کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۰۲۵
تاریخ خبر:

چرا وزیر صمت به‌طور ناگهانی برکنار شد؟

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | یک: عصر دیروز خبر آمد رضا رحمانی وزیر صمت برکنار شده. در‌حالی‌که رئیس‌جمهور سه‌روز پیش به او دستور داده بود به افزایش قیمت خودرو رسیدگی کند و رحمانی هم به شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار اولتیماتوم داد که برنامه‌ای برای ساماندهی بازار خودرو تهیه کنند. وزیر برکنارشده صنعت،معدن و تجارت اما آنقدر در وزارتخانه نماند که نتیجه اولتیماتوم ۲۴ساعته‌اش را ببیند.

حکم سرپرست جدید این وزارتخانه در ساعت ۱۷:۲۰ روی خروجی سامانه اطلاع‌رسانی دولت قرار گرفت و حسین مدرس خیابانی، قائم‌مقام وزیر صمت جایگزین او شد. آن ‌هم درست چند ساعت بعد از جلسه پرحاشیه ستاد تنظیم بازار و شورای رقابت که خروجی آن تصویب قیمت‌های جدید خودرو بود؛ مصوبه‌ای که اعلام جزئیات آن به امروز موکول شده اما همین‌قدر می‌دانیم که افزایش ۱۰ و ۲۳‌درصدی محصولات ایران‌خودرو و سایپا نتوانسته رضایت خودروسازان را جلب کند.

البته شاید رفتن رحمانی ارتباطی به ماجرای خودرو هم نداشته باشد، بعضی گمانه‌زنی کردند که این مسئله دلایل سیاسی داشته یا موضوع مربوط به تفکیک وزارت بازرگانی است. هیچ‌کدام از این شایعات را هنوز هیچ‌کس نمی‌تواند تایید کند.جالب آنکه رحمانی دیداری هم با رئیس قوه قضائیه داشته است. دیروز هم معاون دادستان کل کشور از ایده خاص رئیس قوه‌قضائیه برای حل مشکل بازار خودرو خبر داده بود. آیا این ملاقات و این خبر بخشی از نارضایتی رئیس‌جمهور بوده است؟ اما دیروز به هنگام غروب آفتاب رحمانی در نامه‌ای نه چندان دوستانه دلیل برکناری خودرا همان دعوای قدیمی جدایی وزارت بازرگانی از وزارت صمت عنوان کرد.

* دو: باید دید با برکناری رحمانی چه سرنوشتی در انتظار صنعت خودرو است. در روزهایی که قیمت خودرو در بازار مهارناپذیر شده و خودروسازان با شورای رقابت و سازمان حمایت وارد یک مجادله فرسایشی شده‌اند، سهام سایپا بعد از مدت‌ها در بورس آزاد شده و صف طویلی برای خرید آن تشکیل شده است.

مدیران ایران‌خودرو و سایپا کمتر از یک‌سال پیش منصوب شدند و بعضی از مدیران قبلی هنوز در بازداشت هستند و حالا هم این بمب خبری وضعیت سرگیجه‌آوری درست کرده. از طرفی خبرهای تایید‌نشده‌ای هم در مورد علت برکناری رضا رحمانی از دیروز در شبکه‌های اجتماعی درحال انتشار است که بعید نیست به مشکلات خودرویی کشور دامن بزند؛ شایعه اختلافات جدی و برخورد قهر‌آمیز در ماجرای برکناری وزیر صنعت، به‌خصوص که قبلا هر تغییر و جابه‌جایی در بدنه دولت به‌شیوه خیلی مسالمت‌‌آمیز انجام می‌شد و معمولا وزرا خودشان استعفا می‌دادند، نه اینکه با دستور مستقیم رئیس‌جمهور برکنار شوند.

*** نامه انتقادی وزیر صنعت به رئیس‌جمهور
پس از برکناری وزیر صنعت توسط رئیس‌جمهور، خبرگزاری تسنیم، نامه‌ای را منتشر کرد که ادعا می‌کند توسط رحمانی خطاب به رئیس جمهور نوشته شده. بخش‌هایی از این نامه را مرور می‌کنیم:

* در تاریخ ۱۷/۲/۹۹ جناب آقای واعظی با اینجانب تماس و تهدید کردند در صورت رای نیاوردن طرح تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس شورای اسلامی شما برکنار خواهید شد و لازم است در این فرصت با لابی، نمایندگان خصوصا نمایندگان آذری زبان را قانع و برای این طرح رای بگیرید. بنده هم عرض کردم مجلس که زیر نظر بنده نیست و بنده مشکلی با موضوع ندارم.

* امروز ۲۲/۲/۱۳۹۹ که اینجانب در جلسه توسعه صادرات دفتر معاون اول محترم حضور داشتم مجدداً جناب آقای واعظی تماس گرفتند و اعلام نمودند استعفا بدهم.

*به استحضار می‌رساند اینجانب حجت شرعی برای استعفا نمی‌بینم و کماکان مثل ۱۹ ماه و سالیان گذشته، با تمام توان آماده خدمتگزاری بوده و به ویژه در شرایط سخت کشور و تجربیات گرانبهایی که اندوخته‌ام، کماکان آماده فداکاری و خدمتگزاری شبانه روزی به مردم عزیزمان هستم.

* از اینکه در دوره حدود ۱۹ ماه مسئولیت اینجانب علیرغم برنامه‌ریزی‌های دشمنان نظام و انقلاب برای تعطیلی تولید کشور به مدد الهی و تلاش شبانه‌روزی همکاران صدیقم نسبت به حفظ و افزایش و روند تولید و تامین کالاهای اساسی و مایحتاج عمومی کشور به ویژه عبور از تحریم‌ها و حوادث مختلف و در خصوص بحران کرونا که مورد تایید تاکید مقام معظم رهبری بوده است به خود می‌بالم و در تعجب هستم که چرا علیرغم حصول نتایج درخشان و قابل افتخار می‌بایست این گونه بنا به انگیزه‌های سیاسی تحت فشار قرار گیرند.

* در هر حال هر تصمیمی بگیرید برای اینجانب محترم است و کماکان خود را خدمتگزار کوچک و عاشق ملت بزرگ ایران و سرباز ولایت می‌دانم.

کدخبر: ۳۲۷۰۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر