کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۶۱۶۰
تاریخ خبر:

چرا فارابی نتوانست مرکز نوآوری راه بیندازد؟

روزنامه هفت صبح | چند عدد و یک اعتراف در حوزه استارتاپ‌ها: در روزهای اخیر عددهای تازه‌ای از اکوسیستم استارتاپی بیرون آمده.مهم‌ترین و سوال‌برانگیزترین آنها درباره میزان سرمایه‌گذاری روی پلتفرم فریلنسری پونیشا بود.رقمی که با ۸میلیارد تومان شروع شد،تعجب‌برانگیز شد و بعدا با ۱۰میلیارد تومان افزایش به ۱۸میلیارد تومان رسید.

از طرف دیگر رویدادی برگزار شده به نام پلی به سوی زندگی دیجیتال که محور آن پاسخ به این سوال بوده که چرا هنوز هستند کسانی که در برابر فناوری و نوآوری قد علم می‌کنند و مخالف‌خوان می‌شوند و نمی‌گذارند کسب‌وکارهای این حوزه رشد کنند.در این رویداد در مقدمه‌ای نسبتا طولانی امیر ناظمی با همان تئوری «گاریچی در برابر ماشین‌چی» دلایل مخالفت‌ سنتی‌ها و قدیمی‌های بازار در برابر کسب‌وکارهای تازه وارد را برشمرد و دوباره تاکید کرد که بازیگران سنتی از بازیگران تازه‌وارد می‌ترسند چراکه می‌دانند با آمدن آ‌نها منافع خود را از دست خواهند داد.

ناظمی مخالفت‌ها در بازار وی‌او‌دی و آی‌جی‌تی‌وی و یو جی سی و به طور کلی تولیدمحتوای آنلاین ویدئویی را از جنس همین مخالفت‌ها برشمرد که بیشتر از سوی تولیدکنندگان سنتی فیلم و سریال انجام می‌شود.اما بخش دیگر این رویداد پنلی بود به نام به سوی زندگی دیجیتال که با حضور مدیران عامل فیدیبو و شنوتو و شاتل برگزار شد.

پنلی که آمارهای تازه‌ای از اکوسیستم استارتاپی در حوزه محتوا داد که در خبرهای جشنواره وب گم شدند. این رویداد منقضی‌شده را زنده کرده‌ایم تا صرفا به همین آمارها بپردازیم و البته یک اعتراف بزرگ از سوی یک نهاد غیرخصوصی که ثابت می‌کند ورود دولتی‌ها و خصولتی‌ها به حوزه استحفاظی استارتاپی‌ها عاقبت خوشی ندارد. موضوعی که ساترا و صداوسیما هنوز زیر بار آن نرفته‌اند! اما قبل از آن بپردازیم به پونیشا.

*** نورمحمدی: ۸میلیارد؟ نه، ۱۸میلیارد تومان!
باز هم یک رقم سرمایه‌گذاری پرسش‌برانگیز در استارتاپ‌ها رخ داده که محل بحث و پرسش شده. عدم اعلام جزئیات دقیق سرمایه‌گذاری‌های استارتاپی به یک سنت تبدیل شده! هرچقدر هم منتقدان می‌گویند با این محرمانگی‌های بیجا صرفا به دشمنان این فضا فرصت می‌دهید تا اتهام‌هایی نظیر پولشویی و شوآف را به ناف این فضا ببندند، باز رقم‌هایی بدون جزئیات اعلام می‌شود که بیشتر به ابهام‌ها می‌افزاید تا به شفافیت.

حالا بنیان‌گذار استارتاپ پونیشا در خصوص سرمایه‌گذاری مجموعه فیروزه در پونیشا گفته که این صندوق مبلغ ۱۸میلیارد تومان روی پونیشا سرمایه‌گذاری کرده است.چند روز قبل خبر سرمایه‌گذاری ۸میلیاردی صندوق مالی فیروزه روی پونیشا منتشر شد اما نیما نورمحمدی در یک گفت‌وگوی زنده اینستاگرامی رقم صحیح این سرمایه‌گذاری را ۱۸میلیارد تومان عنوان کرده بدون اینکه جزئیات بیشتری بدهد.پونیشا در چند هفته اخیر با اعلام خبر درز اطلاعات کاربرانش هم خبرساز شده بود.اطلاعاتی که بنیان‌گذار این استارتاپ مستقر در شمال کشور گفته مربوط به دو سال پیش بوده‌اند.

*** ندا برادران: فیدیبو سه‌برابر شد!
در این پنل ندا برادران، مدیرعامل فیدیبو اعلام کرد که از ابتدا سال و به دلیل شیوع کرونا با وجود تمام چالش‌ها آنها رشد سه‌برابری را تجربه کرده‌اند و به لحاظ مراجعه کاربر آمار‌های پنج تا شش برابری داشته‌اند.او گفت در حال حاضر ۶۰ هزار محتوای کتاب الکترونیکی و کتاب صوتی در فیدیبو قرار دارد که ۵۰درصد این آمار امسال وارد فیدیبو شده و صف عظیمی هم هنوز منتظر انتشار در فیدیبو هستند.
مددی: ۶هزار محتوای صوتی تولید شد!

در ادامه امیرحسین مددی، مدیرعامل شنوتو نیز از وجود ۶هزار محتوای صوتی تولید شده در کشور که در این پادکست قرار گرفته خبر داد. او در مورد رشد استفاده از پادکست در ایام کرونا گفت:«از فروردین سال جاری نسبت به ماه‌های پیش از آن با رشد صددرصدی مواجه بودیم اما این رشد استفاده تا مرداد ادامه داشت و در نهایت بعد به حالت عادی بازگشت اما مجددا در آبان‌ماه شاهد رشد چند برابری استفاده از محتوای پادکست‌های قرار گرفته روی شنوتو شدیم.»

*** مدیرعامل فارابی: نتوانستیم!
در بخش دیگری از این رویداد هم علیرضا تابش، مدیرعامل بنیاد فارابی قوانین دست و پاگیر و فیلترینگ و به نوعی قوانینی را که برای بخش خصوصی مزاحمت ایجاد می‌کند مانع جدی برای توسعه کسب‌وکارها دانست و از تلاش برای راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتاب‌دهی سینمای ایران برای کمک به همین مسیر یاد کرد که با شکست مواجه شده است. تابش در این مورد گفت: «برای توسعه بخش خصوصی و نگاه رشد کسب‌وکارهای نوپا در سینمای ایران تصمیم به راه‌اندازی مرکز نوآوری و شتاب‌دهی سینمای ایران گرفتیم اما دوسال است که موفق به راه‌اندازی این مرکز نشده‌ایم.»

کدخبر: ۳۷۶۱۶۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر