کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۲۰۲۵۱
تاریخ خبر:

چرا دربی امروز مهم است؟

استقلال و پرسپولیس امروز فینال جام حذفی را برگزار خواهند کرد. خبرآنلاین در گزارشی نوشته دربی 101 برای استقلال حال و هوای دیگری دارد و آبی‌ها با اهداف متفاوتی گام به این بازی خواهند گذاشت. بعد از باخت در دربی 100 که به زعم بسیاری از استقلالی‌ها به سبب اشتباهات داوری منجر به برتری سرخ‌ها شد و در نهایت استقلال نیز جام قهرمانی را از کف داد، آبی‌ها در پی تقابل دوباره با رقیب سنتی خود در جام حذفی بودند تا انتقام آن شکست دردناک را بگیرند؛ باختی که علاوه بر صدمات روحی به تماشاگران، در نهایت موجبات قهرمانی سرخ‌ها در لیگ برتر را فراهم آورد و به واقع اگر پرسپولیس برنده آن بازی لقب نمی‌گرفت و استقلال می‌توانست با ارائه نمایشی مطلوب‌تر پیروز آن بازی باشد، قهرمانی‌اش در لیگ برتر قطعی بود. استقلال در واقع با باخت مقابل پرسپولیس همه چیز را از کف داد و در فصلی که به واسطه برخورداری از خط حمله‌ای طلایی، شایسته قهرمانی بود، نتوانست به جام قهرمانی دست یابد و نتوانست از عنوان قهرمانی خود که فصل پیش به دست آمده بود دفاع کند.

استقلال اما در فینال جام حذفی مجال بزرگی خواهد داشت تا پرسپولیس را از رسیدن به قهرمانی این جام محروم سازد. پیروزی در بازی امشب استقلال را به قهرمانی جام حذفی خواهد رساند و برگزاری سوپرجام را قطعی خواهد کرد که در آن بازی نیز استقلال فرصت مطلوبی پیش رو خواهد داشت تا باخت دیگری را به رقیب سنتی خود تحمیل کرده و دو جام را مقابل سرخ‌ها بالای سر ببرد.
استقلال یک جام را با شکست مقابل پرسپولیس از کف داده اما حالا در وضعیتی است که با برتری مقابل پرسپولیس فرصت رسیدن به دو جام را خواهد داشت و نباید این موقعیت بزرگ را به سادگی از دست بدهد و باید با برنامه‌ریزی مناسب گام به این میدان بگذارد و برنده بازی 101 باشد.

تمدید قرارداد ساپینتو نیز تا حدی وابسته به پیروزی در این بازی است و با اینکه گفته می‌شود مدیران استقلال در روزهای اخیر در پی تمدید قرارداد او بوده‌اند اما به هر حال قهرمانی در جام حذفی جایگاهش را تثبیت خواهد کرد.
قهرمانی احتمالی در جام حذفی برای بازیکنان استقلال نیز بسیار فایده‌بخش خواهد بود و دست آنها را مقابل مدیران استقلال باز خواهد گذاشت تا دستمزدهای جذاب‌تری را طلب کنند اما اگر باخت نتیجه بازی امشب باشد، به طور قطع قرارداد بازیکنان کنونی نیز تحت تأثیر قرار خواهند گرفت و بعید است که باشگاه به سادگی زیر بار افزایش قرارداد بازیکنانی برود که تمام جام‌ها را در طول یک فصل از کف داده‌اند.

در آن سو نیز برای پرسپولیس بردن در این بازی فواید بسیاری خواهد داشت و این تیم را در بهترین وضعیت روحی و روانی قرار خواهد داد. پرسپولس با برد مقابل استقلال صاحب دومین جام خواهد شد و به طور اتوماتیک‌وار سوپر جام را هم دشت خواهد کرد. در واقع برتری برای پرسپولیس به منزله رسیدن به دو جام است و تردیدی نیست که یحیی گل‌محمدی و شاگردانش هم با همه توان مقابل استقلال قرار خواهند گرفت تا با یک تیر دو نشان را مورد هدف قرار دهند.

پرسپولیس به زعم بسیاری از کارشناسان به لحاظ تاکتیکی تیمی منسجم‌تر از استقلال است و ارزیابی خط به خط بازیکنان این تیم نیز نشان می‌دهد کفه ترازو به سوی آنها سنگین‌تر است. هر چند که یحیی نیز به قدرت هجومی استقلال اذعان داشته و قصد دارد با احترام کامل گام به این بازی بگذارد اما تردیدی نباید داشت که سرمربی پرسپولیس از بازیکنانش انتظار دارد بار دیگر استقلال را شکست بدهند و خود نیز به سمت برنامه‌های تاکتیکی متنوعی خواهد رفت تا از این بازی پیروز خارج شود و دومین جام این فصل خود را به دست آورد و برنده سوپرجام هم بشود.

با کدام ترکیب؟

اما مهم‌ترین سؤال درآستانه دربی این است که استقلال با چه ترکیبی وارد میدان دربی خواهد شد؟ اگر یامگا و غلامی به طور قطع به این بازی نرسند تغییرات در پست این بازیکنان قطعی خواهد بود. انتخاب ساپینتو برای پست دفاع راست درغیاب یامگا حردانی است و غیبت غلامی هم اساساً مسأله حادی در استقلال نیست و همچون چند بازی اخیر از محمدحسین مرادمند بهره گرفته خواهد شد. غیبت مهدی‌پور نیز تغییراتی را در ترکیب استقلال به وجود خواهد آورد. حضور بازیکنانی همچون سعید مهری را در ترکیب استقلال باید قطعی دانست. به احتمال زیاد او در کنار چشمی و رضاوند در خط میانی بازی خواهد کرد. آرایش استقلال 3-3-4 خواهد بود.

پرسپولیس و همان همیشگی

ترکیب پرسپولیس اما ثبات خود را حفظ کرده است. سرخ‌ها بدون محروم و مصدوم به این بازی رسیده‌اند و به احتمال زیاد با همان نفراتی که در بازی با نساجی حاضر شدند یا بازی با هوادار مقابل استقلال قرار خواهند گرفت. یحیی در تلاش است که بار دیگر با اتکا به بازیکنانی همچون مهدی ترابی و وحید امیری از سد استقلال عبور کند و با باز کردن روزنه‌های دفاعی این تیم به سمت پیروزی در این بازی حرکت کند. پرسپولیس گرچه مهاجمی همچون مهدی قایدی در ترکیب اصلی خود ندارد اما دیگر بازیکنان مرتبه فنی قابل توجهی دارند و می‌توانند خط دفاع استقلال را آزار دهند. با توجه به اینکه سرخ‌ها معمولاً با یک مهاجم بازی می‌کنند، پیش‌بینی می‌شود که بازیکنان خط میانی در زمان حمله اضافه شوند و به برتری عددی این تیم در میان مدافعان استقلال بیفزایند.

کدخبر: ۵۲۰۲۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر