کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۵۳۵۹
تاریخ خبر:

چرا علی‌ دایی به‌شدت مورد توجه افکار‌ عمومی است؟

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | «عباس بوعذار کجا؟ محمدی نامی کجا؟» این جملات بیش از ۵ سال پیش از سوی علی دایی در یک کنفرانس خبری مطرح شده و حالا مدتی است به سوژه شوخی و بذله‌گویی کاربران شبکه‌های اجتماعی تبدیل شده. طی دو هفته اخیر انواع و اقسام جوک‌ها و کلیپ‌های طنز با این کلیپ ساخته شده و در تلگرام، اینستاگرام و توییتر دست به دست می‌شود.

اصل ماجرا مربوط به نیمه‌نهایی جام‌حذفی در دی‌‌ماه سال ۱۳۹۵ می‌شود. آن زمان علی دایی، سرمربی نفت‌تهران بود که با نتیجه یک بر صفر سپاهان را شکست داد. جمله‌ای که علی دایی می‌گوید مربوط به درگیری شجاع خلیل‌زاده، بازیکن وقت سپاهان است با عباس بوعذار، بازیکن نفت تهران.

درواقع علی دایی به طعنه می‌گوید چطور در حکم کمیته انضباطی شجاع خلیل‌زاده را به دلیل خطا روی بازیکنی به نام محمدی محروم کردند درصورتی‌که خطا روی عباس بوعذار صورت گرفته است. این‌جاست که علی دایی می‌گوید: «تو تیم من محمدی نداریم. شخصی که وجود خارجی نداره چطور آقای شجاع خلیل‌زاده او را زده؟»

البته در تیم نفت تهران آن زمان محمد نامی واقعا وجود داشت. فرید محمدی‌زاده آن زمان بازیکن نفت تهران بود اما خب اصل حرف علی دایی درست است. این‌که درگیری در دقیقه ۹۰ با عباس بوعذار بوده که منجر به اخراج دو طرف شد.حالا سوال این‌جاست که «چطور این کلیپ بعد از ۵ سال ناگهان وایرال شده و طنازان شبکه‌های اجتماعی تصمیم گرفتند آن را دستمایه شوخی‌های متنی و تصویری خود قرار دهند؟»

نکته اول این‌که این کلیپ در تمام این چند سال در سایت‌های اشتراک ویدئو مثل آپارات و یوتیوب قابل دسترس بود اما هیچ‌وقت تا این حد مورد توجه عموم مردم قرار نمی‌گرفت. بنابراین به نظر می‌رسد اراده‌ اولیه‌ای در ترند شدن این کلیپ با بازی‌های شیطنت‌آمیز و ساختن ریمیکس‌ها وجود دارد. قضیه وقتی معنادار می‌شود که اظهارنظرهای اخیر علی دایی و مواضع سیاسی او را در ماه‌های اخیر را مرور کنیم.

دو هفته پیش مصاحبه‌ای تصویری از علی ‌دایی منتشر شد که در آن می‌گوید: «از دیدن مردم در صف مرغ گریه‌ام می‌گیرد. صحبت‌های آن کارشناس توهین به یک ملت بود، شما بخرید و بخورید ولی مردم نخرند و نخورند.» با فاصله اندکی از این مصاحبه است که موج سهمگین کلیپ‌های «عباس بوعذار» راه می‌افتد.

اگرچه خیلی از کسانی که در مسیر این دومینو قرار گرفتند قطعا از اصل ماجرا خبر نداشتند و صرفا بدون آگاهی نقش خود را در داغ نگه داشتن بازار این کلیپ ایفا کردند. علی دایی مهندسی باهوش و فارغ‌التحصیل دانشگاه شریف است، انگار مهندسی افکار عمومی را در این ماجرا درک کرده باشد، سعی کرده برای مقابله با آن (یا از روی لجبازی) رویکرد قبلی خود را ادامه دهد.

کاپیتان و سرمربی پیشین تیم‌ملی یک استوری منتشر کرده خطاب به دولت ایران و به تندی از شرایط مدیریت کرونا در کشور گلایه کرده. آقای گل جهان در این استوری نوشته:‌ «حق مردم ما این نیست. زمانی که باید کشور را قرنطینه می‌کردید اجازه سفرهای داخلی را صادر کردید. موقعی که کارگران و قشر ضعیف جامعه باید سرکار بروند همه جا را تعطیل می‌کنید.

اما مایحتاج روزانه این قشر زحمتکش را تامین نمی‌کنید. همه جای دنیا وضعیت در حال سبز شدن است اما شما حرف از موج چهارم و پنجم می‌زنید. کمترین حق این مردم واکسن مورد تایید وزارت بهداشت جهانی و آن هم به صورت مجانی است. تاریخ هیچ‌وقت دوران طلایی شما را فراموش نخواهد کرد.»

اگرچه انتقادهای علی دایی قابل درک است و تا حد بسیار زیادی درست،‌ اما واقعا این عبارت که همه جا شرایط در حال سبز شدن است هم درست و دقیق نیست. درواقع خیلی از کشورهای دنیا منهای انگلیس یا کشورهای انگشت‌شماری که واکسیناسیون را تا حد مطلوبی پیش بردند درگیر پیک ترسناک بیماری هستند. فارغ از این موضوع باید بگوییم وارد کردن اسطوره فوتبال ایران به دعواهای سیاسی‌ای که احتمالا مورد بهره‌برداری جناح‌ها و طیف‌های سیاسی هم قرار می‌گیرد یک تهدید بزرگ برای برند علی دایی و سرمایه اجتماعی اوست.

کدخبر: ۳۸۵۳۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر