کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۵۳۶۴
تاریخ خبر:

چرا فرانسوی‌ها از مکرون بدشان می‌آید اما از بریژیت نه؟

‌روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: روز سه‌شنبه امانوئل مکرون جوان‌ترین رئیس‌جمهور فرانسه در سفر به روستایی در جنوب این کشور، سیلی سختی از دست جوانی فرانسوی خورد. بلافاصله تصاویری که رئیس‌جمهور کتک خورده را نشان می‌داد جهانی شد. مکرون برای بازدید به یک مدرسه رفته بود و در حالی که برای طرفدارانش دست تکان می‌داد، سیلی خورد. نخست وزیر فرانسه این اقدام را توهین به دموکراسی دانسته اما فرانسوی‌ها معتقدند که این دقیقا همان دموکراسی است که آنها خواهانش هستند.

* دو: مردی که با تیشرت سبزش به مکرون سیلی می‌زند، در فیلم می‌گوید مرگ بر مکرونیا. این سیلی و شوکی که به رئیس‌جمهور فرانسه وارد شد، سفر او را به دیگر نقاط فرانسه با تعویق مواجه کرد. اما نشان داد که رئیس‌جمهور جوان و بذله‌گوی فرانسه نه تنها دیگر برای مردم محبوب نیست که ممکن است در انتخابات پیش رو، زمین را به رقیب واگذار کند.

* سه: بر اساس آخرین آمار و ارقام، مکرون تنها سی و سه درصد محبوبیت دارد. او در انتخابات سه سال و نیم پیش، با تاسیس حزبی تازه، سیاستمداران سنتی را کنار زد و از چپ و راست گذشت و خودش را به الیزه رساند. در آن زمان به نظر می‌رسید این جوان ساختار شکن با سابقه کار در امور مالی، می‌تواند اوضاع را در فرانسه رو به راه کند اما گذشت نزدیک به چهارسال نشان داد که نه تنها مسائل اقتصادی در فرانسه به قوت خود باقی هستند، بلکه مکرون با سیاست‌های خود علیه مسلمانان، مهاجران را جری کرده و سیاست‌هایش در مورد برخورد با اعتراضات که به فرانسوی‌ها اجازه نمی‌دهد از رفتار پلیس فیلم و عکس بگیرند، پاریسی‌ها را شوک زده کرده است.

* چهار: هر چقدر که امانوئل مکرون روز به روز محبوبیتش را در فرانسه از دست می‌دهد، همسرش بریژیت مکرون روز به روز برای فرانسوی‌ها دوست داشتنی‌تر می‌شود. ازدواج آنها حتی با متر و معیارهای فرانسوی هم کمی عجیب به نظر می‌رسد. بریژیت ۲۳ سال از مکرون بزرگ‌تر است و ازدواجشان در سال ۲۰۰۷ پس از عبور از موانع بسیار انجام گرفت.

* پنج: فرانسوی‌ها معتقدند بریژیت در نقشش به عنوان بانوی اول فرانسه، راحت است. او مانند همسر سارکوزی که یکی از زیباترین زنان جهان به حساب می‌آمد،‌ اما عموما با چهره‌ای عبوس، زیر سایه شوهرش زندگی می‌کرد، تفاوتی اساسی دارد. بسیاری معتقدند که در الیزه آنکه مکرون را هدایت می‌کند،‌ همسرش است. او معمولا شاد است و رابطه عاشقانه‌اش با امانوئل را به تماشا می‌گذارد. محبوبیت او در بین فرانسوی‌ها ۶۷درصد است و این به آن معناست که بریژیت محبوب‌ترین همسر یک ر‌ئیس‌جمهور در الیزه به حساب می‌آید. او زنی مستقل است که کاراکتر و سبکی جدا از همسرش دارد. کنار او قرار می‌گیرد اما زیر سایه رئیس‌جمهور نمی‌ماند. همه اینها نشانه زنی است که فرانسوی‌ها دوستش دارند.

* شش: اگر از فرانسوی‌ها بپرسید چرا مکرون را دوست ندارند اما همسرش را محترم و دوست داشتنی می‌دانند،‌ آنها انتقادات زیادی از سیاست‌های اقتصادی دولت می‌کنند اما معتقدند بریژیت کسی است که سنت زن فرهیخته، مستقل با استایل شخصی و کاراکتر منحصر به فرد فرانسوی را زنده نگه می‌دارد. حتی این موضوع که او ۲۳سال از همسرش بزرگتر است هم برای پاریسی‌ها جذابیت خودش را دارد. بریژیت تقریبا هر روز صبح با کارمندانش در پاریس و در میان مردم قدم می‌زند. حرف دیگران را می‌شنود و خودش می‌گوید این قدم زدن روزانه کمک می‌کند تا بهتر فکر کند. روزانه صد نامه به الیزه خطاب به بانوی اول می‌رسد و او سعی می‌کند تا به آنها جواب بدهد یا رسیدگی کند.

* هفت: زنان فرانسوی معتقدند که بریژیت به آنها شجاعت می‌دهد که در سن بالای شصت سالگی زیبا و پر قدرت و در معرض توجه باشند. آنها او را با همسر سارکوزی مقایسه می‌کنند و می‌گویند او به ما زنان می‌گفت که برای در معرض توجه بودن، باید بی‌عیب و نقص و جوان باشیم و برای سال‌ها نماینده زنان فرانسوی در الیزه، کمی افسرده، خوش لباس و بسیار زیبا و کوچکتر از همسرانشان بوده‌اند و حالا همسر مکرون این الگوهای محدود کننده را شکسته است. امانوئل مکرون برای اینکه بار دیگر رای فرانسوی‌ها را به دست بیاورد، مسیر سختی در پیش دارد. اما شاید همسرش که در نگاه دیگران زنی درخشان و با جرأت و محبوب است، بتواند آینده سیاسی او را نجات دهد.

کدخبر: ۳۹۵۳۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر