کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۷۱۶۳
تاریخ خبر:

چرا عراقی‌ها هنوز عصبانی هستند؟

روزنامه هفت صبح | یک: پایگاه عراقی سومریه‌نیوز گزارش داده که ده‌ها تن از معترضان عراقی یکشنبه‌ شب در مرکز کربلا تظاهرات کردند و خواستار اصلاحات و تعیین تاریخ دقیق برای برگزاری انتخابات زودهنگام شدند. در این تظاهرات که نیروهای ضدشورش نیز حضوری چشم‌گیر داشتند، معترضان با سردادن شعارهایی از دولت جدید خواستند تا عوامل قتل معترضان را مجازات و آنها را تحویل دستگاه قضایی دهند.

آنها همچنین خواستار آغاز اصلاحات در کشور و تعیین تاریخی دقیق برای انتخابات زودهنگام در عراق شدند.تظاهرات مشابهی هم در مرکز «دیوانیه» برگزار شد که معترضین خواستار تصویب قانون انتخابات و تعیین موعد انتخابات زودهنگام شدند. آنها همچنین خواهان برکناری استانداران فاسد و مجازات قتل معترضان شدند. در دیوانیه، تظاهرات از ماهیت مسالمت‌آمیز آن خارج شد و معترضان به مقر حزب‌الدعوه در این استان حمله کردند و آن را به آتش کشیدند.

* دو: در استان «بابل» عراق نیز این تظاهرات مقابل ساختمان محلی برگزار شد و طی آن معترضان خواستار برکناری استاندار و انتخاب شخص دیگر به‌ جای او، بدور از وابستگی به احزاب برای اداره این استان شدند. معترضان تهدید کردند که به تظاهرات خود تا تحقق مطالباتشان ادامه می‌دهند. در شهر بصره تظاهرات به خشونت انجامید و براساس گزارش رسانه‌های عراقی از جمله سومریه‌نیوز، در جریان این تظاهرات و درگیری‌ها یک نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی ‌شدند. براساس این گزارش، نیروهای امنیتی تدابیر شدیدی را در این شهر اتخاذ کردند. سایت المعلمومه عراق نیز از برگزاری تظاهرات در شهر نجف اشرف خبر داد.

* سه: این سایت خبری شرکت‌کنندگان در این تظاهرات را گسترده اعلام کرد که در آن معترضان از دولت جدید خواستند که قانون انتخابات را تصویب و تاریخ انتخابات زودهنگام را تعیین کند. اعتراضات در میدان تحریر در بغداد پس از حدود سه‌ماه آرامش، روز یکشنبه از سرگرفته شد. معترضان عصر یکشنبه با به آتش کشیدن لاستیک و پرتاب مواد آتش‌زا و درگیری با ماموران امنیتی، قصد عبور از موانع امنیتی پل «جمهوری» و ورود به منطقه الخضراء را داشتند که با سد نیروهای امنیتی مواجه شدند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد، ۱۱تن از معترضان در این حادثه زخمی شدند. گزارش شده صدها نفر در خیابان‌های اطراف میدان تحریر و پل جمهوری تجمع کردند. اعتراض‌های خیابانی جدید در عراق از شب یکشنبه و تنها بعد از یک‌روز از فعالیت دولت جدید به نخست‌وزیری مصطفی الکاظمی‌ در خیابان‌های «کوت» مرکز استان واسط در شرق عراق آغاز و همزمان در چندشهر مرکزی و جنوبی این کشور از سرگرفته شد. این اعتراضات در پی فراخوان‌ چندروز گذشته در شبکه‌های اجتماعی برای از «سرگیری دور تازه اعتراض‌ها» آغاز شده است.

* چهار: تنها چندروز پس از تشکیل دولت جدید در عراق، معترضان عراقی بار دیگر به خیابان‌ها آمدند و خواستار «تغییرات واقعی» شدند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، ده‌ها معترض ظهر روز یکشنبه در میدان تحریر بغداد گرد هم آمدند و با پرتاب سنگ و کوکتل‌مولوتوف به سمت نیروهای امنیتی، شعار «مردم سقوط رژیم را می‌خواهند» سر دادند.

نیروهای امنیتی نیز مانند اعتراضات گذشته پل الجمهوریه را که به «منطقه سبز» بغداد و ساختمان‌های دولتی و سفارتخانه‌ها ختم می‌شود، مسدود کرده و به سمت تظاهرکنندگان آب داغ و گاز اشک‌آور شلیک کردند. بخشی از معترضان اما که بیشتر آن‌ها را پسران نوجوان تشکیل می‌دادند، موفق شدند از راه‌بندهای منتهی به پل رد شوند. یک مقام پزشکی به خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است، بیش از ۲۰تن از معترضان به‌خاطر شلیک گاز اشک‌آور مشکل تنفسی پیدا کرده‌اند اما هیچ گلوله‌ای شلیک نشده است.

* پنج: الکاظمی ‌در نخستین روزهای آغاز فعالیت دولت به‌نوعی تلاش کرد شکاف میان دولت و معترضان را کاهش دهد. او شنبه ۹ مه/۲۰ اردیبهشت در نخستین جلسه دولت وعده آزادی بازداشت‌شدگان اعتراضات و پرداخت غرامت به خانواده کشته‌شدگان داد. نخست‌وزیر عراق همچنین طی فرمانی عبدالوهاب الساعدی، از فرماندهان برجسته عراق را که برکناری او در سپتامبر ۲۰۱۹، به‌نوعی جرقه اعتراضات مردمی ‌عراق را روشن کرده‌ بود، به‌عنوان رئیس سازمان مبارزه با تروریسم منصوب کرد.

کدخبر: ۳۲۷۱۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    میگن خر نمیخوایم پالونش عوض میشه!