کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۰۴۱۵
تاریخ خبر:

چرا سباستین کورتس همه چیز را خراب کرد؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: عصر شنبه خبری عجیب از لغو سفر وزیرخارجه ایران به وین گزارش شد. در حالی که مقامات ۴+۱ و همچنین مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی در وین برای گفت‌وگوهایی با هدف بازگشت به توافق هسته‌ای به سر می‌بردند، ظریف اعلام کرد برخلاف تصمیم قبلی که داشت پس از اسپانیا، به اتریش سفر نمی‌کند و مستقیما به ایتالیا می‌رود. یک خبرنگار اتریشی در مورد این اتفاق نوشت که نظر وزیر خارجه کشورمان به این دلیل لغو شد که صدراعظم اتریش، دستور نصب پرچم اسرائیل را بر فراز ساختمان‌های دولتی این کشور صادر کرده است.

* دو: در حالی که افکار عمومی اروپایی علیه جنایات رژیم صهیونیستی در غزه است و کشورهایی چون فرانسه و آلمان و انگلیس و یونان و اسپانیا صحنه تظاهرات‌های بزرگی علیه اسرائیل هستند، اما در اتریش اوضاع متفاوت پیش می‌رود. در این کشور سخنگوی وزارت خارجه مدعی شده در حالی که حماس بیش از ۲۰۰۰ موشک را به سمت اسرائیل شلیک کرده وین نمی‌تواند ساکت بماند. این در حالیست که تاکنون بیش از ۱۷۰نفر در حملات اسرائیل به نوار غزه کشته شده‌اند که اغلب آنها کودکان و زنان بوده‌اند.

* سه: سباستین کورتز، صدراعظم اتریش، روز جمعه در توئیتی با اشاره به درگیری‌های اخیر اسرائیل و شبه‌نظامیان فلسطینی، برافراشته شدن پرچم اسرائیل را نشانه همبستگی اتریش با اسرائیل خواند.او نوشت: «از امروز به نشان همبستگی با اسرائیل پرچم اسرائیل بر فراز کاخ صدارت اعظمی برافراشته می‌شود. حملات تروریستی به اسرائیل را قویا محکوم می‌کنیم! با هم در کنار اسرائیل ایستاده‌ایم.» یک روز قبل از این توئیت هم اتریش شاخه سیاسی حماس را گروهی تروریستی دانسته بود.

* چهار: اتفاقی که در وین افتاده است نگرانی‌ها را بابت ایجاد مشکل در گفت‌وگوهای وین افزایش داده است. به نظر می‌رسید در صورتی که سفر اخیر طبق برنامه پیش می‌رفت،‌ بعید نبود که مذاکرات قدمی رو به جلو بردارد. اما با رفتار عجیب دولت کورتس این ماجرا هم منتفی شد. با این حال وزیر خارجه اتریش می‌گوید مذاکرات وین برای نجات توافق هسته‌ای بی‌وقفه ادامه خواهد داشت.

* پنج: سباستین کورتس یکی از جوان‌ترین رهبران اروپاست. او برای نخستین بار وقتی تنها ۳۱سال داشت به عنوان صدراعظم اتریش انتخاب شد. اما ماندنش در این مقام ۲سال بیشتر طول نکشید و برکنار شد. او که با ائتلاف با راست‌گرایان افراطی مقامش را به دست آورده بود در پی یک رسوایی دولتی و سیاسی که به دست معاونانش رقم خورده بود، از سوی همان راست‌گرایان خانه‌نشین شد. اما سال ۲۰۲۰ دوباره بخت با این مرد خوشپوش یار بود و توانست قدرت را بار دیگر در اتریش به دست بگیرد.

* شش: در سال ۲۰۲۱ کورتس بار دیگر با یک بحران رو به روست. او که فردی نسبتا اسلام ستیز در اروپا شناخته می‌شود و پیش از آن اسلام سیاسی را جرمی با مجازات‌های بسیار اعلام کرده بود، حالا درگیر یک پرونده فساد اداری است. به نوشته یورونیوز سباستین کورتس، صدراعظم اتریش روز چهارشنبه گذشته تایید کرد که تحت تحقیقات مقامات مبارزه با فساد اداری به ظن اظهارات دروغ در کمیسیون پارلمان است، اتهامی که او آن‌ را رد می‌کند.

کورتس به قانونگذاران گفت که تحقیقات دادستانی اقتصادی و فساد اداری متمرکز بر اظهاراتی است که وی در جریان تحقیقات پارلمانی با تمرکز بر رهبر حزب ائتلاف خود ارائه داد که باعث سقوط دولت قبلی در سال ۲۰۱۹ شد. کورتس احتمال می‌دهد این تحقیق منجر به اتهام کیفری شود و او پیش از رفتن پرونده به دادگاه در معرض بازجویی قرار گیرد. او تاکید کرد که هیچ قصدی برای استعفا ندارد.

کورتس هر چند که توانست به قدرت باز گردد اما هرگز موفق نشد از زیر بار فساد مالی و قول و قرار با روس‌ها برای دادن امتیاز به یک زن ثروتمند روسی با هدف استفاده سیاسی از او کمر راست کند.کورتس علاقه زیادی به رژیم صهیونیستی دارد. او با راست‌گرایان افراطی به خوبی کنار می‌آید و این را از ابتدای حضورش در قدرت هم نشان داده است. وحدت نظر او با نتانیاهو هم می‌تواند در ادامه اسلام‌ستیزی و علاقه‌اش به رژیم صهیونیستی قرار بگیرد.

کدخبر: ۳۹۰۴۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر