کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۰۸۸۵
تاریخ خبر:

چرا قیمت فروش نفت همچنان پایین است؟

روزنامه هفت صبح | قیمت یک بشکه نفت ایران، ۴۶ دلار کمتر از پارسال است. با وجود توافق کشورهای حاضر در نشست اوپک پلاس برای کاهش روزانه ۹.۷ میلیون بشکه نفت در ماه مه و ژوئن، هنوز هم قیمت نفت اصلاح نشده است و بهای سبد نفتی اوپک در پایان معاملات روز چهارشنبه بازارهای جهانی با ۵ دلار و ۲۰ سنت معادل ۲۶.۴ درصد کاهش به ۱۴ دلار و ۵۰ سنت رسید که پایین‌ترین حد از سال ۱۹۹۸ تاکنون بوده است. شرایط آن‌قدر بد است که فاتح بیرول، رئیس آژانس بین‌المللی انرژی در تازه‌ترین اظهار نظر خود در مورد تحولات بازار نفت، گفته «آوریل سیاه» تنها توصیف گویا برای بدترین ماه در تاریخ صنعت نفت است و سال ۲۰۲۰ نیز در پایان خود به بدترین سال کاری این صنعت بدل خواهد شد.

*** چرا این اتفاق افتاده است؟
* یک: کاهش تقاضا: برآورد آژانس بین‌المللی انرژی نیز نشان می‌دهد که روند صعودی ۱۰ ساله تقاضای نفت به پایان رسیده و به زودی بازار نفت با اتمام ظرفیت ذخیره‌سازی کشورها با مازاد مواجه خواهد شد. این ارزیابی نشان می‌دهد که تقاضای جهانی نفت در ماه جاری میلادی روزانه ۲۹ میلیون بشکه در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته کاهش یافته و در طول سال ۲۰۲۰ نیز به‌طور متوسط روزانه حدود ۹.۳ میلیون بشکه از تقاضای جهانی نفت کاسته خواهد شد. دبیرخانه اوپک نیز برآورد کرده است که تقاضای روزانه نفت در سه ماهه دوم سال ۲۰۲۰ حدود ۱۱.۹ میلیون بشکه کاهش خواهد یافت.

* دو: جنگ قیمتی: با ادامه نزول تقاضای جهانی نفت، برخی کشورهای تولید کننده با تن دادن به جنگ قیمت، هدف اصلی خود را بر حفظ سهم بازار خود متمرکز کرده‌اند. در این میان عربستان اعلام کرده که هر بشکه نفت سبک خود را برای فروش در ماه مه با تخفیف ۷.۳ دلاری عرضه خواهد کرد.

شاید همین موضوع باعث شده است که شبکه سی‌ان‌بی‌سی خبر بدهد که میانگین صادرات نفت خام عربستان سعودی به بنادر آمریکا از ۳۶۶هزار بشکه در روز در ماه فوریه، به ۸۲۹۵۴۰ بشکه در روز در ماه مارس جهش کرده که این به معنای افزایش ۲.۲۷ برابری صادرات عربستان به آمریکا است و تنها در ماه گذشته عربستان سعودی ۲۵ میلیون بشکه نفت به آمریکا صادر کرده که این سطح از صادرات از دسامبر ۲۰۱۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است.

* سه: ادامه تولید بالا: با وجود توافق برای کاهش تولید، وزارت انرژی مکزیک نیز اعلام کرده که کاهش روزانه ١٠٠هزار بشکه‌ای تولید نفت این کشور، تنها در ماه‌های مه و ژوئن اعمال می‌شود و تولید نفت مکزیک از ماه ژوئیه به میزان پیشین یعنی یک‌میلیون و ٧۵٠ هزار بشکه در روز باز خواهد گشت.

*** به یاد روزهای خوب
سبد نفتی اوپک نشان دهنده میانگین وزنی قیمت ۱۳‌نوع نفت تولیدی اعضا‌ از نفت سنگین ایران گرفته تا نفت سبک عربستان و عراق است. قیمت سبد نفتی اوپک پس از تجربه نرخ متوسط ۱۲ دلاری در سال ۱۹۹۸ صعود مستمر خود را آغاز کرد و در ژوئیه سال ۲۰۰۸ با رسیدن به نرخ ۱۳۱ دلار به رکوردی تاریخی دست یافت ولی این نرخ در دسامبر همان سال به ۳۸ دلار سقوط کرد. متوسط قیمت این سبد در طول سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ بالای ۱۰۰ دلار باقی ماند. این نرخ از سال ۲۰۱۴ بار دیگر سیر نزولی به خود گرفت تا ژانویه سال ۲۰۱۶ به ۲۶ دلار رسید ولی سپس بار دیگر رو به افزایش گذاشت

کدخبر: ۳۲۰۸۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر