کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۲۶۴
تاریخ خبر:

چرا نماوا و فیلیمو عطای انجمن را به لقایش بخشیدند؟

پس‌لرزه‌های اختلاف‌نظر پلتفرم‌های آنلاین تماشای فیلم و سریال ‌درباره آمارهای این حوزه. یکی از توصیه‌های تقریبا مشترک در مورد خانه‌نشینی در ایام کرونا رو آوردن به فیلم‌بینی است. توصیه‌ای که موجب رونق وی‌او‌د‌ی‌ها یا همان پلتفرم‌های آنلاین تماشای فیلم و سریال در کشور شده‌است. مهم‌ترین این پلتفرم‌ها فیلیمو و نماوا هستند که به‌تازگی درگیر دو خبرسازی جالب‌توجه شده‌اند؛ یکی ماجرای خروجشان از انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین کشور بود، دیگری ارائه گزارشی از سلیقه فیلم‌بینی مردم در این ایام توسط یکی از آن‌ها.

*** یک اطلاعیه مشترک درباره یک جدایی
فیلیمو و نماوا اعلام کرده‌اند اطلاعیه مشترک آن‌ها مبنی بر جدا شدن از انجمن صنفی این پلتفرم‌ها به دنبال برخی مصاحبه‌ها، اطلاع‌رسانی‌های نادرست و انتشار آمار غیرواقعی از سوی برخی اعضای انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین کشور منتشر شده است. در این بیانیه فیلیمو و نماوا ضمن توضیح روند فعالیت این صنف، به طور رسمی کناره‌گیری‌شان را از عضویت، فعالیت و هرگونه تصمیم‌گیری در این صنف را اعلام می‌کنند.

گویا انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین ایران در نیمه دوم سال ۹۶ و با هدف ایجاد یک تشکل صنفی منسجم برای پیشبرد چندجانبه صنعت وی‌اودی و آی‌‌پی‌تی‌وی در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی فعالیت خود را آغاز کرده اما نه رونق چندانی داشته و نه اعضای آن توانسته‌اند به اتفاق‌نظر و همراهی موردنظرشان برسند.

در این اطلاعیه نماوا و فیلیمو گفته‌اند اعضای این انجمن که از مدیران پلتفرم‌های فعال آن دوران کشور( فیلیمو، نماوا، لنز، آیو، فیلم‌نت، کاناپه، آی‌سیما، تیوا، آسمان و…) بودند، از ابتدا با برگزاری جلسات منظم هفتگی و پایبندی به اصول تشکل‌های صنفی فعالیت خود را در پیش گرفتند اما این روند سازماندهی شده پس از مدت کوتاهی ادامه پیدا نکرده و فعالیت صنف از تمرکز بر موضوعات اصلی مطرح شده خارج شده است.

در این اطلاعیه آمده: «با عدم تشکیل جلسات انجمن و تغییرات گسترده حوزه وی‌اودی و ای‌پی‌تی‌وی که در مدت کوتاهی به صورت موازی رقم خورد، عملا انجمن نه کارایی تعریف شده را داشت و نه از سوی اعضای فعال آن به رسمیت شناخته می‌شد. تا اندازه‌ای که در همان دوره نیز کناره‌گیری فیلیمو و نماوا به صورت شفاهی به اعضای انجمن اطلاع‌رسانی شده بود. در حال حاضر و بعد از گذشت حدود سه سال از تشکیل انجمن صنفی شرکت‌های نمایش ویدئوی آنلاین، با توجه به شرایط مطرح شده و نیز برخی اظهارنظرهای غیرکارشناسی از سوی برخی اعضای انجمن، فیلیمو و نماوا با اعلام کناره‌گیری رسمی، هرگونه فعالیت صنفی در این انجمن را رد می‌کنند. همچنین باتوجه به اینکه مدت طولانی است دخل و تصرفی در امور انجمن از سوی فیلیمو و نماوا صورت نگرفته، هرگونه اظهارنظر از سوی اعضای انجمن در خصوص تصمیم‌گیری‌های جدید یا اعلام آمار و اطلاعات در حوزه سینما و فرهنگ مورد تایید این دو پلتفرم فعال در حوزه وی‌او‌دی نخواهد بود.»

به نظر می‌رسد اختلاف‌نظر درباره اعلام آمارهای برنامه‌های آنلاین این روزها کشور از مدتی پیش شروع شده و دامنه این اختلاف را به کناره‌گیری این دو پلتفرم مطرح از انجمن صنفی این حوزه کشانده است.

*** ارائه یک آمار جدید: مردم چه می‌بینند؟
اما درست در روزهایی که صحبت کردن از آمارها به جدایی و اختلاف کشیده شده بود آمار دیگری از تماشای فیلم و سریال در روزهای قرنطینه منتشر شد. بنا به ‌گزارشی که فیلیمو منتشر کرده از بازه زمانی ۷ اسفند ۹۸ تا ۱۵ فروردین ۹۹، میانگین دقیقه تماشای روزانه در فیلیمو نسبت به بازه زمانی مشابه ماه گذشته، رشدی در حدود ۶۵درصد داشته است.

همچنین در این گزارش آمده است که کاربران فیلیمو در روزهای ۲۳ و ۲۸ اسفند، بالاترین دقیقه تماشا را در این پلتفرم رقم زدند. البته انتشار فیلم‌های مهمی مثل مطرب در روز ۲۸ اسفند، هم در ثبت چنین رکوردی بی‌تاثیر نبوده است. گویا در رشد ۶۵درصدی میانگین دقیقه تماشای روزانه، کاربران علاقه بیشتری به پنج دسته‌‌بندی انیمیشن، اکشن، خانوادگی، کمدی و عاشقانه نشان دادند. همچنین با توجه به افزایش تعداد محتواهای بارگذاری شده در فیلیمو و افزایش تعداد کاربران نسبت به سال منتهی به اسفند ۹۷، میزان دقیقه تماشای فیلم و سریال ایرانی به طور کلی ۵۸۲ درصد و میزان تماشای فیلم و سریال خارجی ۸۶۳ درصد افزایش پیدا کرده است.

کدخبر: ۳۱۹۲۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر