کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۹۶۴
تاریخ خبر:

چرا دلار در افزایش قیمت سکه بی‌تقصیر است؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | فکر دلار ۲۱هزار تومانی، سکه ۱۰میلیونی و طلای ۹۳۰هزار تومانی یک‌لحظه از سرمان بیرون نمی‌رود. بعد گذشت دوسال از مهرماه ۹۷، قیمت دلار به محدوده ۲۰هزار تومان برگشته ولی سکه و طلا نسبت به آن زمان دوبرابر بیشتر قیمت دارند. اینجاست که می‌توان قدرت انس جهانی را در تعیین قیمت سکه در بازار داخلی مشاهده کرد. با این حساب تنها در سه‌حالت یعنی ارزانی دلار، ارزانی طلای ۱۸عیار یا کاهش قیمت انس جهانی می‌توانیم نسبت به بازگشت قیمت سکه امیدوار باشیم.

*** چرا سکه بیشتر از دلار گران شد؟
قیمت بالای ۲۰هزار تومان برای دلار تجربه چندان جدیدی نیست. مهرماه ۹۷ یعنی حدود دوسال پیش دلار برای مدت کوتاهی در این محدوده قرار گرفته بود. در آن زمان قیمت سکه حدود پنج‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان و قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار در محدوده ۵۵۰هزار تومان قرار داشت. این‌روزها دلار بعد از کلی تلاش سقوطش تا ۱۱هزار تومان را جبران و دوباره به کانال ۲۰هزار تومانی برگشته، ولی قیمت سکه و طلا کلی با دوسال پیش متفاوت است. درحال حاضر سکه در بازار آزاد حدود ۱۰میلیون تومان است و هر گرم طلای ۱۸عیار، ۹۳۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌شود. می‌‌توانیم عامل این اختلاف بزرگ را در بازارهای جهانی پیدا کنیم.

*** ردپای انس طلا در افزایش قیمت سکه
مهرماه ۹۷ زمانی که دلار به ۲۰هزار تومان، سکه به پنج‌میلیون و ۶۰۰هزار تومان و طلا به ۵۵۰هزار تومان رسیده بود، انس جهانی در محدوده هزار و ۲۰۰دلار قرار داشت. تقریبا از همان روزها طلا در بین تاجرهای بزرگ دنیا کلی طرفدار پیدا کرده و در دوسال گذشته هر انس حدود ۶۰۰دلار افزایش قیمت را پشت سر گذاشته است. این روزها که انس به محدوده هزار و ۸۰۰دلار رسیده، به‌خوبی می‌توان تاثیر آن را در بازار سکه و طلای خودمان مشاهده کرد. مقایسه قیمت‌ها با مهر ۹۷ نشان می‌دهد، دلار همان دلار است، ولی سکه و طلا دوبرابر شده‌اند.

*** عوامل تعیین‌کننده قیمت سکه در بازار
دلار تنها عامل افزایش قیمت سکه نیست. خیلی‌ها فکر می‌کنند سکه و دلار از آنجایی که هر دو در بازار آزاد معامله می‌شوند، قیمت‌هایشان باهم هماهنگ است. ولی وقتی دقیق‌تر شویم، می‌بینیم انس طلا مبدا اصلی برای تعیین قیمت سکه به‌حساب می‌آید. حالا که انس به نزدیکی مرز هزار و ۸۰۰دلار رسیده، یک حساب و کتاب ساده نتیجه می‌دهد که سکه ۹میلیون و ۵۰۰هزار تومان ارزش دارد.

علاوه بر انس جهانی، قیمت طلای ۱۸عیار هم به‌عنوان یک عامل واسطه نقش زیادی در تعیین قیمت سکه دارد. طلای ۱۸عیار علاوه بر نوسانات انس ممکن است به‌خاطر عرضه و تقاضا در بازار تغییر قیمت داشته باشد. این تغییرات مستقیما روی سکه تاثیر می‌گذارند. مثلا در ماه‌های محرم و صفر که تقاضا برای خرید طلا کم می‌شود و قیمت آن کمی پایین می‌آید، سکه روند نزولی به خود می‌گیرد. حتی اگر انس جهانی سر جایش باقی بماند. در این بین نباید تاثیر دلار را در تعیین قیمت سکه نادیده بگیریم. چراکه نرخ تبدیل انس جهانی به طلای خودمان، همان دلاری است که حالا ۲۱هزار تومان قیمت دارد.

*** چرا به بازگشت قیمت سکه امیدوار نیستیم؟
تا زمانی که عوامل تعیین‌کننده قیمت سکه از خر شیطان پایین نیایند، سکه دلیلی برای ارزانی ندارد. یعنی اگر بخواهیم به ارزان‌‌شدن سکه و بازگشت آن به محدوده هفت‌میلیون تومان امیدوار باشیم، از سه ‌حالت خارج نیست؛ حالت اول این است که دلار باید به ۱۴هزار تومان برگردد که پیش‌بینی خیلی خوشبینانه‌ای به‌ نظر می‌رسد.

حالت دوم بازگشت قیمت طلا به محدوده ۶۰۰هزار تومان است که با وضعیت بازارهای جهانی چندان نمی‌توان به آن امیدوار بود. حالت سوم سروسامان گرفتن بازارهای جهانی و بازگشت انس طلا به محدوده هزار و ۳۰۰دلار است که حداقل در کوتاه‌مدت عملا غیرممکن به نظر می‌رسد، چراکه انس دوران خوشی را در قله هشت‌ساله خود سپری می‌کند.

آخرین باری که انس در محدوده هزار و ۸۰۰دلار معامله می‌شد، مربوط به سال ۹۰ است. کارشناسان بازارهای جهانی که امید چندانی به ارزانی طلا ندارند و پیش‌بینی‌هایی برای رشد بیشتر و شکست رکورد تاریخی قیمت طلا مطرح می‌کنند. با این حساب نمی‌توانیم به عملی‌شدن سه حالت در نظر گرفته‌شده برای بازگشت قیمت سکه امید چندانی داشته باشیم.

کدخبر: ۳۳۷۹۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر