کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۳۲۲۴
تاریخ خبر:

چرا پروازها را لغو نکردند؟

روزنامه هفت صبح | بعد از اطلاعیه صبح دیروز ستاد کل نیروهای مسلح درباره نحوه سقوط پرواز ۷۵۲ هواپیمای اوکراین ابهاماتی در این مورد پیش آمد و جزئیات بیشتری از سوی دستگاه‌های داخلی و دولت اوکراین منتشر شد که در ادامه مرور می کنیم.

*** لغو پروازها بر عهده چه کسی بود؟
یکی از ابهاماتی که مطرح شده این است که چرا همزمان با عملیات انتقام، پروازهای کشور در آن ساعات کلا لغو نشده بود؟ در این زمینه مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور دیروز در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد:‌«مرکز کنترل فضای کشور باید نسبت به لغو برنامه‌های پروازی دستور می‌داد. ما موظف هستیم برنامه‌های روتین پروازی را انجام دهیم و از این موضوعات بی‌اطلاع بودیم. اختیار لغو یا تاخیر در پروازها به دلیل شرایط امنیتی در کشور را نداریم مگر اینکه از مرجعی به ما دستور بدهند.»

سیاوش امیر مکری در ادامه توضیح داد:«دستورالعمل لغو و تاخیر پروازها برای چنین موضوعاتی را پدافند اعلام می‌کند. نهاد و افرادی باید نسبت به لغو و تاخیر در انجام پروازها اقدام کنند که از موضوعات مطلع هستند. ما در مقام متولی شرکت فرودگاه‌های کشور از شرایط مطلع نبودیم. مرکز کنترل فضای کشور باید نسبت به لغو برنامه‌های پروازی دستور می‌داد. ما موظف هستیم برنامه‌های روتین پروازی را انجام دهیم و از این موضوعات بی‌اطلاع بودیم. اختیار لغو یا تاخیر در پروازها به دلیل شرایط امنیتی در کشور را نداریم مگر اینکه از مرجعی به ما دستور بدهند.»

*** سازمان هواپیمایی کشوری خبر نداشت
سردار حاجی زاده دیروز اعلام کرد که سازمان هواپیمایی کشوری که در ۴۸‌ساعت بعد از حادثه برخورد موشک با هواپیمای اوکراینی را تکذیب می‌کرد اصلا از ماجرا خبر نداشته. بعد از این اظهارات بود که سازمان هواپیمایی کشوری اطلاعیه جدیدی صادر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده:‌‌

«سازمان هواپیمایی کشوری از دقایق اولیه وقوع سانحه دلخراش بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی کشور اوکراین در حوالی فرودگاه امام خمینی‌، اقدامات قانونی و تخصصی خود را در راستای شناسایی علل و عوامل سانحه بر اساس مفاد کنوانسیون شیکاگو و تعهدات بین‌المللی کشور آغاز و در این راستا ضمن اطلاع‌رسانی به کشورهای ذی‌نفع در مورد وقوع سانحه، نسبت به اعلام آمادگی جهت حضور کارشناسان مربوطه و همکاری در مورد انجام فرآیند بررسی سانحه اقدام نمود.

مسئول بررسی سانحه در اولین فرصت هماهنگی لازم با مراجع ذی‌ربط را انجام داده و تأییدیه عدم انجام هرگونه عملیات نظامی را در مرکز کشور دریافت نموده است و متأسفانه به‌رغم پیگیری‌های متعدد و مکرر سازمان هواپیمایی کشوری، تا زمان صدور اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح، هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی در خصوص موضوع اصابت موشک سامانه‌های پدافند به هواپیمای مسافربری کشور اوکراین به این سازمان صورت نپذیرفته است.

با توجه به اطلاعات رادار تقرب فرودگاه مهرآباد تاکنون هیچ‌گونه انحراف پروازی از سوی هواپیمای سانحه‌دیده به اثبات نرسیده است البته این موضوع باید با استفاده از اطلاعات جعبه‌های سیاه هواپیما نیز مورد تایید قرار گیرد. پرواز مذکور در قالب کریدورهای استاندارد و مورد تایید شبکه یکپارچه پدافند کشور (طرح خروجی IKA1A ) در حال پرواز بوده است و هیچ مشکلی برای کنترل هواپیما از سوی خلبان گزارش نشده است. بدیهی است جزئیات تخصصی این رویداد پس از بررسی تمام مستندات موجود در اولین فرصت در اختیار ملت شریف ایران و جامعه بین‌المللی قرار خواهد گرفت.»

*** اوکراین به اطلاعات سقوط دسترسی داشت
دفتر ریاست جمهوری اوکراین هم دیروز در یک اطلاعیه جدید خبر داد که از ابتدا به تمامی اطلاعات لازم درباره سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ دسترسی داشته. به گزارش فارس، در بخش‌هایی از اطلاعیه آمده:‌‌«کارشناسان اوکراینی تمامی اطلاعات لازم را درباره سقوط هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ خطوط هوایی اوکراین در حومه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی تهران دریافت کرده بودند و ایران اجازه دسترسی به اطلاعات را به آن‌ها داده بود.

مقرهای عملیاتی شورای امنیت ملی و دفاع اوکراین که به دستور ولودیمیر زلنسکی برای تحقیق درباره حادثه سقوط هواپیمای خطوط بین‌المللی اوکراین در ایران تشکیل شده بود، از همان ابتدا، تمامی اطلاعات لازم را دریافت کرده بود. ایران، تمامی کلیپ‌های ویدئویی، تصاویر و اسناد را برای تحلیل این فرآیندی که رخ داده بود و همچنان در تهران در جریان (بررسی) است، در اختیار کارشناسان ما قرار داد.»

*** چه کسی خبر دروغ شلیک کروزهای آمریکا را داده بود؟
چهار‌ نکته درباره سخنان سردار حاجی‌زاده. یک: اینکه فرمانده ارشد نیروی هوافضای سپاه مقابل دوربین حاضر شده و صراحتاً مسئولیت ماجرا را به عهده گرفته، اقدام مناسبی است که البته لازم هم بود. اینکه هر حادثه و وضعیتی در این کشور «مسئول» داشته باشد، مطالبه‌ای ملی است که هرگز بدان جامه عمل پوشانده نشده است ولی در این ماجرا دست‌کم شاهد آن بودیم.

* دو: فرمانده هوا فضای سپاه اعلام کرد که مسئولان سازمان هواپیمایی در جریان ماجرا نبودند و چون نمی‌دانستند به هواپیما موشک شلیک شده است، تحلیل‌های فنی خود را مبنی بر اشکال فنی در هواپیما مطرح می‌کردند. ای کاش مسئولان ستاد کل نیروهای مسلح که از همان ابتدا واقعیت را می‌دانستند، حتی اگر به هر علتی نمی‌خواستند موضوع را بگویند، لااقل به مسئولان سازمان هواپیمایی و مقامات دولتی اعلام می‌کردند که تا زمان بازخوانی جعبه سیاه هواپیما، از اظهارنظر در این‌باره خودداری کنند تا این رسوایی عمومی پیش نیاید. در این میان، نکته قابل توجه این است که طبق اعلام مقامات دولتی، حتی رئیس‌جمهور که رئیس شورای عالی امنیت ملی نیز است، در جریان ماجرا نبوده که واقعاً نمی‌توان توجیهی برای آن داشت مگر آنکه این ادعا هم صحیح نباشد.

* سه: سردار حاجی‌زاده گفته است که در زمان حادثه خبر رسیده بود که موشک‌های کروز آمریکایی شلیک شده‌اند و به سمت ایران در حرکت‌اند و به همین دلیل نیز اپراتور موشک تصور کرده که هواپیمای اوکراینی، موشک کروز آمریکایی بوده و شلیک کرده است. حال سوال این است که خبر نادرست شلیک موشک‌های کروز آمریکایی به سمت ایران از کجا رسیده بود؟ و با توجه به سیستم راداری فراگیری که در اختیار نیروهای مسلح قرار دارد، چرا راستی آزمایی نشد؟

* چهار: این «اتفاق» نباید دستاویزی برای تضعیف نیروهای مسلح کشور باشد؛ ایران در هر حال و به ویژه در روز مبادا به سربازانش نیاز دارد.(سایت عصر ایران)

کدخبر: ۳۰۳۲۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر