذاکرات پس از دیدار ترامپ و کیم
مذاکرات کارشناسی در استکهلم نخستین دور از گفت‌وگوهای دوجانبه پس از دیدار رئیس جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ و رهبر کره‌شمالی، کیم جونگ اون در ماه فوریه سال جاری بود. این دیدار در ویتنام انجام شد و بدون نتیجه، زودتر از زمان پیش‌بینی شده خاتمه یافت.واشنگتن و پیونگ‌یانگ در مذاکرات ویتنام بر سر مهم‌ترین موضوع مورد مناقشه، خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره به تفاهم نرسیدند.

ترامپ و کیم در دیدار کوتاهی که اواخر ماه ژوئن در مرز میان دو کره داشتند بر سر ادامه مذاکرات کارشناسی توافق کردند. به گزارش دویچه‌وله آمریکا از کره‌شمالی می‌خواهد در کنار خلع سلاح اتمی برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود را محدود کند. پیونگ‌یانگ موافقت اصولی خود را با این درخواست‌ها اعلام کرده اما شرط عملی شدن آن را لغو گام به گام تحریم‌ها عنوان می‌کند.در حالی که رئیس هیات کارشناسی کره‌شمالی از توقف مذاکرات و بی‌نتیجه مانده آن سخن گفته طرف آمریکایی اعلام کرده ‌ با پیشنهاد سوئد برای ادامه گفت‌وگوها در دو هفته دیگر موافقت کرده است.

*** خوش‌بینی پمپئو به مذاکرات کارشناسی
وزیر خارجه آمریکا، مایک پمپئو در حالی که مذاکرات استکهلم هنوز در جریان بود ابراز اطمینان کرده بود که دو طرف در این گفت‌وگوها به پیشرفت‌هایی دست پیدا کنند.پمپئو در حاشیه سفر به یونان ابراز امیدواری کرده که رایزنی‌های کارشناسی در استکهلم زمینه‌ساز مذاکرات میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ «در هفته‌ها و ماه‌های آینده» باشد.‌سیاست‌های دونالد ترامپ در مورد کره‌شمالی در داخل و خارج آمریکا منتقدان زیادی دارد. جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که چندی پیش برکنار شد، تصریح کرده که کره‌شمالی «هرگز به صورت داوطلبانه» برنامه تسلیحات اتمی خود را کنار نخواهد گذاشت.

کدخبر: ۲۸۴۳۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر