کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۸۵۲۶۸
تاریخ خبر:

چرا در یک روز سه پزشک ‌‌مهم ‌استعفا دادند؟

روزنامه هفت صبح، نگین باقری| دیروز، روز استعفای زنجیره‌ای در وزارت بهداشت بود. از یک سو مسئولان سازمان نظام پزشکی و از سوی دیگر رئیس سازمان غذا و دارو به علت‌های متفاوتی قلم و کاغذ را برداشته و غزل خداحافظی خود را نوشتند. هرچه هوا به سمت تاریک شدن رفت، تعداد این نامه‌ها یکی یکی بیشتر و بیشتر شد تا به سه استعفا در یک روز رسید.

یک: استعفا برای یک وعده غیرممکن
همه چیز از سازمان غذا و دارو شروع شد؛ در واقع از استعفای رئیس سازمان غذا و دارو. درست روزی که رئیس‌جمهور از آن انتقاد کرد، بهرام دارایی هم از این سازمان خارج شد. ممکن است تصور کنید که آقای رئیس تاب انتقاد نداشته اما ماجرا کمی پیچیده‌تر از تاب‌آوری اوست.فشار استعفای او از کجا شروع شد؟ روز گذشته ابراهیم رئیسی در واکنش به کمبودهای دارویی گفت: «کسی که میدان سلامت جان انسان‌ها را دارد، باید پیش‌بینی بیماری‌های زودرس و فصل بیماری را می‌کرد.»

او همچنین بدون اینکه نام ببرد دو شرکت دارویی مهم را خطاب قرار داد و گفت که اگر آنها دارو تولید نکردند باید از کار برکنار شوند. به چند روز عقب‌تر برگردیم. ابتدا در افکار عمومی تولیدکننده‌های دارو متهم به احتکار شدند. حرف اصلی منتقدان این بود که این شرکت‌ها با نیت افزایش قیمت، دارو را احتکار کرده‌اند. از طرف دیگر صنایع دارویی چه جوابی می‌دادند؟ از نگاه آنها «مشکلی که در زمینه تولید آنتی‌بیوتیک وجود داشته، این بوده که قیمت این نوع داروها نامناسب بوده و شرکت‌های داروسازی از این قیمت‌ها شاکی بوده‌اند.»

یعنی تولیدکننده‌ها هم علت اصلی این مشکل را سازمان غذا و دارو می‌بینند و می‌گویند که اگر سازمان غذا و دارو از ابتدا قیمت مناسبی به این شرکت‌ها می‌داد، این مشکلات پیش نمی‌آمد. پس تا اینجای کار توپ به زمین سازمان غذا و دارو افتاد. حالا چرا غذا و دارو چنین اهمال کاری داشته؟ به خاطر فشار دولت برای اجرای طرح دارویار سازمان غذا و دارو قیمت‌های جدیدی به کارخانه‌های تولید آنتی‌بیوتیک ابلاغ کرد؛ آنها نپذیرفتند و تولید خود را کم یا متوقف کردند.

سازمان غذا و دارو دوباره مجبور شد قیمت را بالا ببرد ولی این تصمیم دیگر نوشدارویی بود بعد از مرگ سهراب که بعد از این همه پیچ و تاب دامان رئیس سازمان غذا و دارو را گرفت. سه ماه قبل از او مدیرکل بهرام دارایی هم استعفا داده بود تا برادری خودش را به تولیدکننده‌های دارو نشان دهد و بگوید که با قیمت‌گذاری تحمیلی از سمت این سازمان مخالف است.

دو: استعفا برای ناتوانی
پر سر و صداترین استعفا را رئیس هیات مدیره نظام پزشکی و قائم مقام او دادند. این دو نفر دو شب قبل در پیامی از همکاران خود خواسته بودند که «با توجه به شرایط کشور و به درخواست برخی از همکاران برای گردهمایی در روز چهارم آبان ماه مقابل این سازمان جمع نشوند.» اما با وجود درخواست لغو این برنامه، اینطور که در نامه استعفای قائم مقام این سازمان آمده این دو عضو دیروز در سازمان نظام پزشکی حاضر می‌شوند تا تلاش خودشان را برای بی‌حاشیه برگزار شدن گردهمایی پزشکان بکنند.

سید موید علویان، رئیس و محمد رازی قائم مقام سازمان نظام پزشکی در نامه استعفای خود شرح دادند که چه اتفاقی منجر به این تصمیم آنها شده. در این نامه آمده که به دلیل اتفاق‌هایی که علی رغم میل آنها از سوی طیف مقابل ظهر دیروز برای پزشکان معترض افتاده و به خاطر ناتوانی خود در جلوگیری از این حادثه عذرخواهی و از کار کناره‌گیری می‌کنند.

سه: استعفاهای دیگری در راه است؟
نکته جالب دیگر این است که سه‌شنبه هم زمزمه‌هایی از استعفای فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت مطرح شد. پیش‌بینی‌ها این بود که دولت ممکن است ترجیح بدهد برای جلوگیری از این که دومین وزیر خود را با استیضاح از دست بدهد، فاطمی امین را به استعفا تشویق کرده تا مبادا هشتم آبان در پارلمان نمایندگان این تصمیم را به او تحمیل کنند. نماینده‌ها چرا قصد استیضاح او را دارند؟ مجلس می‌گوید در چهار حوزه منتقد وزیر صمت هستند اما دو مورد آنها از همه اهمیت بیشتری دارد.

از یک طرف افشاگری‌های کمیته تحقیق و تفحص درباره فساد مالی فولاد زمینه این استیضاح را رقم زده و از سوی دیگر آیین‌نامه واردات خودرو. در مورد این دومی ادعای مجلس این است که دولت قرار بود آیین‌نامه واردات خودرو که بالاخره همین روزهای اخیر نهایی شد، ماه خرداد ارائه کند اما برای تحویل آن تا شهریور دست دست کرد. از قضا همین موضوع ممکن است بهانه‌ای شده باشد که این وزارتخانه به سرعت در دو روز گذشته واردات را کلید بزند تا شاید بتواند مانع برکناری یا حتی استعفای اجباری خود بشود.

کدخبر: ۴۸۵۲۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر