کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۵۳۸۹
تاریخ خبر:

چرا میلیاردرها به مزایده ایران‌مال نیامدند؟

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| روز چهارشنبه قرار بود پاکت‌های سرمایه‌گذارانی که چشم به ایران‌مال دوخته بودند باز شود؛ پاکت‌هایی که حاوی قیمت خرید پیشنهادی آنها برای این پروژه عظیم تجاری غرب تهران بود. بااین‌حال جلسه میلیاردرها در ولنجک برگزار نشد.از ابتدا قرار بود مراسم مزایده به این شکل برگزار شود: اول خریداران تا روز یکشنبه هفته گذشته، قیمت پیشنهادی خود را در یک پاکت به ولنجک، ساختمان اصلی بانک آینده بفرستند.

بعد روز یکشنبه پاکت‌ها باز و مبالغ پیشنهادی خوانده شود؛ اتفاقی که تا یک ساعت پس از ساعت مقرر هم نیفتاد. البته روابط‌عمومی بانک آینده توضیحی درباره این موضوع نداده است، اما نگهبان ساختمان اصلی این بانک صبح روز چهارشنبه ، بعد از یک ساعت تاخیر حدس ‌زده که دیگر این مزایده برگزار نشود. از طرف دیگر این بانک اطلاع نداده که تعداد درخواست‌هایی که برایشان ارسال شده، چند پاکت و شامل چه مبالغی بوده، اما معاون مالی آن قبلا گفته بود که آنها درخواست‌هایی داشته‌اند که نشان می‌دهد بالاخره این بانک در فروختن ایران‌مال موفق خواهد شد.

*** ۸۵ هزار میلیارد تومان، نقدی یا قسطی
شهریورماه بانک آینده خبر داد که قصد دارد سهام شرکت ایران‌مال را به زودی وارد بورس کند؛ سپس این خبر از سایت این بانک حذف شد و تصمیم به‌کل تغییر کرد. دو هفته قبل آگهی فروش این پروژه با قیمت ۸۵ هزار میلیارد تومان منتشر شد؛ آگهی‌ای که بر اساس آن خریداران می‌توانستند قسطی یا یکجا تا صددرصد سهام این مجموعه عظیم را بخرند.

حالا هرکسی که می‌خواست مالک جدید ایران‌مال شود باید حداقل چقدر پول داشته باشد؟ بر اساس آگهی مزایده، حداقل میزان سهام قابل واگذاری به خریدار، ۱۰ درصد است؛ یعنی برای ورود به این معامله سرمایه‌گذار باید حداقل هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول داشته باشد.

حالا چرا بانک آینده تصمیم گرفت ایران‌مال را بفروشد؟ شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی پیش از این هم تصویب کرده بودند که بانک‌ها باید از بنگاه‌داری خارج شوند. به‌خاطر همین اول زمزمه‌هایی از عرضه اولیه سهام آن در بورس و بعد فروش صددرصدی آن به شکل مزایده مطرح شد.

*** بانک آینده چه ربطی به ایران‌مال دارد؟
ایران‌مال پروژه عظیم تجاری و تفریحی است که قرار بود یکی از پنج مرکز خرید بزرگ دنیا و بزرگ‌ترین مرکز خرید خاورمیانه باشد. داخل آن از سینما، مجموعه استخر و اسپا، ورزشگاه چندمنظوره و سالن‌های اسکواش و پیست پاتیناژ پیدا می‌شود تا هتل و کتابخانه و نمایشگاه خودرو و شهربازی. افتتاح ایران‌مال با دشوارتر شدن تحریم‌ها بر ایران همزمان شد و ایران‌مال نتوانست برندهای مطلوب و جهانی را برای تاسیس شعبه در ایران پای میز مذاکره بیاورد.

شرکت‌ها تمایلی برای حضور در این مجموعه نشان ندادند و اینطور هم واحدهای تجاری آن راه‌اندازی نشد. این بنا با وسعت ۲۷ هکتار متعلق به بانک آینده است. ۱۴ شهریور امسال بانک آینده در سایت خود اطلاع داد که تمام سهام آن به این بانک تعلق دارد. چگونه این مجموعه به بانک آینده واگذار شد؟ هشتم مرداد امسال ایران‌مال اعلام کرد که بیش از ۳۲ هزار میلیارد بدهی به بانک آینده دارد و قرار شد که این بدهی، به صورت تملیک مجدد ۹۸ درصدی سهام آن به همین ارزش صاف شود.

*** ۸۵ هزار میلیارد تومان یعنی چه؟
روز چهارشنبه مزایده برگزار نشد، اما با مبلغی که بر این پروژه گذاشته شده، شاید سخت بتوانیم اسم آن را مزایده بگذاریم و احتمالا خریداری که توانایی سرمایه‌گذاری با این مبلغ را داشته باشد، پیشاپیش برنده این معامله است. مبلغی که آن را یک هیأت کارشناسی منتخب قوه قضائیه تعیین کرده‌اند. برای اینکه تصوری از این مقدار پول پیدا کنید، می‌توانیم آن را با نرخ همین امروز (حدود ۲۵ هزار تومان) به دلار تبدیل کنیم.

۸۵ هزار میلیارد تومان می‌شود: ۳٫۴ میلیارد دلار. فوربس گزارش داده که کل سرمایه زندگی دونالد ترامپ، ۲٫۵ میلیارد دلار است. بر اساس آخرین گزارش این سایت، کل سرمایه کیم کارداشیان، سلبریتی ثروتمند و چهره اینستاگرامی ۷۸۰ میلیون و کریس رونالدو ۴۸۰ میلیون دلار است. قیمت پایه تعیین‌شده برای ایران‌مال تقریبا با همه دارایی‌های پاول دورف، بنیانگذار تلگرام برابری می‌کند.

کدخبر: ۳۶۵۳۸۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    از ترس!