کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۵۳۵۹
تاریخ خبر:

چرا سعودی‌ها به‌دنبال آشتی با اسد هستند؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | عربستان به دنبال کوتاه کردن دست اردوغان از سوریه است… هنوز دو سال از زمانی که عربستان اعلام کرد بشار اسد آینده‌ای در سوریه ندارد نگذشته که سعودی‌ها دست دوستی را به سمت دولت اسد و سوریه دراز کردند. از زمان آغاز اعتراضات و سپس جنگ داخلی در سوریه، سعودی ها ستیز با بشار اسد را آشکار کرده و دست به حمایت از مخالفان او زدند.

این حمایت در طول سال‌های گذشته به شکل آشکاری پیگیری می‌شد اما حالا به نظر می‌رسد آنها هم دیگر باور کرده‌اند که بشار اسد در سوریه ماندنی است. اتفاقاتی که حالا میان سعودی‌ها و سوری‌ها در حال افتادن است، یک سال پیش از سوی اماراتی‌ها دنبال شد. امارات همراه با عربستان به حمایت از مخالفان اسد مشهور بود ‌ اما سال گذشته این کشور سفارت خود را در دمشق بازگشایی کرد . تاجران اماراتی هم در یک سال گذشته حضور فعالی در همایش‌ها و نمایشگاه‌های اقتصادی در سوریه داشته‌اند.

*** الوطن سوریه: نماینده سوریه در سازمان ملل در جشن ریاست عربستان بر گروه ۲۰ شرکت کرده
یک روزنامه چاپ سوریه از حضور بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در جشن ریاست عربستان بر نشست آتی گروه ۲۰ و استقبال گرم مسئولان ریاض از او خبر داد. روزنامه الوطن چاپ سوریه به نقل از برخی منابع دیپلمات غربی در نیویورک نوشت، بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل در مراسم ویژه‌ای که به افتخار فهد بن عبدالله المبارک، وزیر مشاور عربستان برای ریاست عربستان بر نشست آتی گروه ۲۰ ترتیب داده شده بود، حضور یافت.

منابع یاد شده اظهار کردند: جعفری دعوت ویژه عبدالله بن یحیی المعلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل را پذیرفته و در این مراسم شرکت کرد. المعلمی و المبارک نیز در این مراسم به دنبال دیدار با جعفری بودند؛ نکته‌ای که مورد توجه حاضران قرار گرفت. مسئولان عربستانی نیز در این دیدار بر روابط برادرانه میان دو کشور تاکید کردند.

برخی منابع رسانه‌ای در این خصوص گزارش دادند، مسئولان عربستانی در این مراسم از علاقه خود به سوریه سخن گفته و تاکید کردند ‌ سوریه در قلب آنهاست و آنچه پیش از این در روابط میان دو کشور رخ داده، تنها ابر تابستانی زودگذر بوده است. براساس گزارش سایت‌ها، حضور جعفری در این مراسم مورد توجه حاضران قرار گرفت و آنها از حضور او و نیز استقبال گرم عربستانی‌ها از او تعجب کردند.

پیش از این اقدام عربستان، امارات نیز اقدام مشابهی انجام داد و عبد‌الحکیم ابراهیم النعیمی، کاردار امارات در دمشق در مراسم استقبالی در سفارت این کشور در دمشق گفت: روابط دو کشور مستحکم، ویژه و مبتنی براصولی روشن و ثابت بوده که اساس آن حفظ وحدت عربی از طریق سیاستی میانه‌رو است.

النعیمی در این مراسم ضمن ابراز امیدواری نسبت به اینکه امنیت و آرامش بر تمام مناطق تحت حاکمیت بشار اسد برقرار شود، از دولت و ملت سوریه برای استقبال گرم از او و کادر وزارت خارجه این کشور و کاهش مشکلات پیش روی سفارت امارات جهت عمل به وظایفش با هدف تقویت عمق روابط بین دو کشور برادر تشکر کرد. سال گذشته بازگشایی سفارت بحرین در سوریه سروصدای زیادی برپا کرد. بحرین یکی از کشورهایی است که بیشتر تصمیماتش با حمایت و پشتیبانی عربستان گرفته می‌شود. بسیاری از ناظران در آن زمان هم اقدام بحرین را چراغ سبز سعودی‌ها به دولت اسد تفسیر کردند.

*** حمایت از یکپارچگی سوریه و حمله به اردوغان
با حمله اردوغان به شمال سوریه بسیاری از کشورهای عربی علیه این اقدام واکنش نشان دادند. به تازگی این موضوع برای سعودی‌ها هم جالب شده است. روز دوشنبه«فیصل بن فرحان» وزیر خارجه عربستان سعودی در سخنانی در مقر پارلمان عربی در قاهره، در خصوص شرایط کشورهای لیبی، یمن، فلسطین و سوریه به اظهار نظر پرداخت.

وزیر خارجه سعودی با اشاره به بحران سوریه، گفت ‌ ریاض از اقدامات «گیر پدرسون» نماینده سازمان ملل در سوریه حمایت می‌کند. او بار دیگر گفت ‌ دولت سعودی حضور نظامی ترکیه در شمال سوریه را نمی‌پذیرد.پاییز امسال روزنامه «الخلیج» بحرین در گزارشی به قلم «عبدالله الایوبی» خواستار موضع عربی قوی در برابر عملیات نظامی ترکیه در سوریه شد و نوشت لازم است که رهبران ترکیه محکومیت حمله ترکیه به سرزمین‌های سوریه از سوی اتحادیه عرب را با دقت بررسی کنند.

این محکومیت دارای این پیام است که اختلاف برخی کشورهای عربی با نظام سوریه به این معنی نیست که این کشورها سرزدن چنین رفتارهای خصمانه از ترکیه را می‌پذیرند. موضع کشورهای عربی درباره حمله ترکیه می‌تواند به اختلاف برخی کشورهای عربی با سوریه پایان دهد و ترکیه را به‌طور کلی درباره موضوع سوریه به حاشیه براند. زیرا منافع ملی کشورهای عربی چنین اقتضا می‌کند.

به نظر می‌رسد آنچه‌‌ سعودی‌ها را مصمم به حمایت از بشار اسد کرده‌، حضور ترکیه در شمال این کشور و تاثیر اردوغان بر آینده سوریه است. در حالی که ترکیه و عربستان همزمان با یکدیگر سعی در برانداختن بشار اسد داشتند و از مخالفان او حمایت‌های همه‌جانبه داشتند، حالا دیگر توان تحمل یکدیگر را ندارند و رقابت‌های منطقه‌ای آنها به وضعیت بحرانی رسیده. سعودی‌ها می‌خواهند به هر روشی که شده دست اردوغان را در منطقه ببندند و بلندپروازی‌های ترکیه برای آنها قابل تحمل نیست. حالا مقامات عربستان سعی دارند تا با باز کردن باب دوستی با دولت سوریه دست اردوغان را از این کشور کوتاه کنند.

کدخبر: ۳۰۵۳۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر